argeson

 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA VE AR-GE ÇALIŞMALARI 

  Bilimsel yöntem, bir problemin veya sorunun belirlenmesi ile başlayan verinin toplanması,

analiz edilmesi ve ulaşılan sonuçların yorumlanması ile tamamlanan bir süreçtir.

Literatür Tarama ve Bilimsel Yöntem Aşamaları 

 Literatürde sıklıkla rastlanan sınıflandırmada bilimsel yöntemin aşamaları genel olarak şu şekilde açıklanmaktadır (Bailey, 1987; Cohen ve Manion, 1998; Mason ve Bramble, 1978): 

a) problemin fark edilmesi, 

b) problemin tanımlanması, 

c) çözüm önerilerinin tahmini, 

d) araştırma yönteminin geliştirilmesi, 

e) verilerin toplanması ve analizi, 

f) karar verme ve yorumlama

ARAŞTIRMA BASAMAKLARI 

1- Araştırma konusu/fikri/ problemi belirleme 

Bilimsel araştırma bir problem ile başlar. Problem, araştırma ile çözüm bulmayı planlandığınız sorundur. Problem akla yatkın, sınanabilir, orijinal, etik, anlaşılır, ne çok geniş ne de dar kapsamlı olmalıdır.

2- Alanyazın taraması yapma 

Literatür taraması, birincil ve ikincil kaynakların taraması yapılmalıdır.

3- Araştırma probleminin tanımlanması 

a) Değişkeni tanımlama

DEĞİŞKENİN SINIFLANDIRILMASI

Miktara Göre

Nicel Değişken: Sayılabilir, değer verilebilir değişkenlerdir. 

Nitel Değişken: Sayısal olarak değerlendirilemeyen durumlardır. 

Neden- Sonuç İlişkisine Göre

Bağımlı Değişken: Bağımsız değişkenlerin etkilerinin üzerinde incelendiği değişkenlerdir. 

Bağımsız Değişken: Sayısal olarak değerlendirilemeyen durumlardır 

Aldıkları Değere Göre

Sürekli Değişken: İki ölçüm arasında sonsuz sayıda değer alabilenlerdir. Yaş değişimi gibi. 

 Süreksiz Değişken: İki ölçüm arasında sınırlı sayıda değer alır. Evli-bekar, uzun-kısa, geçti-kaldı gibi

b)  Araştırmanın amacı/sorusu ve hipotez oluşturma

İki düzeyde tanımlama yapılır. Genel amaçlar çalışmanın hedefini genel hatlarıyla ortaya koyaifadelerdir, alt amaçlar ise genel amaca ulaşma basamaklarını ifade eder. Hipotezler araştırmalardtest edilmek üzere oluşturulan ifadelerdir.

Araştırma sorularının niteliği:

  •   Betimsel olmalı, NEDİR? sorusuyla tanımlama yapılmalıdır.
  •  Korelasyonel olmalı, ilişkileri sorgulamalıdır.
  •  Karşılaştırmalı olmalı, farkları sorgulatmalıdır.

 c)  Araştırmanın önemi/ sayıltıları/ sınırlılıkları ve tanımlar

Sayıltı: Araştırmaya temel alınan ve doğruluğunun ispatlanmasına gerek duyulmadan kabul edileönermelerdir.

Sınırlılıklar, araştırmacının kontrol edemediği ancak araştırma sonuçlarını negatif olarak etkileyebileceğini düşündüğü noktalardır.

Tanımlar lümünde, araştırma kapsamında pek fazla bilinmeyen veya yoruma açık olabilecekavramla tanımlanır.

 

d)  Yaratıcı problem bulma, çözme, etkili arama stratejileri

Mevcut bağlamda, problem bulma, belirli amaçlara göre yeni bulunan problemleri üretmek ve ifade etmek için mevcut bağlamları ve deneyimlerkullanan bir düşünme etkinliğidir.

***Getzels (1985) için bir problem

(a) belirli bir durumda istenen bir eylem engellendiğinde ortaya çıkan

(b) sorgulama için sorulan bir soru olarak bir problem şeklinde sınıflandırılmaktadır. Problemler iytanımlanmış veya iyi tanımlanmamış problemler olarak da sınıflandırılabilir.

*** Getzels problem bulmayı 10 düzeyde tanımlar. Bunun ilk basamağı çözümü belli bir problem veriliçözümünün istenmesi en üst basamağı ise henüz çözümü belli olmayan bir problem yaratılıçözümünün beklenmesidir.

***Yaratıcı problem bulma stratejilerini sıralayacak olursak (Abdula vd., 2018);

a) Temel ihtiyaçların araştırılması

b) Kasıtlı sınırları olan bir problem alanı tanımlamak

c) Probleme kasıtlı olarak farklı bakış açıları uygulamak

d) Sorgulamayı bir problemin bağlamına ve paydaşlarına doğru genişletmek


***Tony Buzan (2006) insan düşüncesinin doğrusal olmadığını dolayısıyla alt alta not tutma stratejisinin düşünmenin akışına ters olduğunu ifade etmektedir ve bu nedenle zihin haritası tekniğinönermektedir. Bir diğer araç ise Yakınsak NiyetBeyanıdır.

·         ***Abdullve Cramond (2018), Yaratıcı Problem Bulma Hiyerarşisini şu şekilde sıralamaktadır:

a) problemi keşfetme,

b) problem formülasyonu,

c) problem oluşturma,

d) problem betimleme ve

e) problemi tanımlamadır

***Problem Çözmenin kökleri Alex Osborn'un (1953) çalışmasında bulunur. Osborn-Parnes

yaratıcı problem çözme süreci aşağıdaki aşamalara göre sınıflandırılır:

1.  Problemin alanını tanımlama aşaması olan nesnede bulma.

2.  Veri elde etme aşaması olan gerçeği bulma.

3.  Problemi doğru tanımlama aşaması olan  problemi bulma.

4.  Problemdeki çözümlerin genelleştirilmesi aşaması olan  fiki bulma.

5.  Olası tüm çözümlerin değerlendirilmesi ve aralarından seçim yapılması aşaması olan çözümü bulma.

6. Seçilen fikirlerin uygulanma aşaması olan kabulü doğru bulma.

• Sternberg'in (2020) artırılmış başarılı zekâ kuramı, dört ayrı unsurun her birinin aynı yürütme süreçleri veya üst bileşenler tarafından hizmet edildiğini düşünür. Bu kuramdaki yedi üst bileşen: 

 (1) bir problemin varlığının farkına varma, 

 (2) problemi tanımlama, 

 (3) problemin çözümüne kaynak ayırma, 

(4) problemi zihinsel olarak temsil etme, 

(5) problemi çözmek için bir strateji formüle etme şeklindedir. 

(6) stratejinin kullanılırken başarısının izlenmesi ve 

(7) stratejinin uygulandıktan sonra değerlendirilmesidir.

• Beyin fırtınası tekniğini bulan kişi Osborn’dur.

• Yaratıcı düşünme denildiğinde akla gelecek ilk kişi Torrance’dır.  

Etkili arama stratejileri; arama motorları, portallar, bilimsel dizinleri kullanmaktır.

ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ 

Evren, soruları cevaplamak için ihtiyaç duyulan verilerin elde edildiği büyük gruptur. Araştırma sonuçlarının geçerli olacağı evrenin sınırlandırılmış parçasına ise evren birimi denir. Evrenden elde edilen verilerden hesaplanan ve evreni betimlemek için kullanılan değerlere evrendeğer (parametre) denir. Evrenin tüm birimlerine ulaşılarak bilgilerin toplanmasına ise sayım denir. 

 Evren, hedef evren ve ulaşılabilir evren olarak sınıflandırılır. 

 Örneğin; Funda Menekşe için tüm öğretmenler evren, sosyal medyada onu takip eden öğretmenler evren birimi ve ulaşılabilir evren, takipçi sayısı parametre, onlara yönelttiği bir sorudan elde ettiği cevapları toplaması ise sayımdır. 

 Örneklem, özellikleri hakkında bilgi toplamak için çalışılan evrenden seçilen onun sınırlı bir parçası; örnekleme ise evrenin özelliklerini belirlemek, tahmin etmek amacıyla onu temsil edecek uygun örnekleri seçmeye yönelik süreci ve bu süreçte gerçekleştirilen tüm işlemleri tanımlar. 

 Örneklemlerden elde edilen verilerden hesaplanan ve örneklemi betimlemede kullanılan değerlere örneklem değer ya da kısaca istatistik denir. 

Örnekleme Yöntemleri 

Seçkisizlik ilkesi evrenden örneklem için çekilecek birimlerin seçilme olasılıklarının eşit ve bağımsız olması anlamına gelir. Örnekleme yöntemleri bu ilkeye göre ikiye ayrılır: 

a) Seçkisiz örnekleme yöntemleri 

  Basit seçkisiz örnekleme Örnekleme birimlerinin, evren listesinden seçkisiz olarak çekilmesidir. İlkokul öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma düzeylerinin araştırıldığı bir çalışmada, kodlanarak oluşturulan okul listesinden belirlenen sayıda okulun seçkisiz (kura ile) seçilmesi basit seçkisiz örneklemeye örnek olarak verilebilir. 

 Tabakalı örnekleme Tabakalı örneklemede amaç; evrendeki alt grupların ağırlıkları oranında örneklemde temsil edilmelerinin sağlanmasıdır. Örneğin öğretmenlerin web 2.0 araçlarını kullanma düzeylerinin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğini incelemek istediğinizde cinsiyete göre dağılım önemli olacaktır. Bu durumda evreni cinsiyete göre tabakalara ayırdıktan sonra evrendeki ağırlıklarına göre seçim yapılabilir.

b) Seçkisiz olmayan örnekleme yöntemleri

 

Sistematik örnekleme

Sistematik örneklemede, örneklem için birimler belli bir sistematik izlenerek seçilir.

v    Uygun örnekleme

Zaman, para ve iş gücü açısından var olan sınırlılıklar nedeniyle örneklemin kolay ulaşılabilir ve uygulama  yapılabilir  birimlerden seçilmesidir.  Kendi  çalıştığınız  okuldaki  öğrenciler  üzerinde uygulama yapma vb.

v  Amaçlı örnekleme

Derinlemesine araştırma yapabilmek amacıyla çalışmanın amacı bağlamında bilgi açısından

zengin durumların seçilmesidir. Amaçlı örneklemeler:

Aykırı, örneklemin, problemle ilgili olarak birbirine aykırı (uç) durumlardan,  örneklerden

oluşturulmasıdır.

Maksimum çeşitlilik, örneklemin problemle ilgili olarak kendi içinde benzeşik farklı durumlardaoluşturulmasıdır.

Benzeşik, örneklemin, araştırmanın problemiyle ilgili olarak evrende yer alan benzeşik bir algruptan veyadurumdan oluşturulmasıdır.

Tipik durum, örneklemin araştırma problemi ile ilgili olarak evrende yer alan çok sayıdakdurumdan sıra dışı olmayan, tipik olan bir durumun belirlenerek çalışma yürütülür.

Tabakalı amaçsal örnekleme, örneklemin ilgilenilen belli alt grupların özelliklerini göstermekbetimlemek ve bunlar arasında karşılaştırmalar yapabilmek amacıyla tanımlanan alt gruplardaoluşturulmasıdır.

 Ölçüt örnekleme, bir araştırmada gözlem birimleri belli niteliklere sahip kişiler, olaylar, nesneleya da durumlardan oluşturulabilir.

NİCEL ARAŞTIRMALAR

Araştırmalar, temel aldıkları felsefeye, bakış açısına göre,

  • nicel (quantitative),
  • nitel (qualitative)
  • karma (mixed) araştırmalar olmak üzere üçe ayrılır.

Nicel araştırmalar nicel (sayılabilen) verileritoplanmasını ve analizini gerektiren çalışmalardır.

 

Araştırma deseni, araştırmanın sorularını cevaplamak ya da hipotezlerini test etmek amacıylaraştırmacı tarafından geliştirilen bir plandır. Olaylara nasıl bakıldığını ortaya koyar.

 Tarama Araştırmaları

®   Anlık,    zamana    bağlı    değişim   (kesitsel, boylamsal),

®  boylamsal, olmak üzere dört başlıkta incelenebilir.

®   geçmişe dönük

®   tarama araştırmala

 

Tarama Araştırması Süreçleri
        1-   Verilerin analizi

2-   Evrenin tanımlanması

3-   Örneklem seçimi

4-   Verilerin toplanması

5-    Evrene genelleme

·Korelasyonel Araştırmalar iki  y da  daha  ço değişken arasındak ilişkini herhang bi şekilde bu değişkenler müdahal edilmede incelendiğ araştırmalardır Korelasyone araştırmalar   keşfedic vyordayıcı korelasyon araştırmalar olmak üzere ikiye ayrılabilir.

·                 öNedensel Karşılaştırma Araştırmaları Hüseyin Öğretmen, üç farklı sınıfın kimya dersine girmektedirYaptığı sınav sonunda iki sınıfın hem ödev puanlarının hem de sınav sonuçlarının daha,,yüksek,,diğer,,sınıfın,,ise daha  düşü olduğun görmüştür Ortay çıka b durumu nedenlerin araştırma istemektedir. Bçalışmnedensel karşılaştırma araştırmalarına örnektir.

 DENEYSEL ARAŞTIRMALAR

Araştırmacı tarafından oluşturulan farkların bağımlı değişken üzerindeki etkisini tesetmeyyönelik çalışmalardır. Deneysel desenlerde temel amaç değişkenler arasında oluşturulan neden-sonuç ilişkisini test etmektir.

Deneysel Desenlerin Sınıflandırılması

Bağımsız Değişken Sayısına Göre    *Tek faktörlü  *Çok faktörlü

Deneme Koşullarına Göre  *Gruplar arası *Grup içi   *Karışık desenler

Denek Sayısına Göre *Tek denekli  *Çok denekli


Zayıf Deneysel Desenler

Zayıf  deneysel desenlerin  ortak    özelliğ  desende  iç geçerliliği tehdit eden faktörlerin kontrol edilmemesi ve seçkisizliğin söz konusu  olmamasıdır.

Zayıf deneysel desenler tek grup ön test son test deseni, statik grup karşılaştırmalı desen ve statik grup ön test-son test deseni olmak üzere üçe ayrılır.

Tek grup ön test-son test desende, deneysel işlemin etkisi tek bir grup üzerinde yapılan

çalışmayla test edilir. Seçkisizlik ve eşleştirme yoktur.


Gerçek Deneysel Desenler: deneklerin bağımsız değişkenin düzeylerine, gruplara seçkisiz olarak

yerleştirildiği çalışmaları tanımlar.


Ön test/ son test kontrol gruplu seçkisiz desen: İlk olarak daha önce belirlenen denek  havuzundan seçkisiz atama ile iki grup oluşturulur. Gruplardan biri deney, diğeri kontro l grubu olaraseçkisiz bir şekilde belirlenir. Daha sonra iki grupta yer alan deneklerin, uygulamaöncesinde bağımlı değişkenle ilgili ölçümleri alınır. Uygulama sürecinde ise etkisi test edilen deneysel işlem deney grubunuygulanırken kontrol grubuna uygulanmaz. Son olarak gruplardaki deneklerin bağımlı değişkene aiölçümleri aynı araç ya da eş formu kullanılara tekrar elde edilir. Deneysel işlemin etkisini görmeamacıyla deney ve kontrol gruplarının bağımlı değişkene ait ölçme sonuçları uygu teknikler kullanılara karşılaştırılmalıdır. R deneklerin gruplar seçkisiz atandığını gösterir.


Yarı Deneysel Desenler: Hazır gruplar üzerinde grup eşleştirmenin olduğu ancak  seçkisiz atamanıolmadığı desenlerdir. Seçkisiz atamayı içermeyen bu desenlerde sadece iki farklı eşleştirme türü dikkate alınarak gruplar belirlenir. Bunlar eşleştirilmiş ve zaman serisi desenleridir.

Eşleştirilmiş desende, yansız atama kullanılmaz. Desende hazır gruplardan ikisi bellideğişkenler

üzerinden eşleştirilmeye çalışılır. Eşleştirilen gruplar işlem gruplarına seçkisiz atanırlar. Ancakeşleştirme çalışmaya dâhil edilen grupların denk olduğunu garanti etmez. Bu ciddi bir sınırlamadır, ancak seçkisiz atamanın yapılamayacağı durumlarda ciddi bir alternatif desendir. Eşleştirmenin hiçbizaman seçkisiz atamanın yerintutmayacağı unutulmamalıdır.

Zaman serisi desende, hem işlem öncesinde hem de işlem sonrasında tekrarlı ölçümler söz konusudur. Tekrarlı ölçümler diye de adlandırılan zamana bağlı değişimleri belirlemeyçalıştığımıaraştırmalardır.

Tek Denekli Araştırmalar

  • Tek ya da çok az sayıda deneğe ait veriler yorumlanır.
  • Değişimlerin grafikle izlendiği uzun süreli ve bir zaman serisi araştırmasıdır.
  • Tek denekli araştırma birden çok denekle yürütülürse bulgular her bir denek içinayrı ayrı incelenir.
  • Araştırma denek üzerinde uygulanan birden çok aşamadan oluşur. Farklı aşamalar olması tekrarlı ölçümlerin yapılmasını gerektirir.

 

NİTEL ARAŞTIRMALAR

Psikolojik ölçümlerle ve sosyal olaylarla ilgili derinlemesine inceleme yapan araştırmalardır. İfadeleve veriler sözeldir. Genellenemezler. Tümevarımsaldır. 

Nitel Araştırmanın Özellikleri


®    doğal ortam,

®    temel araç olarak araştırmacı,

®    doğrudan veri toplama,

®    çoklu yöntemler,

®    zengin betimlemeler,

®    sürece yönelik,

®    tümevarım ve tümdengelim veri analizi,

®    araştırma desenlerinde esneklik,

®    araştırmacınınkatılımcı rolü, yansıtıcılık

®    bütüncül açıklama


Nitel Araştırma Aşamala

1-   Konunun saptanması

2-   Katılımcıların belirlenmesi

3-   Hipotezlerin üretilmesi

4-   Verilerin toplanması

5-   Verilerin analizi

6-   Analizin yorumlanması


Nitel Araştırmaların Türleri

  • ·         durum çalışması,
  • ·         eylem araştırması,
  • ·         fenomenoloji çalışmaları,
  • ·         etnografi araştırması,
  • ·         anlatı araştırması,
  • ·         tarama araştırması,
  • ·         tari araştırma,
  • ·         kuram oluşturma

DURUM ÇALIŞMASI (McMillan (2000) ve Yin (2009)

Duru çalışmaları  gerçe yaşamın güncel  bağla vey ortamdaki durumu incelenmesidir. Yaşamıbir kesitiyle ilgili doğrudan ve derinlemesine bilgi akışı sağlar. Karşılaştırma şansı sunar. Güncellemeleaçıktır. Sonuçların genellemesi zordur. Örneklemin kimliğini gizlemek gerekir ve bu zordur. Dil becerisgerektirir.

Durum çalışmalarının türleri; tarihsel örgütleme, gözlemsel durum çalışması, hayathikâyesi, durum analiziçoklu durum ve çoklu alan şeklinde sınıflandırılabilir (Büyüköztürk).

Stake ise durum çalışmalarını şu şekilde ele almaktadır.

  • içsel durum çalışması,
  • araçsal durum çalışması
  • ortak/çoklu durum çalışması


Durum Çalışmalarının Aşamala

  • Çalışmanın uygunluğunu test etmek
  • Problemin ifadesi;
  • Araştırma alanına girme;
  • Katılımcıların seçilmesi (amaçlı örnekleme);
  • Verilerin toplanması;
  • Verilerin analizi (bütüncül analiz/tek yönlü analiz)
  • İçsel durum/araçsal durumun raporlanması


 
Eylem Araştırması

Eylem araştırması kişilerin kendi mesleki eylemleri hakkında araştırma yapmaları ve değişim içieyleme geçmeleri temelinde gerçekleşen sistematik bimüdahale sürecidir. Eğitimle ilgili eylearaştırması öğretim süreci içerisinde kullanıla bir yöntem olması nedeniyle öğretmenlerirolünü araştırmacı öğretmen olarak değiştirmektedir. Eylem araştırması yapan öğretmenler yalnızcakademisyenlerin ürettikleri bilgiyi kullanan bireyler değil, bunun ötesinde bu bilgilerden de yararlanarakendi karşılaştıkları problemlerle ilgili çözümlerkendileri geliştirerek yeni bilgüreten ve bu sayede uzmanlıklarını ve mesleklerini geliştiren kişilerdir.

Esnek olarak planlanır. Az genellenebilir. Örneklem kasıtlıdır.

Aşamaları plan-eylem-veri toplama-yansıtma

Fenomenolojik Araştırmalar

Öncüleri: Husserl, Heidegger, Sartre ve Merleu-Pont

Görüngü, duyularla algılanabilen her şey, fenomendir; bireyin başına gelen olay, yaşantıdır vtanımlanabilir ve sonludur. Fenomen, olgu-olay anlamındadır. Araştırmacı katılımcıların neyi deneyimlediğindokusal, koşul, durum ve içerik açısından nasıl deneyimlediklerini ise yapısal olarak betimler.

Fenomen Tek bir kavram veya düşünceyi işaret eder. Örneğin eğitimde “çalışma alışkanlıkları”.

Örneklem Fenomeni deneyimleyen bir grup (büyüklüğü 3-4 kişi ile 10-25 kişi -mümkünse <10 kişi) insan 

Felsefi tartışmalar Yaşanılan deneyimler fenomenle ilgili öznel diğer insanlarla ortak olan nesnel deneyimler söz konusudur.

Araştırmacının rolü Kendisini ayraç içerisine alır. Başka bir ifade ile kişisel deneyimlerini ele alarak okuyucunun kişisel deneyimleri ile araştırmayı yönlendirip yönlendirmediği hakkında fikir sahibi olması sağlanır. Her şeyle ilk kez karşılaşıyormuş bakış açısı “aşkın” olarak ifade edilir 

Veri toplama süreci Genellikle mülakatlar yoluyla olur. Ancak gözlem, günlük, dokümanlar, yazıya aktarılmış konuşmalar, resmî yazılar, drama, film, şiir, müzik veya diğer sanat formlarından da yararlanılabilir.

Veri analizi Dar kapsamdan (anahtar ifadelerin listelenmesi) geniş kapsama (anlam kümeleri/grupları oluşturma) doğru ilerleyen sistematik bir süreçtir.

Gözlem süresi Uzun soluklu olmalıdır.

Sonuç “Neyin” “nasıl” deneyimlendiğini bütünleştiren “öz” betimlenir. Öze ulaşmak için dokusal ve yapısal betimlemeler harmanlanır.

Fenomenolojik  araştırmanı aşamala

  • görüngünün sezilmesi  ve  algılanması,
  • görüngüye odaklanılması
  • görüngünün  betimlenmesi

ETNOGRAFİ ARAŞTIRMALARI

  • Antropologlar tarafından geliştirilmiştir.
  • Bir grubun davranışlarını doğrudan gözleme yoluyla bu gruba ilişkin sosyal ve bilimsel betimlemyapmaktır.
  • Etnografi insanların dünyasını ve kökenini belgelendirmektir. Etnografi araştırmaları aynı kültürü paylaşan grubun kültürüne ilişkin betimlemeler yapar. Yapılandırılmış görüşmelerdir.
  • Araştırma sonucu genellemeye varmalıdır.

TÜRLERİ:

®    Dini etnografi,

®   yaşam öyküsü,

®    otoetneografi,

®    feminist etnografi,

®    etnografik romanlar ile fotoğraf,

®    videelektronik ortamda bulunagörsel etnografi türleri

®    gerçekçi etnografi

®    eleştirel etnografi


Creswell, etnografi araştırmalarını gerçekçi ve eleştirel olarak da ikiye ayırmaktadır. Gerçekçetnografide, objektiflik söz konusudur, üçüncü kişinin bakış açısıyla yaklaşılır, kişisel ön yargı, siyasi hedeve yargıdan uzak durulur. Eleştirel etnografide ise herhangi bir nedenle (güç sınıf farkı, ırk, cinsiyet, vb.) kişilerin ötekileştirilmesine karşı çıkar, dışlanan grupların özgürleştirilmesini savunur.

ANLATI ARAŞTIRMALARI

®  Anlatı araştırmaları, insanların bir konuya veya duruma ilişkin deneyimlerini yaşamış  oldukla

hikâyeler ile   inceler.

®  İnsanların yaşadıkları olayların ardışık olarak düzenlenmesi, bu olaylar arası ilişkilerin kurulması ve ylece bu olayların belirli hedef kitle içianlamlandırılması  sağlanır.

®  Hikâyeyi anlatanlar ile araştırmacı arsında bir iş birliği ortaya çıkar.

®   Bireylerin kimlikleri ve kendilerini nasıl gördüklerini ortaya çıkaran deneyimler ele alınır.

®   Farklı veri toplama tekniklerbir arada kullanılabilir.

®    Araştırmacının hikâyeyi kronolojik sıraya koyması önemlidir.

®   Türleri: otobiyografi, biyografi, hayat hikâyesi, kişisel hikâyeler ve sözlü tarihtir.

Odak ve Analiz Açısından Nitel Araştırmalar


KARMA ALIŞTIRMALAR

(Johnson ve Onwuegbuzie)

Araştırmacıların,   nicel   ve   nitel   yöntemlerin,   yaklaşımların   veya   kavramların   karışımlarını   veykombinasyonlarını tek bir araştırmada veya bir dizi araştırmada kullanması karma araştırmayı işareeder.

Karma yöntem araştırmalarının iki temel amacı:

(1) Çeşitleme ve tamamlayıcılık: Nicel v nitel yöntemler uygulayara elde edilen sonuçlarıdoğrulanmak

vey geliştirmektir.

(2)   Başlatma,  geliştirme v genişletme Nice v nitelyöntemler uygulanara elde edilen sonuçlardayararlanara yenaraştırma soruları türetmektir.

Karma araştırmaların zaman içerisindeki yolculuğu:

  • Birden fazla nicel yönteminbirlikte kullanılması
  • Birleştirilmiş anket ve görüşmelere yer verilmesi
  • Nitel ve nicel verilerin çeşitlendirilmesi
  • Sadece tek araştırma, duruma göre araştırma ve yararcı araştırma paradigmalarını benimseyen
  • araştırmacıların görüşlerinin birleştirilmesi
  • İki geleneksel paradigmanın (nitel ve nicel) varsayımlarının tartışılması ve uzlaştırılması
  • Karma  yönte araştırmalarını çeşitlerine ilişki bi sınıflandırma  sisteminin belirlenmesi   Çoklyöntemlerin bir araştırma sürecinde kullanılması
  • Pek çok açıdan karma yöntem araştırmalarının sağladığı olanakların belirlenmesi
  • Araştırma sürecinde karma, nitel ve nicel yöntemlerin karşılaştırılması   Karma yöntemin nitel ve nicel yöntemlerin doğal tamamlayıcısı olarakonumlandırılması

Karma Araştırmalar Çeşitleme Türleri

VERİ                            ARAŞTIRMACI                        KURAM                          YÖNTEM

PLAN

Problemin  belirlenmesi, uygunluk, yöntem ve model seçimi aşaması

UYGULAMA

Verilerin  toplanması, uygulanması, analizi aşaması

DEĞERLENDİRME

Sonuçların raporlaştırılması aşaması

Karma Desen Türleri

  • Zenginleştirilmiş desen,
  • Açıklayıcı desenler
  • Keşfe yönelik/keşfedici desen
  • Gömülü desen

Veri, araştırmacı, kuram ve yöntem ile çeşitleme yapılabilir (Denzin, 1978). Hanson, Creswell, ClarkCreswell (2005) ise ardışık açımlayıcı, ardışık keşfedici ve ardışık dönüşümsel olarak sıralamaktadır. Ardışık açımlayıcı yaklaşımda öncelikle nicel veri toplanır ve analiz edilir.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ

Eti ifadesi   1830l yıllarda   Charles   Babbage   tarafından   yayınlanan   Bilimsel  AraştırmalardSahtekârlık isiml çalışmasında  el alınmıştır Charle Babbag bilgisayarı çalışma    mantığını   ortaykoya bi bili insanıdır Far Motoru”  isiml hesa makinesi bilgisayarın atası kabul edilebilir.

Etik; iyi davranış sergileme, toplumsal olarak iyi ve kötünün ayrımını yapma, mesleki olarak benzeiyi davranışı benimseme ve kötü davranıştan sakınma olarak açıklanabilir.

Bilimsel araştırma etiği

  • genel bilimsel araştırma etiği,
  • araştırmacıkatılımcı etiği
  • yayın etiği olarasınıflandırılabilir.


Genel bilimsel araştırma etiği: Temel etik ilkeleri Ersoy tarafından şu şeklide belirtilmiştir.

  •    Kişiye saygı
  •    Bütünlük ve dürüstlük
  •       Adalet
  •     Zarar vermeme
  •    Yararlılık

Araştırmacı-katılımcı etiği: Bireye saygı ön planda  tutulup katılımcınınaraştırmaya katılımının seçim hakkının kendisinde olduğunu bilmesi sağlanmalıdır. İçerisinde araştırmanın amacı, yapısı ve süresaçıklanmalı; süreç doğru bir şekilde tanımlanmalı; faydaları,riskleri, süreçte ve sonrasında bireyolan etkisi, sürecin herhangi bir anında çekilebileceği gibi bilgileri içeren aydınlatılmış onam formuna sözel veya yazılı onay alınmalıdır.

 

Yayın etiği:   Üniversitelerarası Kurulun (ÜAK, 2022) ve ayrıca Hamutoğlu, Yıldız ve Akgünün (2015belirttiği gibi TÜBİTAKın (2006) etik ihlallerine ilişkin listeleri vardır. Bir araştırmanın olmayan verileri üretmek (uydurma); sonuçları, materyalleri değiştirmek (çarpıtma); başkasının ürünlerini atıyapmadan kullanmak (aşırma); aynı çalışmayabaşkayerlerde yayımlamak (dublikasyon); bütününü parça parça yayın hâline getirmek (dilimleme); araştırma desteğini belirtmemekyazarlarının isim sırasını değiştirmek, yazarolmayan birini göstermek; yayınlanmamış başka birinait çalışmayı kendine mal etmek.

 ARAŞTIRMA SÜRECİNDE VERİLERİN TOPLANMASI Araştırma kapsamında deneklerden elde edilen her tür bilgveri olarak tanımlanmaktadır. Veriler toplanırken belli ilkeler gözetilir.


Geçerlik Türleri

Kapsam Geçerliği İçeriğin uzman görüşüne dayalı değerlendirilmesi

Ölçüt Geçerliği Test puanlarının, ölçüt puanları ile ilişkili olması, Eş zaman/hâlihazır/uygunluk geçerliği (ölçüt aynı veya yakın bir zamanda ölçülmüşse) Yordama geçerliği (ölçüt daha sonra ölçülmüşse)

Yapı Geçerliği Testten elde edilen puanlar, testin ölçtüğünü varsaydığı kavramı/yapıyı ölçüyor mu? Test ölçtüğü özelliği nasıl bir yapısal model içinde ölçüyor?

Görünüş Geçerliği Teste ilişkin teknik olmayan bir özelliktir. Bir ölçme aracının ismi, açıklamaları ve sorularıyla ölçmeyi amaçladığı özelliği ölçüyor görünmesi durumudur.


Geçerliği Etkileyen Faktörler Ölçme sonuçlarının güvenirliği ölçme yöntemi v madde sayısıpuanlayıcı yanlılığı ve uygulam koşulları geçerliği etkileyen faktörlerdir.


Güvenirlik

Aynı   ölçme   aracının   bağımsı ölçümleri   arasındaki   tutarlılığı   ifade   eder.   Güvenirli katsayısının hesaplanmasında pek çok yöntem kullanılmaktadır.

·         Kuder  Richardso (KR-20),  bir   tes maddesine   verilen   cevaplar   1   (doğru)   ve   0   (yanlış)   ile

puanlandığında veya evet/hayıgib ik seçenekl olması  durumunda  kullanılır.

·         Cronbach   Alpha   (α),   test   puanlarını güvenirliğini bir  al kestiricis olara kullanılır Özellikle cevapların derecelendirme ölçeğindeelde edildiği durumlarda sıklıkla kullanılır.

·         Testi yarılama  (eş  değe yarılar yöntemi testin iki eş  (paralel formunda elde  edile puanlaarasındaki korelasyona dayalı olarak testin tümü içingüvenirlik tahmini yapılmasını tanımlar.

·         Eş formlar yönteminde, bir aracın  iki farklı eş  formu aynı  gruba aynı  zaman diliminde veya kısa

aralıklarla   uygulanır.   İk ölçümde elde   edile puanlar   arasındaki   hesaplanacak   ilişk katsayısı

yüksekse güvenirlik de yüksektir.

·         Test tekrar test yöntemi, aynı aracın aynı gruba belli aralıklarla uygulanmasıdır. Uygulama sonunda iki ölçümden elde edilen puanlar arasındaki korelasyon hesaplanır. Bu işlemin amacı zamana bağlı değişmezliği göstermektir.

·         Değerlendirmeciler arası tutarlılık, çok sayıda objenin belli bir özelliğe ne derece sahip olduğuna ilişkin

ikveya daha fazla bağımsız gözlemcinin verdiği puanların güvenirliğini incelemede kullanılır.

·         Ölçmenin standart hatası, belli güven  düzeyleri içi testten alına puanların gerçe puanda olan

sapma miktarını hesaplamada kullanılır.

Gözlem ve Görüşme

·       Gözlem, araştırmada ihtiyaç duyula verilerin, belli hedefler odaklanılarak çıplak gözle,,ya  da bir araç  kullanılarak izlenmesi suretiyle toplanması  sürecidir. Yapılandırılmamış gözlem,gözle önces yapılandırılmamış ve gözlemciye bilgi toplamad ve kaydetmed özrlük slaya bir tür gözle yöntemidir. Yapılandırılmış gözlemde ise gözlenece şeyl ilgili daha iyi bir yapılanma, yöneli ve sistemati bir yaklaşım kullanılmaktadır.

Görüşme ise e az iki kişi arasında sözlü olara sürdürülen bir iletişim sürecidirYapılandırılmış görüşmede araştırmacını belirli bir sırayla öncede hazırlamış olduğu  sorular vardır.

BİLİMSEL RAPORUN BÖLÜMLERİ

Başlık kullanmanın temel amacı, çalışma hakkında okuyucuya bilgi vermektir. Başlıaynı zamanda çalışmanın genel yapısını yansıtması açısından da önemlidir. Bu nedenle başlıklarda kısaltma kullanılmamalıdır.

Her çalışmada yazar/yazarların a ve yazarlara ilişkikurum bilgisi yer alır. Yazar a verilirken önce iladı, varsa ikinci adı ve soyadı yazılmalıdır.


Özet lümü kısa, ayrıntılı ve çok yönlü olmalıdır. Okuyucuların ilk incelediği lümdür ve çalışmhakkında fikir vermelidir. Özet 120 kelimeyi geçmemeli ve özete en önemli olan bilgiyle başlanmalıdır.

Giriş bölümünde çalışmanın problemi sunulur, tanıtılır. Yeni bir sayfadan başlatılmalıdır. Giriş kısmında araştırmaya ilişkin alt yapı oluşturulur.

Yöntem lümünde araştırmanın nasıl yürütüldüğüne ilişkin detaylar yer alır. Yöntem lümünde araştırmanın desenini, çalışmgrubu örneklemi, veri toplama araçları ve süreci, veri analizi ve uygulamsüreci detaylı olarak açıklanır.

Bulgular lümünde, toplanan verilerin analizine ilişkin istatistiksel sonuçlar özetlenir.

Tartışma bölümünde, özellikle çalışmanın soruları/hipotezleri ile ilgili değerlendirme ve yorumlar yapılır.

Kaynaklar listesinde, çalışmada kullanılan  kaynakların tamamı yer almalı ve kaynakla listesindekkaynaklara da metin içinde atıf yapılmalıdır.

Ekler. Bu lüm, okuyucuların çalışmayı anlamasında ve değerlendirmesinde gerçekten faydalı

olacaksa eklenmelidir.

Yazar notu, her bir yazara ilişkin kuramsal bilginin, finansal desteğin kaynağının  belirtildiği, çalışmaydestek veren meslektaşların belirtildiği lümdür.


GİRİŞİMCİLİK VE  YENİLİKÇİLİK

Girişimcilik ifadesine tarihçede ilk kez ekonomist olan Richard Cantillon (1755) ile rastlıyoruz.

Girişimci, toplumun istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için kaynakları bir araya getiren, bu ihtiyaçla yerine getirirken risk alan yeni bir ürün veya hizmet üreten kişidir.

Türk Dil Kurumuna (TDK) (2022) göre girişim; bir işi yapmak için harekete geçme; girişimci; ticaretendüstri vb. alanlarda sermaye koyarak girişimde bulunan kimseyi; girişimcilik ise girişimci olma durumunu ifade eder.


Öğretmen Girişimciliğini üç başlıkta ele alabiliriz:

  • Girişimcilik Eğitimi ve Pedagojisi;
  • Girişimde Bulunma,
  • İş Geliştirme ve Kurma; Girişimci Yetkinlik ve Davranışlar.

 

Girişimcilik eğitimi, girişimciliğe aibeceri ve zihniyeti kazanıp eyleme dönüştürme için yaratıcı fikirlerin işe koşulmasını sağlayaca bir eğitimdir. Öğrencilerini girişimci olarak yetiştirmek isteyen biöğretmenin kendisinin de öğrencilerine rol model olması gerekir.


Öğretmenlerin girişimci davranışları:

  •   fırsatları tanıma (risk alma),
  •  inisiyatif alma ve risk yönetimi,
  •  inovasyon,
  •  bir projeyi planlama ve yönetme yeteneği
  • dış kaynak arayışı olarak sıralanabilir.

 

Yenilikçilik (İnovasyon)

İnovasyon toplumsal, kültürel ve idari ortamda yeni yöntemlerin kullanılmaya başlanmasıdır.

 Yenilik;

bir birey, grup ya da toplum tarafından yeni olarak algılanan bir fikir, uygulama ya da nesnedir. Yenilik ile ilgili önemli diğer bakış açıları şunlardır:

  • bir süreç olabilir;
  • kısa süre içinde algılanır;
  • tek başına buluş veya Ar-Ge değildir;
  • farklı ve orijinaldir;
  • yaşam kalitesini ve refah düzeyini artırabir araçtır;
  • kullanıldıkça yaşamda değişiklik yaratır;
  • çevreye uyum sağlamadır;
  • süreklidir;
  • rekabet aracıdır,
  • kültürle doğrudan ilintilidir,
  • problem çözme sürecidir,
  • çevreyle bütünleşmenin bir yoludur;
  • yayılmacıdır

Waltersa göre bir okulun yenilikçi olabilmesi için,

1- Okul müdürünün desteği,

2- Yenilikçiliğin ödüllendirilmesi,

3- Gerekli yatırımların yapılması,

4- Sinerji,

5- Örgütse merak,

6- Daha yakın ve iş birliğine açık bir yapı,

7- Özel sektörve Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ile  birliği,

8- Veli desteği olmalıdır

Damanpour (1991), bir okulun inovasyon göstergeleri için üç unsura işareetmektedir: yönetim desteği,

yenilikçi atmosfer ve inovasyon engelleri.

Temel inovasyon göstergeleri ise: anketlerle belirlenen belirli dönemlerde yapılan yenilik sayımlarıpatentler, patent başvuruları ve patent kullanım hakları satışı; bilimselyayınlar; Ar-Ge harcamaları ve çalışmaları; Araştırmacı sayılarıdır.


PROJE YÖNETİMİ

Proje, özgün bir ürün, hizmet veya sonucu yaratmak için yürütülen geçici bir girişimdir

Neden projeye ihtiyaç duyulur?

  • Birden çok işletmenin ve çok kişinin iş birliği yapması gereken durumlarda,
  • Birbirinden farklı fakat birbiriylilişkili olan kişilerin görevlere ayrılmasında
  • İlk kez yapılacak olan işlerin planlama ve uygulamasında,
  • Belirli bir sürede bitirilmesi zorunlu işlerde projeye duyulan ihtiyaç artar ve önekazanır.

Projenin Özellikleri

1.Geçici Tanımlanmış bir başlangıç ve bitişi vardır. Projenin süresi yalnızca bir hafta olabiliya da yıllarca sürebilir ancak her projenin bir bitiş günü vardır.

2.Girişim(Çaba) Faaliyetleri yürütülmes içi insa gücüne kaynağ v ekipmanihtiyaçvardır. Girişim bir takım y da kuruluş  tarafından yürütüldüğü  için projeler amaçlı ve planlı olaylardır.

3.Özgün ürün, hizmet  Projenin sonucu olarak elde edilen değer sadece bir kere yaratılır.

4. Projeler,  faydalı  ma y d hizmet üretiminde kullanma amacıyl yen y d ek  üretikapasiteleri yaratır.

5. Rutin  yapıla işlerde farklı  olması  gerekir.

 

Başarılı bir proje için; paydaşları  iy belirlemek, ihtiyaçlarını tanımlamak b ihtiyaçları etkil bi şekilde

yönetmeyçalışmak gerekir Proje Yönetimi Sürecindeki BilgSahala

 

Temel Bilgi Sahaları

    • Kapsam Yönetimi
    • Zaman Yönetimi
    • Maliyet Yönetimi
    • Risk Yönetimi
    • Entegrasyon Yönetimi
    • İletişim Yönetimi

Destekleyici Bilgi Sahala

    • İnsan Kaynakları Yönetimi
    • Kalite Yönetimi
    • Tedarik Yönetimi

Proje Yaşam Döngüsü

Projenin fikir olarak doğmasından uygulamanın değerlendirilmesine ve kapanışına kadar geçen süre proje planlama süreci olarak adlandırılır. Projenin fikir olarak doğuşundan planlanmasınauygulanmasına kontrolüne ve kapanışına kadar geçen aşamaların bütününe proje yaşam döngüsü denmektedir

Proje yaşam döngüsü (Proje yönetimi süreci) beş aşamadan oluşur.

  • başlangıç,
  • planlama,
  • uygulama,
  • kontrol
  • kapanış

Çevrim İçi Proje Yönetim Arları

 


Birçok çevrim içi projyönetim aracı bulunmaktadır:

  • ClickUp,
  • Wrike,
  • monday.com,
  • Kissflow Project,
  • nTask Manager,
  • Zoho Projects,
  • MeisterTask,
  • Freedcamp ve
  • ActiveCollab
  • MsProject



PROJE DESTEKLERİ

1-      TÜBİTAK  Destekleri

TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) Projelerine başvurmadan önce projyürütücüsü, araştırmacı ve danışmanların öz geçmişleri, ARBİS (Araştırmacı Bilgi Sistemi)bilgileri doğrultusunda sistem tarafından otomatik olarak oluşturulması beklenmektedir. ARBİS,Türkiye'nigüncel araştırmacı vertabanını oluşturmak amacıyla TÜBİTAK tarafından tasarlanan ve geliştirilewetabanlı bir uygulamadır.

Destekler sekmesi ve Sonrasında Bilim ve Toplum Başlığı seçilmelidir.

  • 4004 Doğa Eğitimi ve BilimOkulları;
  • 4006 TÜBİTAK Bilim Fuarları Destekleme Programı
  • 4008 Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları öğretmenlerimizin başvurabileceği programlardır.

TÜBİTAK, alanında uzman bilim insanlarını özellikle dezavantajlı lgelerdeki öğrencilerlbuluşturma ve öğrencilerin bilime ilgisini pekiştirme amacı ile Bilim Söyleşileri a altında etkinlikler dizisbaşlatılmıştır.

TÜBİTAK,,,destekleri dışında KOSGEBin (Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Desteklemİdaresi Başkanlığı) Girişimcilik Eğitimlerinden ve AR-GE, TeknolojikÜretim ve Yerlileştirme Desteklerindeyararlanılabilir. Ayrıca özellikle meslek liseleri için alt yapı projeleri ile 26 farklı Kalkınma Ajanslarından destek bulunabilir.

 

2-      AVRUPA  BİRLİĞİ Destekleri

  • ·         Türkiye, Avrupa Birliği (AB) topluluk programlarından 1999 yılından beri yararlanmaktadır.
  • ·        Türkiye Ulusal Ajansı (UA) 2002den beri Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Dairesi altındbu   görev üstelenmiş  2003t ise   tüze kişiliğe   hai Avrupa   Birliği   Bakanlığını ilgili   kuruluşu   hâline dönüşmüştür.
  • ·         2018de Dışişleri Bakanlığının bağlı kuruluşu  olan Avrupa Birliği Başkanlığının ilgili kuruluşu olmuştur
  • ·         Türkiye Ulusal  Ajansı Eğitim, gençli v spo alanlarındak A programlarını yürüterek kuru ve
  • kuruluşla ile vatandaşlarımızın bu programlardan yararlanmasını sağlamayı amaçlar

·                Ulusal Ajansın hâlihazırda 4 başlık altında sunduğu  fırsatlar vardır. Bunlar:

1- Gençler ve gençlik çalışanları (18-30 yaş aralığı gençlere kendi ülkelerindeki faaliyetler için sunulan

hibe programlarıdır.)

2-   Eğitim alanlar (Öğrenci, eğitmen ve gençlik çalışanlarına başka ülkede eğitim görme fırsatı)

3-                     Eğitim  verenle (Okul  eğitimi mesle v yetişkin eğitimleri yükseköğretim alanında  çalışapersonelin yurt dışında çalışarak eğitim almasına imkan sunan)

4-  Kurum/Kuruluşlar

 

Akreditasyon

AB Projeleri için akreditasyon, daha sonra yapılacak olan projeler için kurumunuzun tanınırlığını sağlamaüzere belgelendirilmesidir. Bu belgelendirme, özellikle mesleki ve teknik orta öğretimkurumları için projkabul edilebilirliği için artı değer olacaktır.

 

FİKRİ VE SINAİ HAKLAR

·       Telif hakları veya fikri haklar olarak da bilinen fikri mülkiyet; edebiyat, sanat, müzik, mimari vb.

gibi eserler üzerinden sahip olunabilecek haklardır.

·       Sınaî Mülkiyet; sanayide ve tarımdaki buluşların, yeniliklerin, yeni tasarımların ve özgün çalışmalarıilk uygulayıcıları adına; ticaret alanında üretilen ve satılan malların üzerlerindeki üretici veya satıcısınıayırt edilmesini sağlayacak işaretlerin sahipleri adına tescil edilmesini ve ylece ilk uygulayıcılarıürünü üretme ve satma hakkına belirli bir süre sahip olmalarını sağlaya gayri maddi bir haktır.



Fikri  v sına mülkiye haklarını bir  işletmenin ürünleri,  yöntemler (usulleri), dokümanlarıgörselleri, kimlik unsurları, sanat  eserleri, vb.'ne ilişkin tüm özgün tasarımları ve gizli  y d açık bilgiler(gayri  madd varlıkları) ile ilgili sahip  olduğu, kullanma,  ürün dönüştürme, dağıtma, yayma, satma gibçeşitli mahiyetteki hakları olarak da tanımlamak mümkündür.

·        Ülkemiz için alınan patent ülkemizde geçerlidir. Sınai haklar  içerisinde yer ala patent, bir problemiteknik çözümü anlamına gelen buluş için istemler bazında gösteren teknik bir belgedir

·        Bir  oku içi patent başvurusunda  bulunuluyors oku yöneticisinin başvur yapma isteyen okuçalışanına   yetk devr belgesin onaylayarak   yüklemes gerekir Sistem yüklenecek diğe belgelertarifname istem ve özettir

·        Rüçhan  hakkı,  başk bi ülkede edinilen patente sahi olmanın belgesidir. B belgeysahip olmak, ülkemizden patenalmayı kolaylaştırır. Pateniçinbelli bir ücret ödenecektirB ücretin miktarı, patentin içeriğin bağlıdır. Meblağ  yükseks TÜBİTAK desteklerinden yararlanılabilir.

·       Telif  hakları fiki emeği   üzerindek hukuki   haklardır   ve   tescil gerek   yoktur,    eser üretilince

kendiliğinden doğar. Soyuttur. Maddi olmayan malları ifade eder. Ülkesellik ilkesi geçerlidir. Kişinin yaşamı

+70 yılı kapsar.

·        Faydalı  mode 10  yı koruma hakkı  sağlarke incelemel paten 2 yıl,  incelemesi paten is  yıl koruma sağlar.


Yaratı Ortaklık (Creative Commons)

Creative Commons veya yaratıcı ortaklık, Amerika Birleşik Devletlerinde dijital eserlere ilişkitelif hakkı yasasının çok uzun soluklu olmasına karşın açılan davanın kaybedilmesi sonucunda bu uzun sürelere tepki olara kurula kâ amacı  gütmeyen örgütün kurulmasıyl lisanslamada  kendine yer edinmiştirCreative Commons (CC) lisansları; Tüm hakları saklıdır. anlayışından,Bazı,hakları saklıdır. anlayışına bikayıştır. Telif hakkı eserin doğması ile beraber ortaya çıkabi haktır Creativ Commons b hakkitiraz etmez ancak kullanılması, değiştirilmesi, karıştırılması veya ticari olarak kullanılmasının hakkındakkararı, eserin yaratıcısına bırakır.