1-2.DERS: ARAŞTIRMA VE ARAŞTIRMA SÜRECİ -ARAŞTIRMA VE ARAŞTIRMA SÜRECİ( 2 VİDEO )

  EĞİTİMDE ARAŞTIRMA VE AR-GE ÇALIŞMALARI

 (Hazırlayan: Serdar Bayraktar)

  Bilimsel yöntem, bir problemin veya sorunun belirlenmesi ile başlayan verinin toplanması,

analiz edilmesi ve ulaşılan sonuçların yorumlanması ile tamamlanan bir süreçtir.

Literatür Tarama ve Bilimsel Yöntem Aşamaları 

 Literatürde sıklıkla rastlanan sınıflandırmada bilimsel yöntemin aşamaları genel olarak şu şekilde açıklanmaktadır (Bailey, 1987; Cohen ve Manion, 1998; Mason ve Bramble, 1978): 

a) problemin fark edilmesi, 

b) problemin tanımlanması, 

c) çözüm önerilerinin tahmini, 

d) araştırma yönteminin geliştirilmesi, 

e) verilerin toplanması ve analizi, 

f) karar verme ve yorumlama

ARAŞTIRMA BASAMAKLARI 

1- Araştırma konusu/fikri/ problemi belirleme 

Bilimsel araştırma bir problem ile başlar. Problem, araştırma ile çözüm bulmayı planlandığınız sorundur. Problem akla yatkın, sınanabilir, orijinal, etik, anlaşılır, ne çok geniş ne de dar kapsamlı olmalıdır.

2- Alanyazın taraması yapma 

Literatür taraması, birincil ve ikincil kaynakların taraması yapılmalıdır.

3- Araştırma probleminin tanımlanması 

a) Değişkeni tanımlama

DEĞİŞKENİN SINIFLANDIRILMASI

Miktara Göre

Nicel Değişken: Sayılabilir, değer verilebilir değişkenlerdir. 

Nitel Değişken: Sayısal olarak değerlendirilemeyen durumlardır. 

Neden- Sonuç İlişkisine Göre

Bağımlı Değişken: Bağımsız değişkenlerin etkilerinin üzerinde incelendiği değişkenlerdir. 

Bağımsız Değişken: Sayısal olarak değerlendirilemeyen durumlardır 

Aldıkları Değere Göre

Sürekli Değişken: İki ölçüm arasında sonsuz sayıda değer alabilenlerdir. Yaş değişimi gibi. 

 Süreksiz Değişken: İki ölçüm arasında sınırlı sayıda değer alır. Evli-bekar, uzun-kısa, geçti-kaldı gibi

b)  Araştırmanın amacı/sorusu ve hipotez oluşturma

İki düzeyde tanımlama yapılır. Genel amaçlar çalışmanın hedefini genel hatlarıyla ortaya koyaifadelerdir, alt amaçlar ise genel amaca ulaşma basamaklarını ifade eder. Hipotezler araştırmalardtest edilmek üzere oluşturulan ifadelerdir.

Araştırma sorularının niteliği:

  •   Betimsel olmalı, NEDİR? sorusuyla tanımlama yapılmalıdır.
  •  Korelasyonel olmalı, ilişkileri sorgulamalıdır.
  •  Karşılaştırmalı olmalı, farkları sorgulatmalıdır.

 c)  Araştırmanın önemi/ sayıltıları/ sınırlılıkları ve tanımlar

Sayıltı: Araştırmaya temel alınan ve doğruluğunun ispatlanmasına gerek duyulmadan kabul edileönermelerdir.

Sınırlılıklar, araştırmacının kontrol edemediği ancak araştırma sonuçlarını negatif olarak etkileyebileceğini düşündüğü noktalardır.

Tanımlar lümünde, araştırma kapsamında pek fazla bilinmeyen veya yoruma açık olabilecekavramla tanımlanır.