ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK 1. KONU Mustafa Özsoy
REHBERLİK
Prof. Dr. Galip YÜKSEL
Dersin Hedefi:
Rehberlik dersi öğretmenlerin, rehberlik ile ilgili bakış açısı
geliştirmelerine yardımcı olmak ve rehberlikle ilgili olarak ne yapmaları
gerektiği konusunda bilgi ve bilinçlendirme amacıyla düzenlenmiştir.
Okullarımızda öğretim ve yönetim hizmetlerinin yanı sıra rehberlik ve
psikolojik danışma (RPD) hizmetleri, öğretmenler tarafından amaç ve işleyiş
bakımından iyi bilinmesi gereken bir hizmet grubudur.
Ders İçeriği:
·
Rehberliğin tanımı,
·
Tarihi ve genel
özellikleri
Hedef: Öğretmenlerin uygun bir rehberlik
anlayışına sahip olmaları hedeflenmektedir.
Son Bölümdeyse;
Ø Ülkemizdeki rehberlik
uygulamalarının bakanlık merkez örgütündeki yapılanmadan, okul düzeyindeki yapılanmaya
kadar örgütlenmenin incelenmesi
Ø Rehberlik hizmetlerinde
uyulması gereken etik kurallar
DEĞİŞEN
EĞİTİM ANLAYIŞI ( 1 video )
Bölüm Hedefi
Bu bölümü
bitirdiğinizde;
o Eğitim kurumunun nasıl
ortaya çıktığını,
o Tarihte yaygın olan eğitim anlayışını,
o Konu merkezli eğitim anlayışından öğrenci-merkezli eğitim anlayışına nasıl
geçildiğini,
o Okul örgütü içindeki yapıları Öğrenci kişilik hizmetleri ve
o Eğitim sistemi içinde rehberliğin yerini öğrenmiş olacaksınız.
Tarihte Yaygın Olan Eğitim Anlayışı
Eğitim ve onun görünen yüzü okullar, yazının bulunması ile önemli kurumlar
hâline gelmişlerdir.
Bilindiği gibi yazı, Sümerler (M.Ö. 3500 – M.Ö. 2000) tarafından bulunduğu
için; okulu da Sümerlerden başlatmak mümkündür.
Sümerler Dönemindeki Eğitimin Özellikleri:
·
Konunun öğretimi esastır
· Nispeten fiziksel cezaya başvuruluyordu
· Ezbere dayalı bir anlayışla eğitim verilmekteydi.
Sümerlerde başlayan eğitim anlayışı süreçle birlikte, günümüzde okul için
özel yerler yapılmakta ve herkese eğitim verilmesi öngörülmektedir.
Bu kapsamda Konu Merkezli Eğitim
(KME) anlayışını görüyoruz.
Eğitim kurumu kavramı ortaya çıktığı andan itibaren, eğitim hep “öğretim ağırlıklı” olmuştur. Yani;
· eğitimi verilecek bir konu,
· eğitimi veren bir öğretmen ve
· eğitimi alan bir öğrenci vardır.
Burada öğrencinin özellik ve yeterliklerinin önemi yoktur, önemli olan o
kitabın ya da malzemenin öğrenilmesidir ve eğitim uzun yıllar konu merkezli
olarak devam etmiştir.
Eğitim Kurumunun Ortaya Çıkışı
Rehberlik ve Psikolojik Danışma (RPD) hizmetlerinin zaman içerisinde ortaya
çıkma süreci,
a) eğitim kurumunun ortaya çıkması,
b) konu merkezli eğitim anlayışına yapılan eleştiriler,
c) düşünürlerin ve toplumun konu merkezli eğitime yönelik
eleştirileri
d)
toplumsal, sosyal ve
bilimsel gelişme ve değişimleri içine alır.
Bireyde meydana gelen davranış değişikliklerinin bir bölümü rastlantılarla
ve kendiliğinden gerçekleşir. Bir kısmı ise yetişkinler tarafından planlı ve
kasıtlı olarak gerçekleştirilir. Bireyde toplumca istenen davranışları
geliştirme sürecine eğitim
adı
verilmektedir.
Eğitim önemli ölçüde okulda yapılmaktadır. Okul, insanların birlikte ya da
birbirinden öğrenmek için (akran
öğrenmesi) bir araya geldiği insan topluluğudur. Hayatta öğrendiğimiz
şeylerin çoğunu diğer insanlardan ve onlarla öğreniriz. Öğrenme “bireysel” bir süreç olduğu kadar “sosyal” bir süreçtir.2
Konu Merkezli Eğitim
Aslında eğitim, öğretimden daha kapsamlıdır. Ancak tarihteki anlamı
öğretime yakın olmuş ve bu yüzden sık sık eğitim ile öğretimin karşılaştırması
yapılmış ve hangisinin daha tercih edilir olduğu tartışılmış; eğitim
sistemlerine getirilen “öncelikli eleştiri” de öğretime ağırlık verdiği ve eğitimi ihmal
ettiği yönünde olmuştur.
Jean Jacques Rousseau
Aydınlanma Çağı düşünürü Jean Jacques Rousseau (1712-1778) “Eğitim Üzerine" adlı eserinde bir çocuğun doğumdan ergenliğe yaşam öyküsünü anlatırken aynı zamanda kendi ideal, doğacı (natüralist) eğitim anlayışını dile getirmiştir. Rousseau, çocuğun fizyolojik ve psikolojik tabiatının tanınarak eğitimin ona uygun biçimde düzenlenmesi gerektiğini savunmuştur ve konu merkezli eğitim anlayışı yerine öğrenci merkezli bir eğitim anlayışının kullanılması gerektiğini öne sürmüştür. "Öğretmenler, önce çocuğu tanımakla işe başlayın!'' diyerek eğitim anlayışındaki devrimi dile getirmiştir.
Hümanizm
İnsanın merkeze alındığı bir dünya anlayışı olarak tanımlanabilecek olan
hümanizm, eğitimi etkileyen diğer bir düşünce akımıdır.
Hümanist Yaklaşımın Eğitime Katkıları:
1.
Herkese eğitim anlayışı,
2.
Eğitimin yaygınlaştırılması,
3.
Eğitimde fırsat eşitliği,
4. Eğitimde evrensel
değerlerin öğretilmesi sayılabilir.
Günümüz Eğitim Anlayışı
Günümüz eğitim anlayışı,
hümanizmanın sunduğu ilkeleri içselleştirmiştir. Çünkü anayasalarda eğitim bir
temel hak olarak kabul edilmekte ve hiçbir çocuğun geride bırakılmaması
anlayışı vurgulanmaktadır. Bu eğitim anlayışı en önemli dönüm noktalarından biridir.
Eğitimde bireysel farklılıklara saygının çok önemli olduğu fikrini aşarak
sadece saygı değil, bireysel farklılıkların geliştirilmesi ve dikkate alınması
gerektiğine dair anlayışlara yönelim vardır. Eğitim sürecindeki bu gelişmeler
okul örgütünü de etkilemiştir. Bu anlamda bir kurum olarak okul, çeşitli görevleri
yapan kişileri barındırır. Öğretmenler, yöneticiler ve diğer hizmetleri sunan
kişiler bulunmaktadır. Bu kapsamda baktığımızda okul örgütünde öğretim
hizmetini yapan bireyleri görüyoruz;
Bunlar önemli ölçüde; okuldaki birinci grup öğretim kadrosu
öğretmenler olup öğrencilere bilgi, tutum ve anlayış oluşturmakla yükümlüdür.
Öğretmenlerin eğitimi de tarihsel süreç içerisinde gelişmiştir. Bugün lisans ve
yüksek lisans mezunları öğretmenlik yapabilmektedir. Bu kapsamda, usta öğretici
vb. de öğretim kadrosunda yer alır.
İkinci değişken yönetim hizmetleridir ve yönetim
hizmetleri okuldaki öğretim ve öğrenci kişilik hizmetlerini yapan kişilerin
işlerini kolaylaştırmakla yükümlüdürler. Okul yöneticileri, memurlar ve aynı
zamanda denetçiler de bu gruptadır.
Okul örgütündeki diğer yapı öğrenci kişilik
hizmetleridir. Öğretim ve yönetim hizmetlerinin dışında kalan, öğrenciye
dönük olarak düzenlenen tüm hizmetlere denir. Aslında kişisel
hizmetleri kasteder ancak Türkçe literatüre bu şekilde geçmiştir. Öğrencilerin
öğretmenler tarafından ele alınamayan ve genellikle ikinci sıraya atılan
ihtiyaçları vardır. Oysa KME (Konu Merkezli Eğitim) kapsamında, öğrencinin
sosyal duygusal gelişiminin ya da kariyer gelişiminin bir önemi yoktur. Çünkü
konunun öğretilmesi esastır. Günümüzde eğitimden beklentiler artmış,
öğrencilerin sosyo-duygusal, akademik ve kariyer anlamında gelişmelerinin
önemini vurgulamakta ve iyi oluş düzeyleri yüksek bireyler olmalarını
istemektedir. Yani sadece konuları bilen değil daha kapsamlı bir insan
yetiştirmek hedeflenmektedir. (Geniş
aileden çekirdek aileye geçişin olumsuz etkileri.)
Konu merkezli eğitim anlayışının hâkim olduğu dönemlerde önemsenmeyen bu
ihtiyaçlar, öğrenci merkezli eğitim anlayışının genel kabulüyle birlikte önem
kazanmıştır.
Günümüzde çok hızlı değişim ve gelişimler sonucu, davranışlarla ilgili sorunlar
çoğalmıştır. Eski metot ve teknikler yeni nesillerde işe yaramamaktadır. En
önemli sorunlardan, internet
ve ona bağlı olan sosyal medya
kullanımı sorunu çok büyük önem kazanmaktadır. Tarih boyunca hiçbir nesil
bu kadar hızlı ve çekici bir olguyla karşı karşıya kalmamıştır. Dünya
genelinde, geçmişte hiç deneyimlenmemiş şeyler yaşanmakta, aileler, çocuklar, meslekler
ve bütün dünya büyük bir hızla değişmektedir.
Rehberlik ve Eğitim
Eğitim rastgele oluşan bir faaliyet değildir. Eğitsel faaliyetlerin belli
bir amacı vardır ve bu bağlamda planlı bir olgudur. Okulda farklı görevler
yerine getirilmekte ve okul ancak bu kişilerin tümünün görevlerini yaptıkları
zaman işlevini yerine getirebilir.
Psikolojik danışma ve rehberlik ile eğitim arasındaki ilişki, eğitim
sürecini oluşturan üç boyut bakımından daha belirgin olarak ortaya konabilir.
Eğitim sürecinde üç ana alan, sürecin bütünlüğünü oluşturmaktadır.
Bunlar, (1) öğretim, (2) yönetim ve (3) öğrenci kişilik hizmetleri alanı olarak
sıralanmaktadır.
Öğretim
Öğretim, okul örgütünün
en geniş boyutudur. Akademik öğrenme ile ilgili tüm bilgi ve becerilerin
kazandırılması bu alan içine girer. Öğretim alanının başta gelen sorumluluğu
öğretmendedir. Diğer kişileri, bu kişilerin görevlerini daha kolay ve doğru
yapmaları için çalışan kişiler olarak görmek mümkündür.
Yönetim
v Yönetim, eğitim
surecinin fonksiyonlarını yerine getirebilmesi ve öğrenci kişilik hizmetlerinin
sunulması için gerekli olan liderlik yetki ve sorumlulukların kullanılmasıyla
ilgilidir.
v Yönetim, bir araya gelen
kişilerin yönlendirilmeleri, görevlerini iş birliği içinde yerine getirmeleri
ve kaynakların akıllı kullanımını sağlamayı hedefler.
Öğrenci Kişilik Hizmetleri
Öğretmenler büyük ölçüde öğrencilere öngörülen bilgi ve becerileri
kazandırmaya çalışmaktadırlar. Ancak öğrencilerin öğretmenler tarafından ele
alınmayan veya genellikle ikinci sıraya itilen ihtiyaçları vardır.7
Öğrenci Kişilik Hizmetleri (ÖKH) eğitim sürecinde öğretim ve yönetim
hizmetlerinin dışında kalan ve öğrencinin kişilik gelişim ihtiyaçlarını
karşılamaya dönük tüm yardım hizmetleridir. Bu hizmetler:
1.
Sağlık Hizmetleri
2.
Sosyal Yardım Hizmetleri;
3.
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri;
4.
Özel Eğitim ve Özel Yetiştirme Hizmetleri
5. Sosyal-Kültürel Hizmetlerdir.
Sosyal Yardım Hizmetleri:
Öğrencilere ekonomik yardımlardan yararlanma, barınma (yurt, pansiyon),
kredi, burs, yiyecek, giyecek, ulaşım vb. gibi ihtiyaçları temin etmek bu
kapsamdadır.
Özel Eğitim ve Özel Yetiştirme Hizmetleri:
Özel eğitim ihtiyacı
olan öğrencilerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere özel
yetiştirilmiş personel ile uygun ortamlarda sürdürülen hizmetlerdir. Özel
yetiştirme hizmetleriyse öğrencilerin özelliklerini dikkate alarak alandaki
eksik ve yetersizlikleri gidermeye yöneliktir.
Sosyal-Kültürel Hizmetler:
Genellikle öğrencilere kendilerini sınayabilecekleri ortamlar sunarlar. Eğitsel kollar öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yapabilecekleri şeyleri göstermektedir. Bu sebeple, rehberlik hizmetlerinin bir parçası hâline gelirler. Serbest zaman eğitimi verme, serbest zamanlarını değerlendirme olanakları sunma, ilgilere göre çeşitli sosyal ve kültürel etkinlikler planlama, bu kapsamda düşünülen hizmetlerdir.
Öğrenci Kişilik Hizmetleri (ÖKH)
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri:
Rehberlik, bireye kendini anlaması, çevredeki olanakları tanıması ve doğru
kararlar vererek özünü gerçekleştirebilmesi için yapılan sistematik ve
profesyonel bir yardım sürecidir. Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı
ve sınıf rehberlik programı, okuldaki rehberlik hizmetlerinin neler olduğunun
yazılı belgeleridir.
Rehberliğin Eğitim İçindeki Yeri
Öğrenci merkezli bir eğitim anlayışıyla öğrenci kişilik hizmetleri,
eğitimde olması gereken bir hizmettir. Öğretmenin eğitim-öğretim çalışmalarını
çeşitli yönlerden destekleyip kolaylaştırır. Daha etkili hale getirerek
öğretmelere yardımcı olur. Araştırmalar rehberlik programlarının
öğretmen-öğrenci ilişkilerini olumlu yönde geliştirdiğini, öğrenci başarısını
artırdığını göstermektedir.8
Okul RPD Programı kapsamında geliştirilen Sınıf Rehberlik Programı
incelendiğinde akademik, kariyer ve sosyo duygusal gelişim alanları ve bu
gelişim alanlarına yönelik yeterlikler görülecektir. Sınıf Rehberlik
Programı’nda yer alan üç gelişim alanın değişen eğitim
anlayışının uzantısıdır. Süreç içerisinde, eğitimde rehberliğin ortaya
çıkmasını tetikleyen psikolojik ve sosyolojik temeller vardır.
Rehberliğin Ortaya Çıkmasını Gerektiren Koşullar
RPD hizmetlerinin ortaya çıkışı, rehber öğretmen dışındaki eğitimcilerin yetersizliğinden değildir. Öğretim hizmetlerinin etkinliğini artırmak için rehberlik hizmetlerine gerek duyulmuştur.9Eğitim sürecinde rehberlik hizmetlerini gerekli kılan faktörler: ekonomik, sosyal, psikolojik, felsefi etkenler olarak gruplanabilir. Eğitim sürecinde rehberlik hizmetlerine olan ihtiyaç, Türkiye’de rehberliğin gelişmesinde katkıda bulunan bilim insanları tarafından listelenmiştir. Kuzgun (2000) bu faktörleri şöyle sıralamaktadır:
1.
Meslek seçiminin zorlaşması
2.
Bireysel farkların eğitimde dikkate alınma zorunluluğu
3.
İlerlemeci eğitim anlayışının benimsenmesi
4.
Demokratik toplumlarda bireylere tanınan seçme özgürlüğü
5.
Demokratik yasamın karar verme gücüne sahip bireyler gerektirmesi
6.
Eğitimde bireyin duygusal yönlerine verilen önemin giderek artması
7.
Psikometride gelişmeler
8.
Akıl sağlığına verilen önemin artması
Tüm bu gelişmeler sonucunda, günümüzde tüm okullarda rehberlik ve
psikolojik danışma hizmeti verilmesi anlayışı yaygınlaşmıştır. Dünyada eğitim
sistemleri tüm öğrencilere rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini
ulaştırma çabası içindedir. Günümüz toplumları;
Ø Psikolojik Sağlığı
Yerinde,
Ø Sağlıklı Kararlar
Verebilen
Ø Uygun Tercihler
Yapabilen bireyler öngörmektedir.