ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK 3. KONU Mustafa Özsoy
3. OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA PROGRAMI ( 1 video )
Dersin Hedefi:
- Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programı,
- Okul PDR Hizmet Modelleri,
- Hazırlanma, Uygulanma ve Değerlendirme Süreçleri,
- Okul Sosyal-Psikolojik Destek Ekipleri,
- Bildirim Yükümlülüğü,
- Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine Öğrenci Yönlendirme konularında bilgilendirme
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri
Okullarda PDR
hizmetlerinin başlangıcından bu yana, okul PDR hizmetlerinin nasıl
örgütleneceği konusunda modellerin başlıcaları:
1. Hizmetler Modeli: Bu model 1920’li yıllarda ortaya
çıkmıştır. Psikolojik danışmanların etkinlikleri oryantasyon, bireyi tanıma,
bilgi verme, psikolojik danışma,
yerleştirme ve izleme biçiminde altı kategoride ele alınmıştır.
2. Süreç Modeli: Bu model de 1920’li yıllarda uygulanmaya
başlanmıştır. Psikolojik danışma hizmetinin klinik ve trapötik yönü
vurgulanmış, psikolojik danışmanlar psikolojik danışma, müşavirlik ve
koordinasyon rollerini üstlenmişlerdir.
3. Görevler Modeli: Bu modelde psikolojik danışmanların
görevleri basitçe listelenmiştir. Bu görevler fazla sayıdadır ve son görev
genellikle “Zaman zaman kendisine verilen diğer görevleri yerine getirir.”
biçiminde ifade edilir. Bu durum da psikolojik danışmanların rollerinde bazen
belirsizliklere neden olmuştur. Bu üç model de programdan ziyade psikolojik
danışmanın pozisyonu üzerinde odaklanmıştır. Sonuçta, rehberlik hizmetleri
eğitim faaliyetlerini destekleyen bir hizmet alanıdır.
4. Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları
Modeli: PDR hizmetlerini meslek ya da program seçimi ve kriz durumlarına müdahale
ile sınırlayan geleneksel modellere bir tepki olarak bu model kurumsal temelini
gelişimsel rehberlik yaklaşımından almıştır. 1960’lı yıllarda ortaya çıkan bu
yaklaşımda bireyin gelişimsel ihtiyaçları ön plandadır ve rehberlik
hizmetlerinin öğrencilerin içinde bulundukları gelişim dönemlerinin
ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olması gerektiği savunulur.
Kapsamlı psikolojik
danışma ve rehberlik programının süreçsel ögeleri:
·
Bireysel planlama: Öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimlerinin yanı sıra
kendi öğrenimlerini de planlamaları ve yönetmelerine yardımcı olacak etkinlikler
içerir. Burada yer alan etkinlikler psikolojik danışman tarafından planlanır ve
yönlendirilir.
·
Müdahale hizmetleri: Bu hizmetler çerçevesinde öğrencilerin psikolojik
danışma, müşavirlik, sevk ya da sadece bilgi vermeyi gerektiren acil
sorunlarına ve ihtiyaçlarına yönelik etkinlikler sunulur.
·
Sistem desteği: PDR programının oluşturulması, sürdürülmesi ve
geliştirilmesini sağlayacak yönetimsel ve eğitsel etkinliklerden oluşur.
·
Rehberlik müfredatı: Rehberlik müfredatının amacı, her düzeyden tüm
öğrencilere, normal büyüme ve gelişim bilgisi sağlamak ve yaşam becerilerini
kazanma ve kullanmalarına yardımcı olmaktır. Rehberlik müfredatının
düzenlenmesi ve yürütülmesinden okul psikolojik danışmanları sorumlu olmakla
birlikte, müfredatın başarılı bir şekilde uygulanması için okuldaki tüm
birimlerin ve personelin iş birliği ve desteği gerekir. Rehberlik müfredatı
öğrencilere sınıf ve grup etkinlikleri şeklinde sunulabilir.
·
Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma (RPD) Hizmetleri Programı: Planlı,
programlı, sistemli, örgütlü ve profesyonel düzeyde yürütülen rehberlik ve
psikolojik danışma hizmetlerinin bütünüdür.
·
Bu programı hazırlamakla görevli ekip yani Rehberlik Hizmetleri Yürütme
Komisyonu (RHYK) şunlardan oluşmaktadır:
·
Müdür (veya görevlendireceği yardımcısı)
·
Psikolojik danışman,
·
Her sınıf düzeyinden birer sınıf rehber öğretmeni
·
Ödül ve disiplin kurulu temsilcisi,
·
Okul aile birliği başkanı ve öğrenci temsilcisi,
·
Eğer okulda psikolojik danışman yoksa RAM’dan müşavirlik hizmeti alınarak
RHYK tarafından hazırlanır (MEB,2020). Genel olarak birçok aşamada okul psikolojik
danışmanı aktif, yönlendirici (müşavirlik) ve esas olarak okul RPD programını
yürüten kişidir. MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü (ÖRGM) tarafından
hazırlanmakta ve örnek etkinlikler yayınlanmaktadır.
Okul Psikososyal Destek Ekipleri: Millî
Eğitim Bakanlığı rehberlik hizmetleri kapsamında, doğal afet, terör, göç,
intihar, ölüm-yas, cinsel istismar gibi travmatik ve zorlu olaylar karşısında
psikososyal koruma, önleme ve krize müdahale hizmetleri yürütülmektedir.
Okul Psikososyal Destek Ekipleri
Şiddete maruz kalma, aile üyeleri/bir yakının kaybı, savaş, terör, doğal
afetler gibi yaşam koşullarının bozulmasına ve hizmetlere erişimin güçleşmesine
neden olan olayların yaşanması, bireylerin ve toplumların dengesini,
gelişimini, duygusal ve sosyal iyi oluş hâlini önemli ölçüde etkilenir. Bu tür
kriz durumları sonrası ortaya çıkabilecek psikolojik uyumsuzlukların önlenmesi,
aile ve toplum düzeyinde ilişkilerin kurulması ve geliştirilmesi, bireylerin
kendi kapasitelerini fark etmeleri ve güçlenmeleri amacıyla düzenlenen çok
disiplinli hizmetler bütünüdür. Psikososyal destek
süreçte vurguyu bireyin kırılganlıkları yerine güçlükler karşısında aktif
olmasına, kendini toparlamasına ve çevresinde bulunan olanakları harekete
geçirilmesine imkân veren bir hizmet sunum modelini benimser ve
sürdürülebilir/bütünsel bir yaklaşımı temel alır.
Okul Psikososyal Destek
Ekipleri;
·
Okul müdürü veya okul müdürü tarafından görevlendirilmiş bir müdür
yardımcısı başkanlığında,
· Varsa rehber öğretmenler/psikolojik danışmanlar ve
· Rehberlik hizmetleri yürütme komisyonu üyesi her sınıf düzeyinden en az bir
sınıf rehber öğretmeninden oluşur.
Okul ekibi birinci dönemin başı, ikinci dönemin başı ve ikinci dönemin sonu
olmak üzere yılda üç kez ve ihtiyaç duyulan hâllerde toplanır.
Bildirim Yükümlülüğü
Tehdit, şantaj, cinsel içerikli bir istismar, suça veya uyuşturucu
kullanımına teşvik durumu varsa tüm okul personelinin bildirim yükümlülüğü
bulunmaktadır. İhmal ve istismar şüphesi
bildirim yükümlülüğünün yerine getirilmesi için yeterlidir. Gizlilik
ilkesine dikkat edilerek vaka ile ilgili birimler olaydan haberdar edilmelidir.
İhmal ve istismar vakası
şüphesinde başvurulacak yerler;
· İl/İlçe Emniyet Müdürlüğü Çocuk Büro Amirliği
· Emniyet Genel Müdürlüğü 155 İhbar Hattı
· İl/İlçe Sosyal Hizmetler Merkezi Müdürlüğü
· Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 183 İhbar Hattı
OKUL REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA PROGRAMI
Ülkemizde okul rehberlik
ve psikolojik danışma hizmetleri gelişimsel anlayıştan hareketle genellikle
Kapsamlı RPD Programları Modeli temelinde planlanmaktadır.
Okuldaki tüm rehberlik
ve psikolojik danışma hizmetlerini düzenleyen genel bir rehberlik programı
ya da bir çerçeve programdır.
Kapsamlı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programının
Genel Özellikleri
Kapsamlı RPD programları öğrencilerin sosyal duygusal, akademik ve kariyer
gelişimlerinin bir bütün olarak desteklenmesini esas alır. Bu programının
örgütsel yapısını oluşturan öncüller şu şekildedir:
Sonuç temellidir. Tüm öğrencilerin okulda başarılı olmaları,
üniversiteye ve/veya iş yaşamına geçiş yapmaları için gerekli olan yeterlikleri
kazanmaları için tasarlanır.
Standart temellidir: Program tüm öğrencilerin kazanmalarının beklenildiği
beceri, yeterlik ve davranışları içerir.
Veri tabanlıdır: Program hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının kontrol edilmesi ve programın
öğrenci gelişimine yararlarının kanıtlanması amacıyla öğrenci, öğretmen, veli
ve okul yöneticilerinden veri toplanmasına dayanır.
Gelişimseldir ve kapsamlıdır: Program öğrencilerin yeterliklere
ulaşmalarını sağlamada düzenli, planlı ve sistematik olarak oluşturulmuştur.
Rehberlik ve psikolojik danışma programları; bireyi tanıma, bilgi verme,
müşavirlik, psikolojik danışma, sevk etme, yerleştirme ve izleme gibi etkinlik
ve hizmetleri içeren kapsamlı bir programdır.
Takım çalışmasını gerektirir: Programın merkezini okul rehber
öğretmen/psikolojik danışmanı oluşturur ve öğrenciyle yakından ilişkili okul
personeli, ebeveynler ve toplum üyeleri ile iş birliğine dayalı bir ilişki
içindedir.
Okul Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Programı
Hazırlanma Süreci
Okullarda verilecek RPD
hizmetleri önceden hazırlanmış bir programa dayalı olarak yürütülmektedir. Bu
programın esas olarak 3 hedef doğrultusunda hazırlanır. Bunlar genel hedef,
yerel hedef ve özel hedeftir.22
Programın tasarlanması sürecinde her
eğitim öğretim yılı mayıs ayında test ve test dışı teknikler kullanılarak
öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin ihtiyaçları
belirlenir.
Hedeflerin belirlenmesi
MADDE 9 – (1) Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsamında genel
hedefler Bakanlıkça, yerel hedefler rehberlik ve
psikolojik danışma hizmetleri il yürütme komisyonlarınca, özel hedefler eğitim
kurumlarınca belirlenir.
Okul rehberlik ve
psikolojik danışma programının hazırlanması
MADDE 10 – (1) Okul rehberlik ve psikolojik danışma programında;
I. Genel, yerel ve özel
hedeflere,
II. Gelişimsel ve önleyici
hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetlere,
III. Okuldaki tüm öğrencileri
kapsayacak faaliyetlere,
IV. Değerlendirme
süreçlerine yer verilir.
*Okul RPD programı psikolojik danışmanın
sorumluğunda, Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu (RHYK)
üyeleri ile iş birliği içinde hazırlanır.
*Eğer okulda psikolojik danışman yoksa RAM’dan müşavirlik hizmeti alınarak
RHYK tarafından hazırlanır. Genel olarak birçok aşamada okul psikolojik
danışmanı aktif, yönlendirici (müşavirlik) ve esas olarak okul RPD programının
yürüten kişidir.
Okul Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Programı Uygulama Süreci
MADDE 11 – (1) Eğitim kurumlarında rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri; gelişimsel ve önleyici hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetler esas alınarak sunulur.
(2) Rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetleri; bireysel ve grupla psikolojik danışma ve rehberlik, psikoeğitim,
akran temelli çalışmalar, bireyi tanıma tekniklerini uygulama, seminer, panel,
konferans, kurs ve gezi düzenleme, sınıf rehberliği çalışmaları ile yayın
hazırlama gibi faaliyetlerle yürütülür. İhtiyaç hâlinde bu hizmetler çevrim içi
bilişim teknolojileri kullanılarak uzaktan verilebilir.
(3) Okul rehberlik ve psikolojik danışma
programı; ders yılı boyunca rehber öğretmen / psikolojik danışman, sınıf rehber
öğretmenleri, öğretmenler ve eğitim kurumu yöneticileri ile iş birliği
içerisinde uygulanır ve programın etkililiği ders yılı sonunda kanıta dayalı
olarak değerlendirilir.
Okul Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Programı
Değerlendirme Süreçleri
Değerlendirme,
hazırlanan ve uygulanan RPD Programının ne derecede gerçekleştirildiğinin,
başarıya ulaştığının kontrol edilmesidir. Okul RPD hizmetinin genel değerlendirmesi
için sene sonu rehberlik faaliyet raporu “MEBBİS E-Rehberlik” bölümüne girilir
ardından okul müdürünün onayı ile il/ilçe RAM’a gönderilir. Sınıf rehberlik
programının değerlendirmesinde, sınıf rehber öğretmeni tarafından dönem sonu
rehberlik faaliyetleri raporu (her dönem için ayrı ayrı) ve yılsonu rehberlik
faaliyet raporu olmak üzere 3 adet değerlendirme aracı tamamlanır.
Değerlendirme sürecinin ardından elde edilen veriler bir sonraki yılın RPD
programının hazırlanmaya başlandığı aşamadır. Bu aşama bir anlamda “geliştirme”
aşamasıdır. Elde edilen verilere göre programın eksiklikleri belirlenir ve
güçlendirme çalışmaları yapılır.
MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Sunum
Sistemi
RPD hizmetleri sunum
sistemi 2 bölümden oluşmaktadır. Bunlar “Bireysel Çalışmalar” ve “Grup
Çalışmaları”dır.23 Hem bireysel hem de grup çalışmaları
gelişimsel ve önleyici hizmetler, iyileştirici hizmetler ve destek hizmetler
olmak üzere 3 ana grupta toplanabilecek hizmetlerdir.