öğrenme ve öğretme süreçleri 23.konu başlığı Reyhan Taşdemir
23.ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
1)SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM–ANLAMLI ÖĞRENME
(AUSUBEL)
Temel
Özellikleri: Öğretmen merkezli bir
stratejidir. İçerik, öğretmen
tarafından anlamlı bir yapı bütünlüğüne getirilerek genelden özele
doğru (TÜMDENGELİM) hiyerarşik bir sıra ile sunulur. Öğretmen dersin başında
öğreteceği konunun ana temasını söyler ve konuyu öğrencilere basamak basamak
anlatır ve öğrenci daha dersin başında neyi öğreneceğini bilir. Eğer bilgiler
iyi düzenlenmişse az zamanda çok bilgi kazandırılabilir. Bu
yöntem daha çok kavramların ve soyut konuların öğrenimini sağladığı için
ilköğretim 5. sınıftan itibaren kullanılır ve ardışıklılık , aşamalılık,
bilinenden bilinmeyene ilkelerine uygun hareket edilir. Bu nedenle yeni
konuların önceki konularla ilişkilendirilmesi ve önceki öğrenilenlerin tam olarak öğrenilmesi
gerekir. Önceki öğrenmelerle yeni öğrenmelerin ilişkilendirilmesi amacıyla ön
örgütleyici – organize ediciler (kavram haritaları, grafik, şema)
kullanılır.
Uygulama aşamaları:
1.
Ön organize ediciler kullanılır
(Öğrenci öğrenmeye hazır hâle getirilir.).
2.
Konu tümdengelim yöntemiyle
sunulur (Kavram, ilke, bilgi birimi sunulur.)
3.
Farklı örneklerle, ilke ve
kavramlarla öğrencilerin bilişsel süreçleri aktif hâle getirilir (Öğretmen
olumlu – olumsuz örnekler sunar, öğrenci öğretmenin verdiği örnekleri açıklar
ve öğrenciler kendi farklı örneklerini verirler.).
4.
Sunulan bilgiler özetlenir.
DİKKAT !!! Sunuş yolu öğrenmede
öğretmen – öğrenci etkileşimi yoğundur çünkü bu stratejide anlatımın yanında
soru – cevap, tartışma teknikleri de kullanılır. Öğrenci aktivitesi düşüktür.
YARARLARI:
Kısa sürede çok bilgi
aktarılır. Zamanın kısıtlı olduğu durumlarda kullanılır.
Kalabalık sınıflar için
idealdir. Zor, soyut ve karmaşık konuların öğretiminde kullanılır. Öğrencilerin
ön bilgileri yeterli olmadığı durumlarda etkili olur.
Dersin girişinde,
özetlenmesinde, tekrarında kullanılır.
SINIRLILIKLARI:
Sadece bilgi düzeyinde
hedeflerin öğretiminde kullanılır. Üst düzey hedeflerde kullanılmaz. Öğrenci
aktivitesi düşüktür. Ezber öğrenmeler gerçekleşebilir.
Sıkıcı olabilir.
Öğrencilerden dönüt almak zor olduğundan hataların düzeltilmesine imkân olmayabilir.
2)BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM – ÖRNEK KURAL
(BRUNER)
Temel
Özellikleri: Bruner’e göre öğrenci,
bilgiye kendisi ulaşmalı ve bilgiyi keşfetmelidir. Merkezinde öğrenci
vardır, kural ya da bilgi yapısını keşfeden öğrencidir. Öğrenci
örnekleri inceler, deney yapar; ilke, tanım ve genellemelere kendisi ulaşır. TÜMEVARIM
yöntemi kullanılır. (Tümevarım yöntemi, olay ve olgulardan hareket
ederek sonuca ulaşma yoludur.) Daha çok kavrama düzeyindeki hedeflere uygundur.
Bu yaklaşımda öğretmen
öğrencilerin merak duygusunu uyandıracak bir problemle derse başlar. Öğretmen
öğrenciyi buluşa götürmede gerektiğinde İPUCU VE DÖNÜTLER verir.
Bu yaklaşım; öğrencinin belli bir problemle ilgili verileri toplayıp analiz
ederek sonuca ulaşmayı sağlayan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımın en önemli
özelliği öğrencinin öğrenme güdüsünü artırmasıdır.
Buluş yoluyla
öğretimde öğretmenin görevi sunmak değil, daha çok öğrencilere bilgileri
buldurmak ve rehberlik ederek, yönlendirerek, deneyimler yaşatarak öğrencilerin
bilgilere, genellemelere ve ilkelere ulaşmasına yardım etmektir. ((ÖĞRETMEN
DERSİN BAŞINDA ÇÖZÜMÜ YA DA SONUCU VERMEZ. ÇÖZÜME YA DA SONUCA GİDEN
ÖĞRENCİDİR.))
O nedenle Bruner,
öğrencinin sezgisel düşünmesini beslemek için tam olmayan kanıtlarla tahminde
bulunmasını ve daha sonra da bu tahminlerini sistemli araştırma yaparak test
etmesini önermektedir. Örneğin Karadeniz Bölgesi ile ilgili temel
bilgileri öğrendikten sonra öğrenciye eski bir harita gösterilebilir ve
öğrencinin Karadeniz’deki bu limanlardan hangisinin en önemli liman hâline
gelmiş olabileceği konusundaki tahminleri alınır. Daha sonra da öğrenci bu
tahminlerinin doğru olup olmadığını bilimsel olarak araştırabilir.
UYGULAMA AŞAMALARI:
1.Öğretmenin örnekleri sunması
2.Öğrencilerin örnekleri açıklaması
3.Öğretmenin ek örnekler vermesi
4.Öğrencilerin ek örnekleri
açıklaması
5.Öğretmenin örnekleri ve zıt örnekleri
(örnek olmayan durumları) vermesi
6.Öğrencilerin bu zıt örneklerle
karşılaştırma yapması
7.Öğretmenin öğrencilerin
belirlediği ilkeleri ve özellikleri açıklaması, tamamlaması
8.Öğrencilerin ilke ve genellemelere
ulaşması ve tanımı yapması
9)Öğrencilerin ek örnekler vermesi
YARARLARI: Yaparak yaşayarak öğrenmeyi
sağladığından kalıcı öğrenmeyi
sağlar. Üst düzey düşünme becerilerini geliştirir.
SINIRLILIKLARI: Zaman alır. Maliyeti yüksektir. Ön bilgiler
yoksa amacına ulaşmaz. Karmaşık bazı konularda sonuca ulaşmayabilir. Olgu
öğretiminde etkili değildir.
3)ARAŞTIRMA-İNCELEME
YOLUYLA ÖĞRETİM STRATEJİSİ (J.DEWEY)
Öğrenci merkezli
bir stratejidir. Öğrenci etkinliklerine dayalı bir problem çözme sürecidir.
Öğretmenin görevi: Uygun
araştırma problemlerini belirlemektir. Bu problemler;
1-Gerçek hayatta karşılaşılabilecek problemler
olmalı,
2)Merak
uyandırmalı,
3)Birden çok çözümü
olmalıdır.
Tümevarım ve
tümdengelim yöntemleri kullanılır. Buluş yoluyla öğretim stratejisinde olduğu gibi öğretmen bir rehber
konumundadır. Bu stratejide ele alınan problemlerin gerçek hayatta
karşılaşılan problem durumları olması gerekir. Bu stratejide öğretim,
öğrenci etkinliklerine dayalı bir problem çözme sürecidir. Amaç, içeriğin
aktarılması değil, öğrencilerin araştırma ve problem çözme yönteminin farkında
olması ve onu gerektiğinde kullanmasıdır.
Üst düzeyli zihinsel süreçlerin (uygulama,
analiz, sentez) geliştirilmesinde en etkili stratejilerden birisidir. Bu
strateji sadece sınıf içerisinde değil aynı zamanda laboratuvar, atölye ve okul
dışı doğal ortamlarda kullanılabilir.
STRATEJİNİN
UYGULANMASI:
Problemi hissetme
Problemi tanımlama
Problemle ilgili
bilgilerin toplanması
Problemle ilgili
hipotezler kurma
Veri toplama
(problemin çözümü için)
Hipotezleri test etme
(Doğru-yanlış)
Problemin çözümü
Sonucu
raporlaştırma
YARARLARI: Öğrencilerin bilimsel, problem çözme,
yaratıcı, eleştirel gibi üst düzey düşünme becerisini kazanmalarını sağlar, Üst
düzey hedeflerde kullanılır. İletişim, sorumluk alma, kaynaklara ulaşma
becerisi kazandırır.
SINIRLILIKLARI: Maliyeti yüksek, zaman alır, kalabalık sınıflarda
uygulanması zor, ön koşul öğrenmeleri eksik olan öğrencilerde uygulanması zor,
her yaş ve her hedef düzeyi için uygun değildir; öğretmen sınıf yönetiminde
zorluk yaşayabilir.
4)TAM ÖĞRENME STRATEJİSİ (YAKLAŞIMI) ( BLOOM)
Temel Özellikleri:
Bilgi birimleri ünitelere ayrılmıştır ve bir ünite tam olarak öğrenilmeden
diğerine geçilmez.
Tam öğrenme modeli,
her okulda ve sınıfta hızlı öğrenen ve öğrenemeyen öğrencilerin bulunduğunu;
her öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyine göre öğretimin yapılmasını, her
öğrenciye ihtiyacı olan ek öğretim zamanı ve nitelikli öğretme
hizmeti (ipucu, katılım, pekiştireç, dönüt) sağlanırsa her öğrencinin
öğrenebileceğini ve okulda tüm öğrencilerin başarılı olacağını savunur. (Öğrenemeyen
öğrenci yoktur, öğretemeyen öğretmen vardır)
DEĞİŞTİRİLMEZ
ÖZELLİKLER: zekâ, genel
yetenek, öğrencilerin kişilik özellikleri, ailenin sosyoekonomik statüsü
DEĞİŞTİRİLEN
ÖZELLİKLER: ön öğrenmeler,
derse karşı ilgi, tutum, başarı inancı, ipucu, pekiştireç, dönüt, araç gereç ve
zaman gibi değiştirilebilir ögeler zenginleştirilerek etkili öğrenme
sağlanabilir. Okullar öğrencilerin değiştirilemez özelliklerini değil,
değiştirilebilir özelliklerini geliştirerek öğrenmeyi sağlamalıdır.
Her ünite sonunda izleme
testi (formatif) uygulanır.
Bloom eğitimdeki
normal dağılım eğrisini reddeder, sola çarpık bir grafik oluşmasını kabul eder.
%90’‘ın dışında kalan öğrencilerin de önemsenmesi gerektiğini, onların da tam
öğrenmelerinin sağlanması gerektiğini savunur. Bu bağlamda öğretmene büyük
görev düşmektedir (%95-100’ü amaçlar).
Tam öğrenmenin 3
değişkeni vardır: öğrenci nitelikleri, öğretim hizmetinin niteliği, öğrenme
ürünleri. Öğrenci nitelikleri ve öğretim hizmetleri, öğrenme ürünlerini
etkiler.
Tam Öğrenme
Yaklaşımının Uygulama Basamakları:
*Öğrenme
birimlerinin üniteler şeklinde belirlenmesi
*Ünitenin
hedef-davranışlarının ve ulaşılacak hedef-davranış standardının belirlenmesi
(%70)
*Ön koşul öğrenme düzeyinin
belirlenmesi varsa eksikliklerin giderilmesi
*Öğretim ünitesinin
işlenmesine geçilmesi (Etkinlikler düzenlenir.)
*Ünite ya da
konunun öğretimi bittikten sonra izlemeye dönük değerlendirmenin (ünite,
izleme testi) yapılması (formatif değerlendirme)
*İstenilen öğrenme
standardına (%70) ulaşmayan öğrenciler için tamamlayıcı ek öğretim
etkinliklerinin yürütülmesi
*Öğrenme düzeyi iyi
olan öğrenciler için zenginleştirilmiş öğretim etkinlikleri
*Sınıftaki tüm
öğrencilerin istenen öğrenme standardına ulaşmasından sonra bir sonraki üniteye
geçilmesi
*Birkaç ünite
işlendikten sonra summatif değerlendirme yapılması, öğrencilerin öğrenme
düzeyinin belirlenmesi
Tam öğrenmeyi Tamamlayıcı
Öğretim Etkinlikleri:
🡪 Öğretmen veya özel
öğretici tarafından bire bir eğitim (özel ders), küçük gruplarla öğretim;
okulda, evde ek öğretim (ödev)
🡪 Programlı öğretim, tekrar (farklı
yöntem ve tekniklerle) kaynak ve yardımcı kitaplarla öğretim
🡪 Eğitsel oyunlarla
öğretim, bilgisayarlı öğretim
Tam öğrenmenin 3
temel değişkeni vardır. Bunların yerine getirilmesi gerekir.
1)Öğrenci Niteliği (GİRİŞ)
* Bilişsel
giriş davranışları * Duyuşsal giriş davranışları
bağımsız
değişken
2)Öğretim Hizmetinin Niteliği (GELİŞME) * Pekiştirme * İpucu *Dönüt-Düzeltme *Etkin Katılım
3)Öğrenme Ürünleri (SONUÇ) *Bilişsel *Duyuşsal bağımlı değişken
Öğrenci
Niteliği: Öğrencinin sürecin
başında taşıması gereken özelliklerdir.
Bilişsel Giriş
Davranışları (Daha önce öğrenilmesi gereken)
*Bilgi, beceri ve
yetenekler
*Ön koşul bilgiler
*Sözel ve işitsel
yetenekler
*Okuduğunu anlama
*Dinleme becerisi
*Problem çözme
becerisi
Duyuşsal Giriş
Davranışları:
Öğrencinin öğrenme
ünitesine karşı; *İlgisi *Tutumu
*Akademik öz güveni (benlik)
Öğretim
Hizmetinin Niteliği:
Öğretim hizmetinin
niteliğini büyük ölçüde dört öge belirlemektedir. Bunlar: ipuçları, öğrenci
katılımı, pekiştirme ve geri bildirim (dönüt) ve düzeltmedir.
İpucu: Öğrenciyi harekete geçiren, istenilen davranışın yapılmasına yardımcı olan
mesajlardır.Hedefe ulaşmada yol gösterir (soru sorma, açıklama, örnekleme,
modeller, gerçek varlıklar, ses tonu, jest ve mimikler, harita, şemalar,
grafikler…). Ör. Türkiye’nin en büyük gölü hangisidir (Hani canavarı olan)
(Türkiye’nin doğusunda bir yer) gibi…
Öğrenci
Katılımı: Öğretmen sınıf içi öğretim etkinliklerini
düzenlemede öğrencileri aktif kılmak ve öğretim merkezli öğretim yapmak
için etkinlikleri öğrencilerle birlikte planlamalı ve uygulamalı,
bununla birlikte öğretim sürecinde hedeflerden ve içerikten çok yöntem ve
tekniklere odaklanmalıdır.
Pekiştirme: Bir davranışın ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara “pekiştireç”
denir. Öğrenme sırasında,
öğrencinin gösterdiği olumlu davranıştan sonra öğretmen pekiştireç verirse
(aferin, çok güzel, gülümseme, alkış) o davranış kalıcı olur.
Dönüt-Düzeltme
(Geri Bildirim): Dönüt,
öğrenciye yaptığı bir davranışın sonucu ile ilgili bilgi vermektir. Düzeltme
ise yanlışların ve öğrenme eksikliklerinin giderilmesi işlemidir. Öğretmenin
“doğru, yanlış, eksik” demesi öğrenci için dönüttür önemli yönü, öğrencilere
yapmış oldukları davranışların düzeyi hakkında bilgi vermesi ve gerekli uyarı
ve düzeltmelerin zamanında yapılmasıdır.
Dönüt ve düzeltme,
bir sınıftaki öğretim hizmetinin niteliğini ve öğrenme düzeyini
belirleyen en önemli öge olarak kabul edilir.Dönüt ve düzeltme,
öğretimin bireyselleştirilmesi anlamında her öğrencinin düzeyi ile ilgili net
sonuçlar verir.
Öğrenme Ürünleri:
-Öğrenme düzeyini
(iyi, orta, kötü)
-Öğrenme çeşidini
(bilişsel, duyuşsal, psikomotor)
-Öğrenme hızını
(hızlı, yavaş)
-Duyuşsal ürünleri
(kendine güven, güdü)
-Bilişsel ürünleri
(kavrama, analiz, sentez, değerlendirme) kapsamaktadır.
Değerlendirme ve
Tartışma Soruları
Öğretim
stratejileri nelerdir? Örneklerle açıklayınız.
Tam öğrenme
stratejisinin üç temel değişkeni nedir?