öğrenme ve öğretme süreçleri 15. konu Dilek Sadıkoğlu
16.OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI
Okul dışı öğrenme
sürecini nasıl organize etmeliyiz?
Okul dışı öğrenme faaliyetleri, etkinlik öncesi ve sonrası aşamaları da
düşünülerek hazırlanması gereken profesyonel bir süreçtir.
1-Etkinlik
Okul dışı ortama gitmeden önce, su, iaşe
gibi organizasyon boyutunda öğrencilerin tek tek mi, grupla mı çalışacağı gibi
ön hazırlıklar yapılmalıdır. Etkinlik uygulamada dikkat edilmesi gereken
hususlar:
·
Etkinlik planının hazırlanması: zaman, akış planının planlanması
·
Okul yönetimi ve ailelerden izinlerin alınması
·
Gidiş-dönüş ulaşımının planlanması
·
Gidilecek ortamdaki iletişim kurulacak kişinin belirlenmesi: izin, uygulamanın
yapılmasının organizasyonu, ortamdaki materyallerin tespiti
·
Öğrencilerin bilgilendirilmesi: gidilecekortam, kurallar, güvenlik
·
Velilerin bilgilendirilmesi
·
Öğrencilerin çalışma programının belirlenmesi: çalışmakâğıtları, fotoğraf çekme vs.
·
Öğrencilerin gereksinimlerinin dikkate alınması: su, iaşe, tuvalet, engelli
öğrenciler
2-Etkinliğin Uygulanması
Hazırlıklar yapıldıktan
sonra sahada uygulama
aşamasına geçilebilir. Bu uygulamalarda aşağıdaki bazı önemli noktalara dikkat
edilmelidir:
·
Etkinlik öncesi öğrenciler organizasyon kuralları hakkında
bilgilendirilmelidir.
·
Gruplar hâlinde çalışılacaksa bunlar belirlenmelidir.
·
Etkinliğin belirli anlarında öğrencilerin çalışma kâğıtlarınıdoldurmaları
için onlara zaman verilmelidir.
· Öğrencilere ortamı gezebilecekleri serbest zaman verilmelidir
3-Etkinlik Sonrası
Değerlendirme
Okul dışı ortamlarda yapılan faaliyetlerin de etkinlik sonrasında değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bu değerlendirmeler illaki not verme amaçlı olmamalıdır. Biçimlendirici
değerlendirme anlamında, kazanımların ne ölçüde öğrenildiği yoklanmalıdır.
Ayrıca derslerin uygulanma biçimleri de öğrenciler tarafından
değerlendirilebilir. Böylece etkinliğin bir sonraki seferde daha etkili
uygulaması için dönütler sağlanmış olur. Okul dışı öğrenme
faaliyetleri sonrasında kullanılabilecek bazı ölçme-değerlendirme araçlar:
1.Öğrencilerin Kavram haritaları
2.Öğrencilerin Zihin haritaları
3.Etkinlik sonrası değerlendirme
4.Metin çözümlemesi
5.Bulmacalar
6.Gazete/poster/broşür hazırlama
7.Fotoğraf sergisi
8.Kompozisyon/mektup yazma
Bu araçlar sınıf seviyesine, konuların içeriğine göre seçilmelidir. Eğer ziyaret edilen okul
dışı ortamda vakit kalmışsa ölçme-değerlendirme aşaması orada da yapılabilir.
Öğretim programında ele alacağımız kazanıma uygun her ortam, okul dışı
öğrenme ortamı olarak kullanılabilir. Bu açıdan bakıldığında sadece müzeler,
bilim merkezleri gibi kurumsal yapılar değil; aynı zamanda okul bahçesi,
mahalledeki park, nehir kenarı gibi açık alanlarla hastane, sanat merkezleri de
okul dışı öğrenme ortamı olarak kullanılabilir.