öğrenme ve öğretme süreçleri 15. konu Dilek Sadıkoğlu



renme-ve-retme-s-re-leri-15-konu-Dilek-Sad-ko-lu-2 renme-ve-retme-s-re-leri-15-konu-Dilek-Sad-ko-lu-3 renme-ve-retme-s-re-leri-15-konu-Dilek-Sad-ko-lu-4 renme-ve-retme-s-re-leri-15-konu-Dilek-Sad-ko-lu renme-ve-retme-s-re-leri-15-konu-Dilek-Sad-ko-lu

16.OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI

Ergün Tanrıkulu

Okul dışı öğrenme sürecini nasıl organize etmeliyiz?

Okul dışı öğrenme faaliyetleri, etkinlik öncesi ve sonrası aşamaları da düşünülerek hazırlanması gereken profesyonel bir süreçtir.


1-Etkinlik

Okul dışı ortama gitmeden önce, su, iaşe gibi organizasyon boyutunda öğrencilerin tek tek mi, grupla mı çalışacağı gibi ön hazırlıklar yapılmalıdır. Etkinlik uygulamada dikkat edilmesi gereken hususlar:

·         Etkinlik planının hazırlanması: zaman, akış planının planlanması

·         Okul yönetimi ve ailelerden izinlerin alınması

·         Gidiş-dönüş ulaşımının planlanması

·         Gidilecek ortamdaki   iletişim kurulacak kişinin belirlenmesi: izin,  uygulamanın yapılmasının organizasyonu, ortamdaki materyallerin tespiti

·         Öğrencilerin bilgilendirilmesi: gidilecekortam, kurallar, güvenlik

·         Velilerin bilgilendirilmesi

·         Öğrencilerin çalışma programının belirlenmesi: çalışmakâğıtları, fotoğraf çekme vs.

·         Öğrencilerin gereksinimlerinin dikkate alınması: su, iaşe, tuvalet, engelli öğrenciler


2-Etkinliğin Uygulanması

Hazırlıklar yapıldıktan sonra sahada uygulama aşamasına geçilebilir. Bu uygulamalarda aşağıdaki bazı önemli noktalara dikkat edilmelidir:

·         Etkinlik öncesi öğrenciler organizasyon kuralları hakkında bilgilendirilmelidir.

·         Gruplar hâlinde çalışılacaksa bunlar belirlenmelidir.

·         Etkinliğin belirli anlarında öğrencilerin çalışma kâğıtlarınıdoldurmaları için onlara zaman verilmelidir.

·         Öğrencilere ortamı gezebilecekleri serbest zaman verilmelidir


3-Etkinlik Sonrası Değerlendirme

Okul dışı ortamlarda yapılan faaliyetlerin de etkinlik sonrasında değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu değerlendirmeler illaki not verme amaçlı olmamalıdır. Biçimlendirici değerlendirme anlamında, kazanımların ne ölçüde öğrenildiği yoklanmalıdır. Ayrıca derslerin uygulanma biçimleri de öğrenciler tarafından değerlendirilebilir. Böylece etkinliğin bir sonraki seferde daha etkili uygulaması için dönütler sağlanmış olur. Okul dışı öğrenme faaliyetleri sonrasında kullanılabilecek bazı ölçme-değerlendirme araçlar:

1.Öğrencilerin Kavram haritaları

2.Öğrencilerin Zihin haritaları

3.Etkinlik sonrası değerlendirme

4.Metin çözümlemesi

5.Bulmacalar

6.Gazete/poster/broşür hazırlama

7.Fotoğraf sergisi

8.Kompozisyon/mektup yazma

Bu araçlar sınıf seviyesine, konuların içeriğine göre seçilmelidir. Eğer ziyaret edilen okul dışı ortamda vakit kalmışsa ölçme-değerlendirme aşaması orada da yapılabilir.

Öğretim programında ele alacağımız kazanıma uygun her ortam, okul dışı öğrenme ortamı olarak kullanılabilir. Bu açıdan bakıldığında sadece müzeler, bilim merkezleri gibi kurumsal yapılar değil; aynı zamanda okul bahçesi, mahalledeki park, nehir kenarı gibi açık alanlarla hastane, sanat merkezleri de okul dışı öğrenme ortamı olarak kullanılabilir.