öğrenme ve öğretme süreçleri 12.konu başlığı ESRA GÖKKAYA
Öğrenme ve Öğretme Stratejileri
12.video → Kavramlar ve Kavram Öğretimi
Kavram: Nesnelerin veya olayların ortak özelliklerini
kapsayan ve ortak ad altında toplayan genel tasarımdır. (Kavramlar, bilginin
yapı taşıdır ve iletişimde rol oynar.)
→
Kavramlar temsil edildikleri en iyi örnekler ile öğrenilmektedir. Somut
kavramların yanı sıra sevgi,mutluluk,cesaret,korku
gibi soyut kavramlar da vardır
Kavramların
beş özelliği vardır:
1.
-öğrenilebilirlik: Kavramlar deneyimler sonucu değil sonradan
öğrenilir. (Kavramlar, yaşantılarımızdan elde edebileceğimiz bir özellik arz
eder.)
2.
-Kullanılabilirlik: isteğimize bağlı olarak kavramları farklı
ortamlarda kullanabiliriz.
3.
Açıklık: Kavramlar anlaşılabilirdirler, kavramların
anlamları üzerinde ortak bir fikir birliği bulunmalıdır.
4.
-Genellik: Kavramlar hiyerarşik olarak organize
edilir ve genelden özel hale geçer.
5.
-Güçlülük: Kavramlar diğer kavramların anlaşılmasına
yardımcı, destekçi oluyorsa güçlüdür. örneğin; sayı kavrami tüm matematiksel
işlemlerin anlaşılmasına yardım ettiği için çok güçlü bir kavramdır.
Kavram
Geliştirme Süreçleri
1. Genelleme: Olayların var olan özelliklerinden yola
çıkarak genel bir ilkeye ulaşma sürecidir.
2. Ayrım: Benzemeyen özelliklerin,
farklılıkların vurgulanmasıdır.
3. Tümevarım: Çıkarım yapma, genele varma
4. Tanımlama: Kavramların özelliklerini
açıklama
5. Tümdengelim: Önce genel halin verilip
sonrasında örnekler üzerinden açıklama
Kavram
Ögrenmede Öğrenme Kuram ve Yaklaşımları
Şemalar; bilişsel
yapıyı oluşturan, kavram öğretiminde çok önemsenen bir husustur. Şema kavramı
ilk defa’’ Piaget" tarafindan kullanılmıştır.
- Piaget> Özümseme-
uyumsama - çatışma ile ortaya çıkan
dengesizlik
Özümseme → Gelen bilginin mevcut yapıya uydurulması
Uyumsama→ Gelen bilgi ile mevcut yapının değiştirilmesi
Dengesizlik →
Gelen bilginin önce bir dengesizlik yaratıp bir müddet sonra kavramın yerli
yerine oturması
- Jerome Bruner: Ögrenme buluş yoluyla gerçekleşir.
Birey yaparak ve yaşayarak edindiği bilgileri yapılandırır, konuya ilişkin
kavramları zihninde gruplandırır. Bilgiyi edinir, kavrama ait olan ve
olmayan örnekleri ortaya çıkarır.
- David Ausubel: (Anlamlı Oğrenme) Kavramlar genelden
özele bütünsel bir yaklaşımla verilir. Yani, kavramlar ve bu kavramla
ilişkili olabilecek durumlar verilir ve ön düzenleyiciler ile kavramlar orası
ilişkiler tümdengelim yöntemi ile irdelenir.
Kavram
Yanılgıları
Bilimsel
gerçeklerle uyuşmayan, çoğu kez kişilerin kişisel tecrübeleri ile oluşmuş,
değişime dirençli düşüncelerdir. Yazılı ve görsel medya, günlük hayatta kullanılan
dil veya ders kitaplarındaki eksik ifadeler bu duruma sebep olabilir. Var olan
yapıdaki kavramların değiştirilmesi için dört koşul gereklidir.
- Mevcut kavramda hoşnutsuzluk olmalıdır.
- Yeni kavramın anlaşılır olması gereklidir.
- Yeni kavram mantıklı olmalıdır.
- Yeni kavram işe yarar olmalıdır.
Kavram
tespitinde kullanılabilecek araçlar→
Kavram haritaları,Zihin haritaları,Kavram karikatürleri,Metaforlar ve
Anolojiler, iki/ üç aşamalı testler.