KAPSAYICI EĞİTİM CEP NOTLARI

 KAPSAYICI EĞİTİM

Her bir öğrencinin kendi öğrenme ve gelişim özellikleri, ilgi ve gereksinimleri doğrultusunda eğitime erişimini, eğitim ortamlarına katılımını ve bu doğrultuda onlarla ilgili profesyonellerin desteklenmesine yönelik süreçleri gerektiren bir "anlayış’tır. Özetle tüm öğrencilerin öğretmeni olmak ile ilgilidir.

KAPSAYICI EĞİTİM TANIMLAMALARI YAPANLAR 

  • Ballard
  • Kurth & Gross,
  • Hodkinson, 
  • Graham

YARARLARI 

Aynı ortamda eğitimine devam eden hem gelişimsel yetersizliği olan çocuklar hem de tipik gelişim gösteren akranlarının gelişimlerini desteklemekte; akran etkileşim ortamına katkı sağlar. 

Çocukların aynı eğitim ortamında "bulunmasının” yanı sıra, kendi gereksinimlerine ve ilgilerine göre çeşitli uyarlamalara yer verir. 

Normal çocuk” yerine "tipik gelişim gösteren çocuk gibi fidalere önem verir.

KAPSAYICI EĞİTİME YÖNELİK ULUSLARARASI DÜZENLEMELER 

1. İnsan Hakları Temelli Süreç (1948 ve Sonrası) 

2. Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Süreç (1990 ve Sonrası) 

3. Dezavantajlı Gruplara Yönelik Süreç (2000 ve Sonrası) 

4. Eğitim Sistemlerinin Dönüşümü (2005 ve Sonrası

SINIF DÜZENLEMELERİ 

ERİŞİM: sınıfın her noktasının tüm çocuklar tarafından kullanılabilir olması, 

KATILIM: Her öğrencinin oynu ve etkinliklerle katılım göstermesi 

DSETEK: okulda kapsayıcı eğitimi destekleyen veri sistemleri 

Öğrenme içeriğinin farklılaştırılması için Çocukların tercihleri, etkinlikleri basitleştirme ve etkinlikleri çeşitlendirme dikkate alınır

ÖĞRENME SÖZLEŞMESİ 

Öğrencinin belirli bir süre içinde tamamlayacağı işi yazılı olarak belirleyen öğretmen ve öğrenci arasında yapılan bir anlaşmadır

DESTEK PİRAMİDİ 

Genel destek: Tüm Öğrenciler 

Özel destek: BEP düzeyi hafif ve orta öğrenciler 

Yoğun destek: BEP'i olan ve ağır yetersizliği olan öğrenciler

DEĞERLENDİRME 

uzun soruların yer almaması, farklı türde (doğru-yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma vb.) soruların olması gerekir. Sınavlarda ihtiyacı olanlara ek süre verilir.

KAPSAYICI EĞİTİMDE PAYDAŞLAR

Öğretmenler, aileler, okul yöneticileri, sivil toplum kuruluşları

PRATİK ÖNERİLER 

Ortak Karar Verme Süreçleri Oluşturma, Topluluk ve kimlik oluşturmai, ailenin rolünü tanıma, Aile ile etkin katılım ve iletişim, evde ve okulda öğrenmeyi birleştirme,Okulun Dışında da İş Birliği Yapma, Okul-Aile İş Birliğini Değerlendirm