ÖĞRETİM İLKELERİ CEP NOTLARI
ÖĞRETİM İLKELERİ
• Hedefe (Amaca) Uygunluk İlkesi:
• Öğrenciye Görelik İlkesi
• Öğrenci Düzeyine Uygunluk İlkesi
• Hayatilik İlkesi
• Transfer İlkesi
• Yaparak Yaşayarak Öğrenme
• Ekonomiklik İlkesi
• Aktüalite
• Açıklık
• Somuttan Soyuta
• Bilinenden Bilinmeyene İlkesi
• Yakından Uzağa İlkesi
• Basitten Karmaşığa İlkesi
• Bütünlük İlkesi
• Anlamlılık
• Tümdengelim
• Sosyallik İlkesi
EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMENİN YERİ
• Uzak hedefler (Devletin hedefleri)
• Genel hedefler(Kurumların hedefieri)
• Özel hedefler (Dersin hedefleri)
ÖLÇME TÜRLERİ
•Doğrudan Ölçme,
• Dolaylı Ölçme ,
• Türetilmiş Ölçme
ÖLÇÜT TÜRLERİ
• Mutlak Ölçüt (Kriter Referanslı ölçüt
• Bağıl Ölçüt (Norm Referanslı Ölçüt) daha rekabetçi
Selim ........ fen lisesine yerleştirilmiştir. --> Bağıl değerlendirme
Güzin lisans programları için tercih yapabilecektir.--> Mutlak değerlendirme
AMACA GÖRE DEĞERLENDİRME TÜRLERİ
• Tanıma-Yerleştirmeye Yönelik Değerlendirme (amaç not vermek değil)
• Bîçimlendirme-Yetiştirmeye Yönelik Değerlendirme(amaç not vermek değil)
• Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme(amaç not vermek)
• Rehberlik Amaçlı Değerlendirme
• Program Değerlendirme
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN PSİKOMETRİK NİTELİKLER
HATA
• Sabit Hata: Her ölçme işlemine aynı oranda karışır
• Sistematik Hata: Koşullara göre değişir.
• Tesadüfi (Rastlantısal) Hata
GEÇERLİLİK SORGULAMA YÖNTEMLERİ .
• KAPSAM GEÇERLİLİĞİ .
• ÖLÇÜT DAYANAKLI GEÇERLİLİK .
• YORDAMA GEÇERLİLİĞİ .
• ZAMANDAŞ GEÇERLİLİK .
• YAPI GEÇERLİLİĞİ
GÜVENİLİRLİK
1. TEST-TEKRAR TEST YÖNTEMİ
2. TEST YARILAMA
3. KUDER-RICHARDSON 20 VE 21 YÖNTEMLERİ
4. CRONBACH ALFA YÖNTEM