ÖĞRETİM İLKELERİ CEP NOTLARI

 ÖĞRETİM İLKELERİ 

Hedefe (Amaca) Uygunluk İlkesi: 

 Öğrenciye Görelik İlkesi 

 Öğrenci Düzeyine Uygunluk İlkesi 

 Hayatilik İlkesi 

 Transfer İlkesi 

 Yaparak Yaşayarak Öğrenme 

 Ekonomiklik İlkesi 

 Aktüalite 

• Açıklık 

 Somuttan Soyuta 

 Bilinenden Bilinmeyene İlkesi 

 Yakından Uzağa İlkesi 

 Basitten Karmaşığa İlkesi 

 Bütünlük İlkesi 

 Anlamlılık 

 Tümdengelim 

 Sosyallik İlkesi

EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMENİN YERİ 

 Uzak hedefler (Devletin hedefleri) 

 Genel hedefler(Kurumların hedefieri) 

 Özel hedefler (Dersin hedefleri)

ÖLÇME TÜRLERİ 

Doğrudan Ölçme, 

• Dolaylı Ölçme , 

• Türetilmiş Ölçme

ÖLÇÜT TÜRLERİ 

 Mutlak Ölçüt (Kriter Referanslı ölçüt 

 Bağıl Ölçüt (Norm Referanslı Ölçüt) daha rekabetçi

Selim ........ fen lisesine yerleştirilmiştir. --> Bağıl değerlendirme 

Güzin lisans programları için tercih yapabilecektir.--> Mutlak değerlendirme 

AMACA GÖRE DEĞERLENDİRME TÜRLERİ 

 Tanıma-Yerleştirmeye Yönelik Değerlendirme (amaç not vermek değil) 

 Bîçimlendirme-Yetiştirmeye Yönelik Değerlendirme(amaç not vermek değil) 

 Düzey Belirlemeye Yönelik Değerlendirme(amaç not vermek) 

 Rehberlik Amaçlı Değerlendirme 

 Program Değerlendirme

BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN PSİKOMETRİK NİTELİKLER 

HATA 

 Sabit Hata: Her ölçme işlemine aynı oranda karışır 

 Sistematik Hata: Koşullara göre değişir. 

 Tesadüfi (Rastlantısal) Hata

GEÇERLİLİK SORGULAMA YÖNTEMLERİ . 

 KAPSAM GEÇERLİLİĞİ . 

 ÖLÇÜT DAYANAKLI GEÇERLİLİK . 

 YORDAMA GEÇERLİLİĞİ . 

 ZAMANDAŞ GEÇERLİLİK . 

 YAPI GEÇERLİLİĞİ

GÜVENİLİRLİK 

1. TEST-TEKRAR TEST YÖNTEMİ 

2. TEST YARILAMA 

3. KUDER-RICHARDSON 20 VE 21 YÖNTEMLERİ 

4. CRONBACH ALFA YÖNTEM