1.
FARKLILAŞTIRILMIŞ
ÖĞRETİMİN KURUMSAL TEMELLERİ Bölüm-1
Tüm öğrenciler farklıdır ve farklılaştırmayı destekleyen öğretmen, sınıfındaki çeşitli
öğrenme ihtiyaçlarını daha iyi ele almasına ve yönetmesine yardımcı olan
farklı stratejiler kullanmalıdır.
1. Tüm öğrenciler farklıdır ve farklılaştırmayı destekleyen öğretmen, sınıfındaki çeşitli öğrenme ihtiyaçlarını daha iyi ele almasına ve yönetmesine yardımcı
olan farklı stratejiler kullanmalıdır.
2. Farklılaştırılmış öğretim,
öğretim stratejilerinin çeşitliliği aracılığıyla öğrencilerin
çeşitliliğine yanıt vermek anlamına gelir.
Çıkış Noktası-Temelleri:
*
Vygotsky'nin yakınsal
gelişim alanı
*
Piaget'in bilişsel gelişim kuramı
* Gardner'ın çoklu zekâ kuramı
*Beyin temelli öğretim
araştırmaları
*Öğrenme stilleri
Vygotsky'nin sosyal gelişim yapılandırmacı öğrenme teorisinin ilkeleri;
·
Öğretmenden öğrenciye-öğrenciden öğretmene doğru iki taraflı olarak
öğrenmeyi teşvik eden sosyal etkileşimler önem taşımaktadır.
·
Öğrenme sürecinde bireyin kendisinden daha bilgili birine (öğretmen,
koç veya akıl hocası)
ihtiyacı bulunmaktadır.
·
Öğrenciler kendilerinin ulaşabilecekleri veya bir rehber eşliğinde başarabilecekleri bir görev üzerinde
çalıştıklarında daha etkili
bir şekilde öğrenirler.
·
Psikolog Gardner'a göre;
*
Her öğrencinin düşünme ve öğrenme
konusunda güçlü tarafları bulunmaktadır. Öğrenciler, bu güçlü taraflarını kullanırken daha kolay
öğrenir ve üretirler.
*
Kendi sınıfında farklılaştırılmış öğretim uygulayan bir öğretmen, sınıfını
tanır ve öğrencilerini gelişimsel olarak en üst düzeye çıkarmak için onların her birinin güçlü yönlerini ve zayıf yönlerini destekler,geliştirir.
* Bloom'un taksonomisine göre ise; Altı üst düzey düşünme
becerisi şu
aşamalardan oluşmaktadır:
1. Hatırlama 2.Kavrama 3.Uygulama
4.Analiz5.
Sentez 6.Değerlendirme
Farklılaştırılmış Öğretim Yaklaşımının Temel İlkeleri
-** Güçlü bir sınıf topluluğu, grup üyelerinin her biri için öğrenmeyi
destekler.Nitelikli öğretim
programı her sınıfa
özeldir.
** Öğrenciler için ulaşılabilir görevler,
grup içerisindeki bireysel
farklılıkları
dengeler ve tüm öğrencilerin kapasitesine saygı gösterir.
** Tüm öğrenciler için yüksek öğrenme
hedefleri içerir.Süreç içerisinde devam eden değerlendirme duyarlı öğretim hakkında bilgi verir.
** Farklılaştırılmış bir sınıfta, öğrencilerin kendi özel ihtiyaçları için tasarlanmış
görevler üzerinde
benzer bir hazırlık
düzeyine sahip akranlarıyla çalışmaları gereken zamanlar
vardır.
** Esnek
sınıf yönetimi, bir sınıftaki tüm öğrenciler için farklılaştırma ve etkiliöğrenme için gerekli yapı ve açıklık
dengesini sağlar.
Neden Farklılaştırılmış Öğretim? Tomlinson görüşü;
•
Farklılaşmayı destekleyen öğretmenler, sınıfta bir iş birliği atmosferi
yaratmaya yardımcı olarak
zaman ve kaynakları esnek ve
yaratıcı bir şekilde kullanabilirler.
•
Farklılaştırılmış öğretim, farklılıkları barındıran bir topluluk olarak
sınıfı destekler. Tüm öğrencilerin başarılı
olabileceği ve fayda elde edebileceği bir ortamın oluşmasına olanak
tanır.
•
Farklılaştırılmış bir sınıfta öğrenciler birbirlerindenhazırbulunuşluk,
ilgi alanları ve öğrenme profillerine göre önemli ölçüde farklılaşırlar.
•
Farklılaştırılmış bir sınıfta öğretmen, sınıftaki her öğrencinin
öğrenme potansiyelini en üst düzeye
çıkarmak için bu farklılıkları hesaba katmak zorundadır.
•
Farklılaştırılmış öğretim, öğretmenin öğrenme ortamındaki farklı
öğrenme stillerini destekleyerek ve
öğrenci farklılıklarını dikkate alarak öğrenmenin içeriğini ve sürecini planlamasına olanak tanır. Ayrıca grup
öğrenimini teşvik eder ve bireysel ya da bağımsız öğrenme için
fırsatlar yaratılabilir.
•
Öğrencilerinin öğrenme ihtiyaçlarının farkında olan öğretmenler,
onların en iyi öğrenecekleri yollar
hakkında verimli seçimler yapmalarına yardımcı olur
Farklılaştırılmış Öğretimin
Temel Ögeleri
**Öğretmenlerin
her bir öğrenciyi temel içerikle buluşturmak için özel ve sürekli
gelişen planlar yapmaları önemlidir.
**Bu noktada öğretime yönelik
esnek bir yaklaşım,
öğrenci farklılıklarının
desteklenmesine yol açar.
**Bu
farklılıklar, öğrencilerin öğrenme stillerini ve öğrenme sürecinin çeşitlinoktalarında ihtiyaç duyacakları
yapı iskelesinin doğasını derinden etkiler.
**Farklılaştırılmış bir sınıfta öğrenciler; geçmiş deneyimleri, kültür,
dil, cinsiyet, ilgi alanları vb. bakımından farklılık gösterirler.
Ne/Nasıl Farklılaştırılıyor?Amaç ne?
**Farklılaştırılmış bir sınıfta öğretmenler, bu bireysel farklılıkların öğrencilerini nasıl etkilediğine dair bir anlayış
geliştirmek için sürekli
değerlendirmeden faydalanırlar.
**Farklılaştırmanın
amacı, tüm öğrencileri seviyelerinin en üst düzeyine çıkarmaktır.Farklılaştırmanın
uzun vadeli hedefi ise yaşam boyu öğrenmeyi geliştirmektir.
** Farklılaştırmanın temel öğeleri ise: İçerik,
süreç,ürün ve öğrenme ortamıdır.
*** Öğrencilerin bireysel farklılık alanları
ise:Hazırbulunuşluk,ilgi, öğrenme profileri alanklarından oluşur.
1-Hazırbulunuşluk, öğrencinin belirli
bir öğrenme alanıyla
ilgili mevcut bilgi,
anlayış ve beceri düzeyini
ifade eder. Hazırbulunuşluk, yetenekten farklı olarak biröğrencinin o günkü konu ile ilgili belirli bir
anlayış veya beceriye yönelik giriş noktasını temsil eder.
2-İlgi, bireyin kendisi için önemli olduğunu
düşündüğü bir konuya odaklanmasına neden
olan bir duyguyu ifade eder. Bir kişi için ilginç olan konular, olaylar veya örnekler o kişinin dikkatini çeker; merak uyandırır
veya hayranlık uyandırır. Bu noktada ilgi,
öğrenciler için büyük
bir motivasyon kaynağıdır.
3- Öğrenme profilleri, bireyin nasıl öğrendiği ile
ilgilidir ve zekâ tercihleri, cinsiyet, kültür
veya öğrenme stilleri gibi unsurlardan etkilenir. Çoğu insan birçok şeyi birden fazla yolla öğrenebilir. Ancak bununla
birlikte belirli bir yaklaşım, öğrenme sürecini bir öğrenci için daha doğal veya erişilebilir hâle
getirebilirken başka bir yaklaşım öğrenme sürecini
zorlaştırabilir. Koşullara veya bağlama bağlı olarak bireysel
öğrenme tercihleri
değişkenlik gösterebilir. Bununla birlikte bir öğrencinin belirli bir bağlamda en iyi nasıl öğrendiği ile öğretmenin öğrenciden nasıl öğrenmesini beklediği arasındaki uyumsuzluk, öğrenme
sürecini büyük ölçüde olumsuz
etkileyebilir.
2. Farklılaştırılmış Öğretimde Kullanılan Yöntem ve Teknikler Bölüm-2 İstasyonlar: Öğrencilerin eş zamanlı
olarak çeşitli öğrenme
aktivitelerini
gerçekleştirebilecekleri merkezlerdir. Bir konunun farklı alt bölümleri
farklı istasyonlarda
hazırlanır. İstasyonlar, aynı ortamdadır. Öğrenciler farklı
hazırbulunuşluk düzeylerine göre farklı
öğrenme görevi ve aktivitesine yönlendirilir. Böylece bir konuda kazanmış
oldukları üzerinde durmayarak kendi açılarından boşa vakit geçirmemiş olur. Öğrenciler farklı
istasyonlardaki
aktivitelerle o konuda pratik yapabilir, bazen arkadaşlarına öğretebilir, bazen de konuyla ilgili
proje hazırlayabilir. Öğrencilerin hangi istasyona gideceği öğretmen
tarafından
belirlenebileceği gibi uygun yönlendirmelerle öğrenciye de bırakılabilir. İstasyonlar; öğrenme istasyonu, uygulama
istasyonu, proje istasyonu, sanat istasyonu,
müzik istasyonu
olabileceği gibi öğrenci ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda farklı istasyonlar
da oluşturulabilir.
Merkezler: Kısmen istasyonlara benzemektedir. İstasyonlarda olduğu gibi merkezler
de aynı ortamda
yer alır. Fakat merkezlerde aynı konunun
farklı yollarla öğrenilmesi amaçlanır.
Bu da istasyondan ayrılan yönüdür. Pratikte, ilgi ve öğrenme olmak üzere
iki merkez türü kullanılmaktadır.
Öğrenme merkezleri, öğrenciye bir konuyu öğretmek ve öğrenilmiş bir konunun
pekiştirilmesini sağlamak amacıyla
sınıfların bir köşesinde
hazırlanan etkinlik ve
malzemelerin oldukları yerlerdir. İlgi merkezleri ise öğrencilerin konu
hakkında, kendi ilgi alanlarında çalışma
yapmalarını sağlamak amacıyla oluşturulan yerlerdir
• Deney Merkezi: Bu merkezde öğrencilerden konuya
uygun olan deneysel etkinlikleri yapılmaları
istenir. Yapılan deney etkinliklerinden sonra öğrencilerden deney raporu yazmaları
beklenir.
• Eğitsel Oyun Hazırlama Merkezi: Bu
merkezdeki öğrenciler konuyla ilgili olarak örnek bir eğitsel oyun planlaması yapıp hazırlayabilirler.
Öğrencilerin eğitsel oyunları planlarken oyunun
amacı, oyunun yeri, kullanılacak araç gereçler, oyunun süresi gibi hususlara
dikkat etmeleri gerekecektir.
•
Soruşturma
Merkezi: Bu merkezdeki öğrenciler öncelikle hep birlikte bir şarkı
söyleyerek şarkının sözleri
hakkında düşünürler. Öğrenciler bu etkinlik üzerinde fikirlerini ortaya koyduktan
sonra öğretmen onlara bir araştırma sorusu sorar.
**Öğrenme Ajandaları: Ajandalar stratejisi, her öğrenci için farklı görevlerin verildiği
bir uygulamadır. Bu uygulamada her öğrencinin bir ajandası bulunur.
Öğretmen, öğrencilerin ajandalarına çoğunlukla iki haftada
tamamlanacak görevler yazar. Öğrenciler bu görevleri sınıfta kendilerine ajanda etkinliği için verilen zamanda
tamamlar. Bu stratejinin amacı derse destek
olmaktır. Ajanda stratejisi ile öğrenciler kendi öğrenme hızlarında; kendi
öğrenme stillerine, çoklu zekâlarına uygun etkinlikleri tamamlar.
**Karmaşık Öğretim: Karmaşık öğretim, birçok özellik açısından birbirinden farklı
öğrencilerin grupları
için geliştirilmiştir. Her türlü zekâ, malzeme,
stil, içerik vb. özelliklerden faydalanan küçük grup uygulamasıdır. Bu
uygulama ile öğrenciler birbirlerinin olumlu
yönlerinin farkına varmış olur. Yani her öğrencinin farklı bir yönden
çalışmaya katkı yapması sağlanır.
Karmaşık öğretimi ustaca uygulayan öğretmenler, öğrenciler çalışırken gruplar arasında hareket ederler. Öğrencilere
çalışma hakkında açık uçlu sorular sorar, öğrencilerin düşünmelerini derinleştirir ve anlamalarını kolaylaştırırlar.
Ayrıca zamanla öğretmenler öğrencilere
kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu ve yetkisini devrederler. Daha sonra otoriteyi
iyi yönetmek için gereken
becerileri geliştirmede öğrencileri
desteklerler.
** Yörünge Çalışmaları: Yörünge uygulaması, proje yönteminin bireysel uygulanan şekli olarak tanımlanabilir. Yörünge ismi, hazırlanan projelerin işlenen konunun
yörüngesi etrafından seçilmesinden gelir. Yörünge
çalışmaları derse destek
amacıyla kullanılabilir.
Projenin içeriğinde olduğu gibi araştırmasının planlanması ve yürütülmesi
ile sunumun nasıl yapılacağı
konusunda da karar öğrencilerin kendisine aittir. Öğrenci proje konusunu
-mevcut üniteden olmak kaydıyla- kendisi seçer. Proje süresi 3-6 hafta olarak belirlenir.
**Giriş Noktaları: Giriş noktaları, üst bilişsel öğrenme
kuramlarına dayanmaktadır.
Giriş noktaları
stratejisinde öğrencilere aynı anda farklı giriş noktalarından başlama imkânı sunulur. Bu giriş noktaları çoklu zekâ
alanlarına göre tasarlanmaktadır. Öğrenci, bir giriş noktasında konuyu okuyarak başlarken bir diğerinde bir film
izleyerek veya drama yaparak başlayabilir.
** Öğrenme Sözleşmesi: Öğrencilerin eğitim sürecine
aktif olarak katılmalarını artırmak, onlara
bağımsız çalışma alışkanlığı kazandırmak ve kendi öğrenmelerinden sorumlu olmalarını sağlamak amacıyla kullanılan bir stratejidir.
Öğrenme sözleşmesi,
öğrencilerin
hazırbulunuşlukları, ilgileri ve öğrenme profillerine göre öğretmen ve öğrenci arasında yapılan bir anlaşmadır. Öğrenme
sözleşmeleri, öğrencilerin kendi öğrenmelerini
yapılandırmalarını ve eğitim
sürecinde aktif katılımlı öğrenciler olmalarını
sağlar. Dayandığı temel ilke, öğretmenin kendileri için
neyin iyi olduğunu düşündüğü ve planladığı
pasif alıcı öğrenen yerine, öğrenme-öğretme sürecinde aktif rol alan
öğrencidir.
** Katlı Öğretim: Katlı öğretim;
öğrencilerin hazırbulunuşluk, öğrenme hızları, ilgileri, bilişsel yetenekleri ve öğrenme stillerindeki bireysel farklılaşmanın öğretim
ortamında
meydana
getireceği olumsuzluğu gidermek amacıyla kullanılmaktadır. Katlı öğretimde bu bireysel farklılıklara göre tasarımın
içerik, öğretim süreci, öğretim ürünü ve ortam boyutları kademelendirilmektedir. Bu şekilde
bir tasarımla, örneğin ön öğrenmesi düşük, orta ve yüksek olan öğrencilerin aynı konuları,
kendilerine uygun zorluk seviyesinde öğrenmeleri sağlanmaktadır. Ön öğrenmeye göre farklılaştırmalarda öğretmen,
öğrencilerin seviyelerini belirlemekte ve buna göre öğretim
sürecini düzenlemektedir.
** Grup Araştırmaları: Bu stratejide öğretmen öğrencilere konu seçimi
konusunda rehberlik eder ve ilgi
alanlarına göre sınıfı gruplara ayırır. Daha sonra araştırmayı planlama, araştırmayı yürütme, bulguları sunma ve
sonuçları hem bireysel hem de grup olarak değerlendirmede
onlara yardımcı olur. Öğretmenin rolü, araştırma süresince grup üyelerine yol gösterme amacı ile grup üyelerinin araştırma süresince ulaşabilecekleri kaynaklarla ilgili farkındalık kazanmaların
3. Farklılaştırılmış
Öğretimde Değerlendirme Teknikleri Öğretim
Öncesinde Kullanılan Teknikler
Öğretim öncesinde
kullanılan değerlendirme tekniklerinin amacı ön değerlendirmedir. Ön değerlendirme özellikle öğrencilerin
öğretilecek olan konu ile ilgili ne bildiklerini tespit etmek amacıyla yapılır.
Bu değerlendirmeden elde edilen bilgilere göre öğrenenler için farklı öğrenme
yolları tasarlanabilir .
** Köşe Kapmaca: Tekniğin
uygulanmasında ilk olarak sınıfın köşelerine üzerinde “neredeyse
hiç”, “bazen”,
“sıklıkla” ve “kesinlikle” ifadeleri yazan kartlar yerleştirilir. Öğrencilerden konu ile ilgili
bilgisini ifade eden köşeye gitmesi
istenir. Kendi köşesine
giden öğrenci, konu hakkında ne bildiğini
ve neden bu köşede olduğunu açıklar.
** KutuYapma: Bu teknikte ilk olarak
öğrenci bir kâğıda büyük bir kutu çizer, ardından bu kutunun içine küçük bir kutu çizer. Dıştaki kutuya “Ne
biliyorum?” içteki kutuya ise “Ne bilmeliyim?” sorusunu
yazar. Sonra da bu sorulara cevap arar.
** Evet-Hayır Kartları: Öğrenciler bir
kart alarak bu kartın bir yüzüne “evet” diğer yüzüne “hayır” yazarlar. Öğretmen, soru sorduğu zaman bu kartlardan
kendi durumlarına uygun olanı kaldırmalarını ister.
BÖLÜM: 3
Öğretim Sürecinde Kullanılan Değerlendirme Teknikleri
Öğretim sırasında
öğrencilere öğretmenleri, arkadaşları veya öz değerlendirme yoluyla geri bildirim fırsatı sunulması önemlidir.
Geri bildirim olmaksızın öğrencilerin ilerleme
göstermeleri zordur. Geri bildirim, öğrencilerin öğrenmesinde
oluşabilecek eksikliklerin, hataların veya amaçtan
uzaklaşmanın zamanında düzeltilmesine yardımcı olur.
Parmakla İşaretleme:
• Başparmak yukarı doğru olduğunda, konu hakkında çok
şey biliyorum,
• Başparmak yana doğru olduğunda, konu hakkında biraz bilgim var,
• Başparmak aşağıya doğru olduğunda, konu hakkında çok az bilgim var anlamındadır. Yumruk
Yapma: Bu teknik bir öz değerlendirme tekniği olarak kullanılabilir.
Öğrenciler,
öğrenmelerini derecelendirmek için bir elinin parmaklarını kullanarak birden
beşe kadar sıralar. Konuyu bilme
derecesine göre öğrencinin parmak sayısını artırması istenir. Bu uygulama için ilk olarak öğrencinin “Bu
konuyu ne derece iyi biliyorum?” sorusunu kendi kendine sorması
istenir. Sonra parmak kaldırılır.
• 5 parmak açık olduğunda: Birisine açıklayabilecek kadar iyi biliyorum.
• 4 parmak açık olduğunda: Yalnız başıma yapabilecek kadar biliyorum.
• 3 parmak açık olduğunda: Biraz yardıma ihtiyacım var.
• 2 parmak açık olduğunda: Daha fazla pratik yapmaya
ihtiyacım var.
• 1 parmak açık olduğunda: Henüz öğrenmenin başındayım, anlamına gelmektedir.
Gerçekle Yüzleşme: Bu teknikte öğrencilerden konuyla ilgili bilgi seviyelerini
duygularıyla
cevaplamaları istenir. Öğrencilere 3 adet kart dağıtılır. Bu kartlara mutlu,
sakin ve üzüntülü üç adet yüz resmi çizilir. Öğrenciler konuya yönelik duygularla cevaplanabilecek
durumlarda ellerindeki bireysel
kartlarda yer alan mutlu, ciddi ve üzgün yüz ifadelerinden birini seçerek havaya
kaldırırlar. Böylece öğrencilerin bilgi düzeylerinin belirlenmesinin yanı sıra duygularını ifade etmelerine olanak tanınır.
Öğretim Sonrasında Kullanılan Değerlendirme Teknikleri
Bu değerlendirme
türü, öğretmenin öğrencinin öğretilmesi istenilen hedefi, bilgi veya beceriyi başarıyla öğrenip öğrenmediğini görmesi
amacıyla yapılır. Bu değerlendirmeler standartlaştırılmış
testler, projeler, öğretmen tarafından oluşturulan sınavlar/testler veya sözlü raporlar
olabilir.
Sarmal Oluşturma: Öğrencilere o günün
öğrenme konusuna yönelik çeşitli sorular yöneltilir.
Sorulan soruların cevaplarını öğrencilerin kâğıda yazmaları istenir.
Sonrasında, öğrenciler bir daire
oluşturur. Dairedeki her öğrenci dönüşümsel olarak söz hakkı alır ve kâğıda
yazdıklarını okur.
SimitTekniği: Öğretmen tahtaya bir
simit şekli çizer. Şeklin dış tarafına ''öğreniyorum'' ve iç tarafına ''biliyorum'' ifadeleri yazılır.
Daha sonra öğrencilerden konu hakkındaki bilgilerini paylaşmaları istenir. Gelen cevaplar simit şeklinin ilgili
yerlerine not edilir. Bu teknik farklı bir şekilde
de kullanılabilir: Öğrenciler, simit şekli gibi bir iç
ve dış daire oluştururlar.
Çemberin içindeki
öğrenciler, dışarıdaki öğrencilerle eşleşir. Her bir öğrenci bildiklerini paylaşır.
Paylaşıma devam etmek
için iç daire saat yönünde,
dış daire ise saat yönünün
tersine hareket eder.
Konuşma Halkası: Bu teknikte öğrencilerden üçer kişilik gruplar
oluşturulur.
Öğrencilere A, B
ve C isimleri verilir. A, belirlenen konu hakkında konuşmaya başlar ve kendisine işaret verilene kadar devam
eder. Sonra B, konu hakkında konuşmaya başlar; o da kendisine işaret verilene kadar konuşmaya devam eder.
Sonra C, konu hakkında konuşur.
Bu şekilde öğrencilerin konu hakkında konuşacak bir şeyleri kalmayıncaya
kadar devam edilir. Bu sayede öğrencilerin konu hakkında ne kadar bildikleri ya da öğrendikleri tespit edilmeye çalışılır.
Döngüsel Yansıma: Sınıfın farklı
yerlerine üzerine konuların yazılı olduğu kâğıtlar asılır. Öğrenciler küçük gruplara ayrılarak
köşelere giderler ve burada bulunan kâğıtlara konu hakkındaki düşüncelerini yazarlar. Gruplar kendilerine verilen
işaretle bir sonraki
konunun yer aldığı
bölüme giderler. Öğretmenin işareti ile gruplar bir sonraki köşeye geçerler.
Öğrenciler
döngüsel olarak sınıfın
köşelerinde hareket etmeye devam eder. Sonrasında gruplar
en son bulundukları köşedeki kâğıtları alarak kâğıttaki konu ile ilgili yazılanları sınıfta okurlar ve tartışırlar.
Portfolyo: Portfolyolar, hedeflenen
kavram ve becerilerin uygulanması ve anlaşılmasının kanıtını destekleyen ölçütlere dayalı çok özel amaçlarla
öğrenci çalışmalarının bir araya getirilmesidir.
** Portfolyolar
katedilen ilerlemeyi gösterebilir, başarının kanıtlarını sunabilir, ölçme ve değerlendirmeyi destekleyebilir ve hangi ek öğrenmelerin gerçekleşmesi gerektiğini gösteren
bölümler sunabilir. Öğrenme süreci boyunca devam eden geri bildirim ve
yansıtma sürecini kolaylaştırmanın bir yoludur.
**E-portfolyo; öğrencilerin çalışmalarını, projelerini, raporlarını ve hedeflere ulaşma yollarını
gösterdiği; diğer belgeleri sergileyebildiği, dijital bir koleksiyondur.
Öğrenci kişisel geri bildirimler ve düşüncelerle kendi
kendini değerlendirir. Öğretmen
ve akranlar ayrıca özel geri
bildirim sağlayabilirler. Öğrenciler kendi çalışmalarını yansıtmalarla,
yorumlamalarla ve yapılacak listeleriyle de öz değerlendirme
yapabilirler.
**Portfolyo, elde edilen ölçme veya
geri bildirimi doğrulamak için destekleyici kanıtlar sağlar ve çok daha kapsamlı bir görünüm sunar. Ayrıca
öğrencileri öğrenme hedefleri yönünde
ilerlemeleri konusunda sorumluluk ve yansıtma süreçleriyle ilgili olarak cesaretlendirir.
**Portfolyolar,
ilerleme süreci için ilk örnek ve periyodik olarak eklenen gelişme kanıtlarını içerir.
**Genellikle
portfolyo, portfolyonun içine konacak ürünlerin seçiminde hem öğrencinin hem de öğretmenin yer aldığı bir
ortaklıktır. Dâhil edilen ürünleri tanımlamak için renkli noktalar kullanır. öğrenci tarafından“kırmızı nokta” ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN tarafından seçilen ürünlerde “sarı nokta”, öğretmen ve
öğrencinin birlikte seçtiği ürünlerde “yeşil nokta” şeklinde olabilir.
1.Portfolyo sürecinin ilk
aşaması ürünlerin toplanması aşamasıdır. 2.Portfolyo sürecinin ikinci aşaması ürünlerin
seçimidir.
3.Portfolyo sürecinin üçüncü aşamasında öğrenciler
niçin bu parçanın seçildiğini ve hangi kriterleri sağladığını açıklar.
Dördüncü aşamada,
öğrenciler bir dahaki sefer ne yapacaklarına, nelere
odaklanacaklarına,
neyin iyileştirilmesi gerektiğine ve takdir edileceklerin neler olacağına karar
verebilirler.