2.
Eğitim Programının Tanımı
Eğitim programını “çocuk ve gençlerin
yetişkin yaşamında yapılması
gereken şeyleri iyice
yapabilme becerisi geliştirmek ve her açıdan yetişkinlerin olması
gerektiği gibi olmak için yapmaları ve deneyimlemeleri gereken şeylerin toplamı”
biçiminde ele almıştır.
DAYANAKLAR -GÖRÜŞLER
Tyler Bu kavramı, geçmişte ya da şu
andaki uygulamalar ile bilimsel ve kuramsal çalışmalardan elde edilen amaçlar doğrultusunda biçimlenmiş öğrenci yaşantılarının bütünü
olarak tanımlamıştır.
English’e göre program, okul ya da okul
sistemi içinde en azından öğretmenlerin öğrencilere öğretmesi gereken içeriği ve kullanabilecekleri yöntemleri içeren bir doküman
ya da plandır.
Posner ise hem öğretmene hem de değerlendirme sürecine karar vermeye
olanak sağlayan öğrenme
ürünleri dizisi olarak ele
almaktadır.
Ornstein ve Hunkins ise eğitim
programını kendine özgü temelleri, bilgi alanları, araştırma yaklaşımları, kuramları, ilkeleri ve uzmanları olan bir çalışma
alanı olarak tanımlamışlardır.. Varış’a göre eğitim
programı, “Bir eğitim kurumunun, çocuklar, gençler ve yetişkinler için sağladığı millî eğitimin ve kurumun
amaçlarının gerçekleşmesine dönük tüm faaliyetleri kapsar.
Ertürk eğitim programını, “yetişek”
kavramını kullanarak açıklamaktadır ve yetişeği “Belli
öğrencileri belli bir zaman süresi içinde yetiştirmeye yönelik düzenli
eğitim durumlarının tümü.” olarak tanımlamaktadır.
Sönmez de eğitim programı kavramı
yerine “yetişek” kavramını kullanır ve ona göre “Yetişekler, öğrencide gözlenmeye karar verilen hedef ve davranışları, onların içerikle bağlantısını, eğitim ve sınama durumlarını kapsar.”
Demeuse
ve Strauven’in belirttiği gibi planlı bir biçimde ulaşılması beklenen sonuçlara göre
öğretimin düzenlenerek uygulanmasına yol gösteren bütüncül
bir bakış açısı sunar.
Program kavramıyla ilgili yapılan yorumlar ise:
• Siyasi bir araçtır. Bu görüşe göre eğitim programı dünyada topluma
bağlılığı artırmaya çalışan bir araç olarak görülmektedir.
• Hizmet etmekte
olduğu toplum ve kültürünün bir yansımasıdır.
• Toplumsal etkinliklerin bir sonucudur.
• Aralıksız çalışan
bir yeniden düzenleme sürecidir.
• Ne öğrenildiğidir.
• Okulda alınan
tüm derslerdir.
• Öğretme ve öğrenmeyi aydınlığa
kavuşturan yapıdır.
• Öğretmen ve öğrencinin ellerinde hayat bulan bir varlıktır.
• Eğitimin kalbidir.
• Okullaşmanın özüdür
ve okulun varoluş
sebebidir.
Ornstein ve Hunkins’e göre bir kişinin
eğitim programı kavramı ne kadar keskin ve netse öğrenme-öğretmeyle ilişkili faktörleri yok sayma ve gözden kaçırma
eğilimi o kadarbüyüktür.
1
Programdaki
Ortak Noktalar :Buna göre genel olarak bir programın amaç/hedef (niçin),
içerik (ne), öğretme-öğrenme süreci (nasıl) ve ölçme
ve değerlendirme (ne kadar) olmak
üzere dört birbiriyle sıkı ilişkili öge üzerine kurulu
bir yapı olduğu söylenebilir.
2. Program
Türleri
• Resmî program: Resmî metinlerde açıkça belirtilen
biçimde geliştirilen; hedefleri, konuları
ve işleniş sırasını; kullanılacak araç gereçleri ve değerlendirmeyi içeren bir programdır.Ders planı hazırlama konusunda
öğretmene temel oluşturan
bu program türünün
en temel özelliği, belli bir kapsamının ve düzeninin olmasıdır.Ülkemizde
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından tüm
eğitim basamakları için geliştirilen programlar, resmî programa örnek gösterilebilir ve bu yönüyle
de zorunlu bir özellik gösterir.
• Uygulamadaki program: Uygulanması
planlanan eğitim programının uzmanlar tarafından önerildiğini ve programın uygulanması sırasında asıl kararı
öğretmenin verdiğini ifade etmektedir.
Bu program uygulanan, dolaylı, işe vuruk, gerçekleşen ya da öğretilen program olarak da
adlandırılmaktadır. Uygulamadaki program,
resmî programın
uygulanışında ortaya
çıkan ve öğretmen
tarafından gerçekten uygulanan bir programdır. Bir başka deyişle öğretmenin gerçekte ne
öğrettiğini, önemini öğrenciye nasıl ilettiğini ve öğrencilerin gerçekte
nelerden sorumlu olduklarını kapsayan bir program
türüdür.
• Test edilen program:
Öğretmen, eğitim kurumları ve / veya devlet tarafından hazırlanan sınavlarda ölçülen
öğrenmeleri kapsayan program
türüdür .Bu
programın en önemli özelliği,
bu sınavlardaki ölçme araçlarında hangi amaçların öngörüldüğü ve buna dayalı
olarak bunun hangi sorularla
ortaya çıkarılmasının
çalışıldığıdır
• Örtük program: Gizli, saklanan ve informal
program olarak da adlandırılan örtük program, resmî/formal program dışında yazılı ve resmîolmayan, farklı hedeflerin
kazanılmasını
sağlayan bir program türüdür. Resmîprogramda açıkça belirtilmediği hâlde öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal
davranışlarını etkileme özelliğine sahiptir. Eğitim sistemleri, okulun yönetimi ve yapısı, okul kuralları,
disiplin anlayışı, okul ile çevre ilişkileri, öğretmen- yönetici-öğrenci arasındaki ilişkiler vb. tutum ve davranışlar
örtük programın kapsamını oluşturmaktadır. Bu program; öğretmenin, okulun, toplumun norm ve değerlerini içermektedir
• İhmal edilen program: Resmî
programda yer almasına karşılık uygulamaya konmayan, göz ardı edilen,
üstünkörü geçilen ya da atlanan
programdır Öğrencilere
sunulmayan seçenekler, öğrencilerin bilemeyecekleri bakış açıları ve zihinsel dağarcıklarında olmayan kavramlar ve beceriler olarak ele alınabilir. Öğretilmeyen
konuların neden göz ardı edildiği ile
ilişkilidir.Programın ihmal edilmesinin sınav sistemi, veli, öğretmen
beklentileri, okulun fiziki olanakları, okulun bulunduğu bölge gibi
çok çeşitli nedenleri olabilir.
• Ekstra program:
Okulun dışında yapılması planlanmış her türlü deneyim,
etkinlik bu programın içinde yer almaktadır. Bu tür
etkinliklere spor karşılaşmaları, halk oyunları, sinema, tiyatro, konferanslar, sergiler vb. örnek olarak verilebilir.
Gönüllülük esasına dayanması ve öğrencilerin ilgilerine cevap verir nitelikte
olması nedeniyle de resmî program ile farklılık
gösterir.
• Desteklenen program: Programın desteklenmesi için sağlanan
kaynakları (ders kitabı, ders
saati, sınıf sayısı, derse ayrılan
süre vb.) içeren bir program
türüdür
2
•
Önerilen program: Bilim insanları ya da meslek kuruluşlarınca hazırlanan program türüdür. Türk Eğitim Derneği
tarafından hazırlanarak sunulan “Ulusal
Eğitim Programı
2015-2022” önerilen program
türüne örnek teşkil
etmektedir.
• Karşıt program: Bu program, resmî programın hedeflerinin tam karşıtını savunan
kişileri yetiştirmek üzere
oluşturulan bir programdır. Örtük programdan farklı olarak bu program resmî programa tamamen
karşı bir tutum ve eylemi
içerir.
Öğretim programı, eğitim programı içinde yer alan ve özellikle öğrenme-öğretme etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasını kapsayan bir programdır.
Ders programı ise ,öğretim
programı içinde yer alan matematik, Türkçe, beden eğitimi gibi bir ders ya da kursun amaçlarını,
içeriklerini, öğrenme-öğretme ve değerlendirme süreçlerini kapsayan
bir program olarak tanımlanabilir Ancak burada dikkate
alınması gereken en önemli nokta, programın kapsamı ya da türü ne
olursa olsun, öngördüğü hedefleri gerçekleştirebilme gücü ve de program türleri arasında uyumun sağlanabilmesidir.
Programın amaçlarının gerçekleşme düzeyi
ve program uyumu, etkililiğin temel
göstergeleri olarak kabul edilebilir.
3. Program Geliştirme Süreci
Hewitt’e göre eğitim programı, genel
olarak bir bilgi alanını oluştururken eğitim programı geliştirme, bilgiye
katkı sürecini temsil
eder. Eğitim süreçlerinin planlı ve sistemli
olmalarını sağlayan programların durağan olması mümkün
değildir.
Ornstein ve Hunkins, programların dinamik olmaları gerektiğini ve ulaşılmaya çalışılan bir hedef olarak
değil,bir yolculuk olarak
düşünülmesi gerektiğini belirtmektedirler.
Program geliştirme, en genel tanımıyla
eğitim programının ögeleri olan hedef, içerik,
öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme boyutları arasındaki dinamik
ilişkiler bütünü olarak tanımlanmaktadır oluştuğu görülmektedir.
Program geliştirme süreci Aşamaları
Planlama-tasarlama,
deneme,değerlendirme ve programa
süreklilik kazandırma aşamalarından oluşur.
Maslow’un da belirttiği gibi bireyleri güdüleyen
en temel şey gereksinimlerdir ve
dolayısıyla bu gereksinimler programların geliştirilmesi sürecine
kaynaklık eder.Burada bir anlamda beklenenlerle var olanların bir karşılaştırması yapılır
Program geliştirme süreci Analiz ve Raporlama
süreci:
Testler, konuyla ilgili raporlar, ölçekler, görüşme ve gözlemler kullanılabilir.
3.2 Program Tasarısının Hazırlanması
Tasarının hazırlanması programın ögelerini kapsar.
Bunlar: amaçlar, içerik,
öğrenme-öğretme süreci ve
ölçme ve değerlendirmedir. Bu aşamada; bu çalışmanın neden yapıldığı, ulaşılmak istenen çıktıların neler olduğu, sürecin
nasıl işleyeceği ve amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığının nasıl anlaşılacağı soruları
yanıtlanır.Tasarı hazırlama sürecinde önemli olan
gereksinimlerin
iyi analiz edilmesi ve bunun üzerine programın tüm ögelerinin birbirini destekleyecek, temel alınan felsefi
görüşü yansıtacak, gelişim özelliklerini dikkate alacak bir biçimde
hazırlanmasıdır.
3
3.3
Programın
Uygulanması
Tasarlanan
eğitim programının uygulamada amaçlarını ne denli gerçekleştirebildiğini belirlemek için bir deneme
uygulamasına gereksinim vardır.Bir eğitim programının pilot
uygulamasının yapılmasındaki amaç, gerçekte nasıl göründüğünü anlayabilmektedir
3.4 Programın
Değerlendirilmesi
Programın
etkililiği hakkında karar verme süreci olarak adlandırılan bu aşama, program geliştirme çalışmalarının sürekliliğinin
bir parçasıdır. Değerlendirme sürecinde programın tüm ögeleri ve bu ögeler arasındaki ilişkiler değerlendirilir,
uygulama süreci incelenir ve programın çeşitli
açılardan (amaçlara ulaşma
düzeyi, içeriğin uygunluğu
vb.) uygunluğuna karar verilir.Bu sürecin sonunda program
olduğu gibi uygulamaya konabilir, geliştirilerek uygulamaya başlanabilir ya da
sonlandırılabilir
3.5 Programa Süreklilik Kazandırılması
Program
geliştirme, döngüsel bir süreçtir. Değişimin kaçınılmazlığı, gereksinimlerin çeşitlenmesi ve programın dinamik
bir yapıya sahip olması;
sürekli geliştirilmesinin temel
gerekçelerini oluşturmaktır. Bir program, uygulamada elde edilen
verilerle geliştirildikçe etkililik kazanır.Gerçekleşmesi ise araştırma-geliştirme çalışmaları ile mümkündür.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Eğitim sisteminde yapılan değerlendirmeler de rastgele alınmış
kararlara dayandırılamayacak bir süreçtir. Eğitimde niteliğin
artırılmasında, çağın gereklerine uygun programların
geliştirilmesi,
amaçlara uygun öğretim
etkinliklerinin planlanması ve uygulanması son derece önemlidir
Program Değerlendirmenin Amacı ve İşlevi
Değerlendirme,
en genel tanımıyla bir karar verme sürecidir. Program değerlendirmede de anahtar
sözcük “karar verme”dir.
Program değerlendirme sürecinde yanıtlanacak sorular:
“Ne değerlendirilecek?
Niçin ve nasıl
değerlendirilecek? Kim / kimin için değerlendirilecek?
Nerede
değerlendirilecek? Ne zaman değerlendirilecek?” Bu sorulardan her birine
verilen yanıtlar, programın
etkililiğini belirlemede
önemli bilgiler sağlar.
Bu süreçte alınan dönütler
programın daha iyi geliştirilmesi için kullanılılır.
Program Değerlendirmede görüşler:
Melrose program değerlendirmeyi, bir
programın değeri ya da yararlılığını ya da bireye, gruba, hizmet sunulan kuruma ya da topluluğa uygunluğunu
belirleme süreci olarak ele almaktadır. Melrose’a göre
bu yargılama süreci
ise toplanan kanıtlara, ilgililere yöneltilen sorulara ve bu işi gerçekleştirilenlerin
değer yargılarına bağlı
olarak değişiklik göstermektedir.
4
Sonuç
olarak, bir programın değerlendirilmesi; durumu belirleme, gözden geçirme, karşılaştırma, gereksinimleri belirleme, amaçlara
ulaşılıp ulaşılmadığını saptama
gibi önemli işlevleri yerine getirmede kullanılabilecek bir araç olarak
düşünülebilir.
3. Program
Değerlendirme Süreci
Program değerlendirme, programın uygulanmasından sonra yapılan gelişigüzel bir işlem değildir. Bu, programı geliştirmek
amacıyla elde edilen verilerin bir araya getirildiği ve yargıya varıldığı sistematik bir süreçtir
1-Planlama: Program değerlendirme
çalışmalarının ilk basamağında sistematik bir
planlama yer alır. Bilimsel bir sürecin izlendiği bu süreçte; değerlendirme amacına karar verilerek bağlamın tanımlanması, veri
toplama yöntemlerine karar verilmesi, ölçme araçlarının
hazırlanarak nasıl ve ne şekilde uygulanacağının belirlenmesi.Planlama aşamasında öncelikle değerlendirme amacına karar verilmesi gereklidir.
2. Uygulama: Program değerlendirmenin bu aşamasında, planlama aşamasında alınan kararlar işe koşulur. Uygulama
aşamasında hazırlanan veri toplama
araçları kullanılarak değerlendirilecek durumun anlaşılmasına yönelik veriler toplanır.
Veri toplama
araçları,
sınav sonuçları----------ölçekler------------- testler---------------gözlemler----------- görüşmeler
3. Değerlendirme: Program değerlendirmenin son
aşaması yine değerlendirmedir. Değerlendirmenin değerlendirilmesi aşamasında değerlendirme süreci analiz edilir•
• Bilginin toplanması: Değerlendirmeci
bu aşamada gerekli bilgi kaynaklarını tanımlamalı ve buna
göre bilgiyi toplamalıdır.
• Bilginin organize edilmesi:
Bu adım, hedef kitlenin bilgiyi
yorumlamasını ve kullanmasını olanaklı kılacaktır.
• Bilginin analiz edilmesi: Değerlendirmenin
odağına uygun analiz tekniğini seçme ve uygulamayı içerir.
• Bilginin raporlaştırılması: Elde edilen sonuçların bilimsel
ölçütlere uygun bir biçimde bir rapor hâline
dönüştürülmesini içerir.
• Bilginin sürekli olarak
gözden geçirilmesi: Bu
aşama ise program değerlendirmenin sürekliliğini vurgulayan bir aşamadır.
4. Program Değerlendirme Türleri ve Yaklaşımları
Program değerlendirme süreçlerinde bir programın etkililiğine karar
vermede, çeşitli değerlendirme
türlerinden ve program değerlendirme modellerinin içinde bulunduğu yaklaşımlardan yararlanılabilmektedir.
4.1 Program Değerlendirme Türleri
1- Formal Değerlendirme: Sistematik bir süreci içerir. Bu, değerlendirme için amaçların belirlenmesi;
nerede, ne zaman ve kim tarafından yapılacağına karar verilmesi; süreçte kullanılacak tüm veri toplama
araçlarının geçerliği ve
güvenirliğinin incelenmesi
anlamına gelir.
Formal değerlendirmeler, yapılandırılmış bir değerlendirme türüdür
ve süreç hakkında uzmanlık gerektirir
2- İnformal değerlendirme ise
sistematik olmayan bir özellik taşır. Bu, çoğunlukla günlük yaşamda
karşılaşılan olaylarda ortaya
çıkar ve öznel bir nitelik
taşıma durumu söz konusudur.
5
Değerlendirme amacı yönünden
1- Biçimlendirici değerlendirme: Geliştirilen programın özellikle ilk aşamalarında durumun
gözden geçirilmesi amacıyla yapılır. Bu değerlendirme sürekli, ayrıntılı
ve konuya özgü bilgilendirme sağlar.
Programın niteliğinin artırılmasının amaçlandığı bu değerlendirme, program tamamlanmadan, diğer bir deyişle
çok geçmeden sorunlara müdahale edilmesine olanak sağlar
2- Toplam değerlendirme : Programın uygulanmasından sonra yapılan bir
değerlendirme türüdür.
Bu değerlendirme türü “Eğitim programı
başarılı oldu mu?” sorusu üzerinden hareket eder. Bu amaçla bir
eğitim programının her bir ögesi ya da bütünü
üzerindeki toplam etkisi ile ilgili kanıtlar öğrencilerin uygulanan
programa nasıl tepki gösterdikleri üzerine
odaklanılır.
4.2 Program Değerlendirme Yaklaşımları
Program değerlendirme yaklaşımları ya da tasarımları,
program değerlendirme sürecinin hangi anlayışa dayalı olarak yapılandırıldığı ve nasıl bir
bakışın izlenmesi gerektiği konusunda
önemli yardımcılardır.
Fitzpatrick ve arkadaşları tarafından geliştirilen beş farklı
bakış açısı ise:
• Hedefe Dayalı Değerlendirme: Bu yaklaşım, programın hedeflerinin belirlenmesi ve
bu hedefler
doğrultusunda gerçekleşen çıktıların değerlendirilmesini temel almaktadır. Burada önceden belirlenen hedefler ile hedeflerin gerçekleşme
düzeyini belirleyen ölçme sonuçları karşılaştırılarak durum tanımlanmaya çalışılır.
• Yönetime Dayalı Değerlendirme: Bu yaklaşım, yöneticilere ya da program
liderlerine
bilgi sunmaya odaklanan bir nitelik taşır. Bu yaklaşım, program değerlendirme sürecinde
elde edilen bilgilerin özellikle karar vericiler, müdürler vb. yönetim basamağında yer alan kişilerce daha etkili
kullanılabileceğini savunur. Dolayısıyla burada önemli olan yöneticilerin kararlarıdır.
• Uzman Odaklı Değerlendirme: En eski ve en çok kullanılan yaklaşımlarından
biridir.
Programın niteliğine o program konusundaki uzman ya da uzmanların karar vermesine odaklıdır. Örneğin eğitim kurumlarında gerçekleştirilen
akreditasyon çalışmaları, proje değerlendirme
jürileri ya da hakem kurulları, programı yerinde değerlendiren uzmanların uygulamaları bu yaklaşıma örnek gösterilebilir. Birçok alanda uygulanabilmesi, verimli olması güçlü yönleri arasında
yer alır
• Tüketici / Yararlanıcı Odaklı Değerlendirme: Bu
yaklaşım eğitim programları, çalıştaylar,
hizmet içi eğitimler, eğitim materyalleri gibi ürün ve hizmetler hakkında bilgi toplamakla yükümlü birey ya da bağımsız
kuruluşlar tarafından geliştirilen ve desteklenen bir yaklaşımdır.
Dolayısıyla geliştirilecek ürün ve hizmetlerden yararlananların değerlendirme pozisyonunda olmasına dayanır. Burada öncelik verilen değerlendiricinin beklentisidir
•
Katılımcı Odaklı Değerlendirme: Bu değerlendirme yaklaşımında paydaşların, bir
diğer deyişle
programla ilgisi olanların değerlendirmeye yardım etmek
üzere sürece katılması
söz konusudur. Çoğulcu bir bakış açısını
yansıtması, programın çok yönlü
değerlendirilmesineönemli katkılar
sağlar.
6