ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK 4. KONU Burcu Kdn
EĞİTİM KURUMLARINDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ
1.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA MERKEZİ
Resmî ve özel, örgün eğitim ve hayat boyu öğrenme kurumlarında RPD hizmetlerinin yürütülmesi ve koordinasyonunun sağlanması amacıyla kurulmuştur.
Rehberlik ve psikolojik danışma merkezi
1.
Kolay
ulaşılır
2.
Uygun
fiziki koşullara sahip
3.
Bilişim, iletişim araçları, gerekli
büro malzemeleri, bireysel çalışmalar ve grup çalışmaları için gerekli araç ve
gereçler ile donatılmış
4.
Sadece RPD hizmetleri için kullanılıyor olmalıdır.
2.
REHBERLİK
VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÜRÜTME KOMİSYONU
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin planlanması ve kurum içindeki iş birliğinin sağlanması amacıyla oluşturulmuştur.
2.A RPD YÜRÜTME KOMİSYONU YAPISI:
BAŞKANI: eğitim kurumu müdürü
ÜYELERİ: 1.
Müdür yardımcısı
2. rehber öğretmen /
psikolojik danışman
3. sınıf rehber
öğretmenleri (her sınıf düzeyinden bir kişi)
4. okul öncesi öğretmeni
5. okul aile birliği
temsilcisi
!!!! Eğitim Kurumu müdürü, müdür yardımcıları ile rehber
öğretmen/psikolojik danışman komisyonun sürekli üye sidir. Komisyonun diğer üyeleri her ders yılı
başında öğretmenler kurulunda belirlenir.
!!!! Komisyon; birinci dönem başında, ikinci dönem başında ve ders
yılı sonunda olmak üzere en az üç defa
toplanır
!!!! Komisyonun ilk toplantısı, öğretmenler kurulu toplantısının
yapıldığı tarihten itibaren en geç
bir ay içerisinde yapılır.
2.B RPD YÜRÜTME KOMİSYONU GÖREVLERİ:
1. Eğitim kurumuna ait özel hedeflerin belirlenmesinde görüş
bildirir (RİBA = Rehberlik İhtiyaç
Belirleme Anketi)
2. Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını (RPD
servisi hazırlar) inceler ve görüşlerini bildirir
3. Hizmetlerinin yürütülmesi sırasında hizmetlere ilişkin çalışmaları inceler, değerlendirir; ortaya çıkan sorunların çözümüne yönelik önlemleri belirler.
4.Eğitim ortamında; öğrenciler, aileler, idareciler ve öğretmenler arasında etkili iletişim kurulabilmesi için yapılacak çalışmaları belirler.
!!!! Komisyonun görevlerine ait cümlelerde genellikle “görüş bildirir ve ön çalışmaları belirler”
ifadelerine yer veriliyor.
3. E-Rehberlik Sistemi: Bu sistem MEBBİS’in bir uzantısı olarak kullanılmaktadır. Bütün etkinliklerin
bir arada görüldüğü, yapılan etkinliklerin kaydedildiği, öğrenciyi tanıma
amaçlı pek çok bilginin edinilebileceği bir sistemdir. RAM’a öğrenci
yönlendirirken bu sistemde var olan formlar doldurularak işlemler bu sistem
üzerinden takip edilebilmektedir.
MEB RPD Hizmetleri Sunum Sistemi, e-Rehberlik sisteminin alt
yapısını oluşturmaktadır. Hazırlanan bu standart alt yapı ile eğitim
kurumlarında sunulan RPD hizmetlerinin çerçevesi Bakanlık tarafından ilk defa
çizilerek hizmetlerin ölçülebilir ve hesap verebilir olarak sunulması
amaçlanmıştır.
Bu sitemde “okul RPD programı hazırlama”, “RPD
hizmetleri veri girişi”, “raporlama” ve “öğrenci yönlendirme”
işlemleri ekranları kullanılır.
3.a Rehberlik Araştırma Merkezlerine Öğrenci
Yönlendirme
·
Rehberlik Araştırma
Merkezine İlk kez ve Kademe Geçişinde Öğrenci Yönlendirme (eğitsel değerlendirme formu – ilk inceleme)
· Rapor Yenilemek İçin
RAM’a Yönlendirme (eğitsel değerlendirme
formu – yeniden inceleme)
· Tıbbi Tanı Gerektiren
Durumlar içinYönlendirme
4.SINIF
REHBERLİK PROGRAMI BASAMAKLARI
1.
Algıya dayalı değerlendirme: Öğretmen, öğrenci ve velilere uygulanan
anketler sonrasında elde edilen kanılara dayanır.
2.
Süreç Değerlendirmesi: Bir yıl içerisinde neler yapıldı? sorusuna
cevap aranır.
3.
Sonuç Değerlendirmesi: A okulunda bir önceki yıla göre devam,
devamsızlık/disiplin gibi istatistiki gelişim sonuçları karşılaştırılır.
5. KOORDİNATÖR REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANIN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
1. RPD servisi ve eğitim kurumu arasındaki koordinasyonu
sağlar
2. Çalışmalarla ilgili öğretmenler kuruluna bilgi
verir
3. Toplantılarda geçen gündem ve alınan kararları
yazılı hale getirir.
4. E rehberlik te hazırlanan programı müdüre
onaylatır
6. REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANIN GÖREVLERİ
1. Gelişimsel
ve önleyici hizmetler; (bireyi tanıma, bireye
durumu ile ilgili bilgi verme, yöneltme izleme çalışmalarını kapsar)
2. İyileştirici
hizmetler; (bireye sunulan sosyal, duygusal akademik, psikososyal
durumuna yönelik hizmetlerdir.Çocuk bakımından sorumlu kişilere de bu hizmet
verilir)
3. Destek
hizmetler; (müşavirlik, program,
araştırma ve proje, işbirliği çalışmalarını kapsar. Müşavirlikte çocuk ile
etkileşimde olan herkesin konu ile ilgili kendini geliştirmesi sağlanır)
!!!! Eğitim kurumlarında rehber öğretmen/psikolojik danışman
bulunmaması veya çocuğun herhangi bir eğitim kurumu ile ilişiğinin olmaması
durumunda danışmanlık tedbiri uygulamaları il veya ilçe millî eğitim
müdürlüklerinin görevlendireceği, çocuğun ikamet adresinin bulunduğu eğitim
bölgesinde görevli rehber öğretmen/psikolojik danışman yerine getirir.
!!!! Rehber öğretmen/psikolojik danışman merkezî
sınavlarda görev alabilir ve istemesi hâlinde belleticilik görevi yapabilir.
Ancak rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara nöbet görevi verilemez