ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK 4. KONU Burcu Kdn

 

EĞİTİM KURUMLARINDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ

 

1.      REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA MERKEZİ

Resmî ve özel, örgün eğitim ve hayat boyu öğrenme kurumlarında RPD hizmetlerinin yürütülmesi ve koordinasyonunun sağlanması amacıyla kurulmuştur. 

Rehberlik ve psikolojik danışma merkezi


1.      Kolay ulaşılır

2.      Uygun fiziki koşullara sahip

3.      Bilişim, iletişim araçları, gerekli büro malzemeleri, bireysel çalışmalar ve grup çalışmaları için gerekli araç ve gereçler ile donatılmış

4.      Sadece RPD hizmetleri için kullanılıyor olmalıdır.

 

2.      REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ YÜRÜTME KOMİSYONU

Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin planlanması ve kurum içindeki iş birliğinin sağlanması amacıyla oluşturulmuştur. 

2.A  RPD YÜRÜTME KOMİSYONU YAPISI:

BAŞKANI: eğitim kurumu müdürü

ÜYELERİ:   1. Müdür yardımcısı

                      2. rehber öğretmen / psikolojik danışman

                      3. sınıf rehber öğretmenleri (her sınıf düzeyinden bir kişi)

                      4. okul öncesi öğretmeni

                      5. okul aile birliği temsilcisi

!!!! Eğitim Kurumu müdürü, müdür yardımcıları ile rehber öğretmen/psikolojik danışman komisyonun sürekli üye sidir. Komisyonun diğer üyeleri her ders yılı başında öğretmenler kurulunda belirlenir.

 

!!!! Komisyon; birinci dönem başında, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere en az üç defa toplanır

 

!!!! Komisyonun ilk toplantısı, öğretmenler kurulu toplantısının yapıldığı tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde yapılır.

 

2.B RPD YÜRÜTME KOMİSYONU GÖREVLERİ:

1. Eğitim kurumuna ait özel hedeflerin belirlenmesinde görüş bildirir  (RİBA = Rehberlik İhtiyaç Belirleme Anketi)

 

2. Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını (RPD servisi hazırlar) inceler ve görüşlerini bildirir


3.  Hizmetlerinin yürütülmesi sırasında hizmetlere ilişkin çalışmaları inceler, değerlendirir; ortaya çıkan sorunların çözümüne yönelik önlemleri belirler.


4.Eğitim ortamında; öğrenciler, aileler, idareciler ve öğretmenler arasında etkili iletişim kurulabilmesi için yapılacak çalışmaları belirler.


 

!!!! Komisyonun görevlerine ait cümlelerde genellikle “görüş bildirir ve ön çalışmaları belirler” ifadelerine yer veriliyor.

 

 

3. E-Rehberlik Sistemi: Bu sistem MEBBİS’in bir uzantısı olarak kullanılmaktadır. Bütün etkinliklerin bir arada görüldüğü, yapılan etkinliklerin kaydedildiği, öğrenciyi tanıma amaçlı pek çok bilginin edinilebileceği bir sistemdir. RAM’a öğrenci yönlendirirken bu sistemde var olan formlar doldurularak işlemler bu sistem üzerinden takip edilebilmektedir.

MEB RPD Hizmetleri Sunum Sistemi, e-Rehberlik sisteminin alt yapısını oluşturmaktadır. Hazırlanan bu standart alt yapı ile eğitim kurumlarında sunulan RPD hizmetlerinin çerçevesi Bakanlık tarafından ilk defa çizilerek hizmetlerin ölçülebilir ve hesap verebilir olarak sunulması amaçlanmıştır.

 

Bu sitemde “okul RPD programı hazırlama”, “RPD hizmetleri veri girişi”, “raporlama” ve “öğrenci yönlendirme” işlemleri ekranları kullanılır.

 

3.a Rehberlik Araştırma Merkezlerine Öğrenci Yönlendirme

·         Rehberlik Araştırma Merkezine İlk kez ve Kademe Geçişinde Öğrenci Yönlendirme   (eğitsel değerlendirme formu – ilk inceleme)

·         Rapor Yenilemek İçin RAM’a Yönlendirme  (eğitsel değerlendirme formu – yeniden inceleme)

·          Tıbbi Tanı Gerektiren Durumlar içinYönlendirme

 

        4.SINIF REHBERLİK PROGRAMI BASAMAKLARI

 

1.     Algıya dayalı değerlendirme: Öğretmen, öğrenci ve velilere uygulanan anketler sonrasında elde edilen kanılara dayanır.

2.     Süreç Değerlendirmesi: Bir yıl içerisinde neler yapıldı? sorusuna cevap aranır.

3.     Sonuç Değerlendirmesi: A okulunda bir önceki yıla göre devam, devamsızlık/disiplin gibi istatistiki gelişim sonuçları karşılaştırılır.

 

5. KOORDİNATÖR REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANIN GÖREV VE SORUMLULUKLARI

 

1.      RPD servisi ve eğitim kurumu arasındaki koordinasyonu sağlar

2.      Çalışmalarla ilgili öğretmenler kuruluna bilgi verir

3.      Toplantılarda geçen gündem ve alınan kararları yazılı hale getirir.

4.      E rehberlik te hazırlanan programı müdüre onaylatır

 

6.      REHBER ÖĞRETMEN/PSİKOLOJİK DANIŞMANIN GÖREVLERİ

 

1.  Gelişimsel ve önleyici hizmetler; (bireyi tanıma, bireye durumu ile ilgili bilgi verme, yöneltme izleme çalışmalarını kapsar)

2.  İyileştirici hizmetler; (bireye sunulan  sosyal, duygusal akademik, psikososyal durumuna yönelik hizmetlerdir.Çocuk bakımından sorumlu kişilere de bu hizmet verilir)

3. Destek hizmetler; (müşavirlik, program, araştırma ve proje, işbirliği çalışmalarını kapsar. Müşavirlikte çocuk ile etkileşimde olan herkesin konu ile ilgili kendini geliştirmesi sağlanır)

 

!!!! Eğitim kurumlarında rehber öğretmen/psikolojik danışman bulunmaması veya çocuğun herhangi bir eğitim kurumu ile ilişiğinin olmaması durumunda danışmanlık tedbiri uygulamaları il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerinin görevlendireceği, çocuğun ikamet adresinin bulunduğu eğitim bölgesinde görevli rehber öğretmen/psikolojik danışman yerine getirir.

 

!!!! Rehber öğretmen/psikolojik danışman merkezî sınavlarda görev alabilir ve istemesi hâlinde belleticilik görevi yapabilir. Ancak rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara nöbet görevi verilemez