3.BÖLÜM
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖŠRETİMDE
İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMA-1
(Çağdaş Yatkın)
Değerlendirme Teknikleri
Farklılaştırılmış öğretimde öğrencilerin değerlendirilmesi önemli yer
tutar.
Öğretimin başında |
Öğretim sürecinde |
Öğretim sonunda |
|
Köşe Kapmaca |
Parmakla İşaretleme |
Sarmal Oluşturma |
|
Kutu
Yapma |
Yumruk Yapma |
Simit Tekniği |
|
Evet-Hayır Kartları |
Gerçekle Yüzleşme |
Konuşma Halkası |
|
|
|
Döngüsel Yansıma |
|
|
|
Portfolyo |
|
Amacı ön değerlendirmedir.
Öğrencilerin öğretilecek olan konu ile ilgili ne bildiklerini tespit etmek amacıyla yapılır.
Değerlendirmeden elde edilen bilgilere göre öğrenenler için farklı öğrenme
yolları tasarlanabilir.
Köşe Kapmaca
Sınıfın köşelerine üzerinde “neredeyse’’, ‘‘hiç”, “bazen”, “sıklıkla” ve “kesinlikle” ifadeleri yazan kartlar yerleştirilir.
Öğrencilerden konu ile ilgili bilgisini ifade eden köşeye gitmesi
istenir.
Köşesine giden öğrenci,
konu hakkında ne bildiğini ve
neden bu köşede olduğunu açıklar.
Kutu Yapma
Öğrenci bir kâğıda büyük bir kutu çizer, ardından bu kutunun içine
küçük bir kutu çizer.
Dıştaki kutuya “Ne biliyorum?” içteki kutuya ise “Ne
bilmeliyim?” sorusunu yazar.
Sonra da bu sorulara cevap arar.
Evet-Hayır Kartları
Öğrenciler bir kart alarak bu kartın bir yüzüne “evet” diğer yüzüne “hayır” yazarlar.
Öğretmen, soru sorduğu
zaman bu kartlardan kendi durumlarına uygun olanı kaldırmalarını ister.
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖŠRETİMDE İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMA-2
Öğretim Sürecinde Kullanılan Teknikler
Öğretim sırasında öğrencilere öğretmenleri, arkadaşları veya öz değerlendirme yoluyla geri bildirim fırsatı sunulması önemlidir.
Geri bildirim, öğrencilerin öğrenmesinde oluşabilecek eksikliklerin, hataların veya amaçtan uzaklaşmanın zamanında düzeltilmesine yardımcı olur.
Parmakla İşaretleme
Öğrencilerin başparmaklarını kullanarak öğrenmenin neresinde olduklarına ilişkin bildirim vermeleri sağlanır. Kullanılan üç başparmak işaretinin anlamları; Başparmak yukarı doğru olduğunda, konu hakkında çok şey biliyorum, Başparmak yana doğru olduğunda, konu hakkında biraz bilgim var, Başparmak aşağıya doğru olduğunda, konu hakkında çok az bilgim var.
Yumruk Yapma
Bu teknik bir öz değerlendirme tekniği olarak kullanılabilir.
Öğrenciler, öğrenmelerini derecelendirmek için bir elinin parmaklarını kullanarak birden beşe kadar sıralar.
Konuyu bilme derecesine göre öğrencinin parmak sayısını artırması istenir.
İlk olarak öğrencinin “Bu konuyu ne derece iyi biliyorum?” sorusunu kendi kendine sorması istenir. Sonra parmak kaldırılır:
5 parmak açık olduğunda: Birisine açıklayabilecek kadar iyi biliyorum. 4 parmak açık olduğunda: Yalnız başıma yapabilecek kadar biliyorum. 3 parmak açık olduğunda: Biraz yardıma ihtiyacım var.
2 parmak açık olduğunda: Daha fazla pratik yapmaya ihtiyacım var. 1 parmak açık olduğunda: Henüz öğrenmenin başındayım.
Gerçekle Yüzleşme
Bu teknikte öğrencilerden konuyla ilgili bilgi seviyelerini duygularıyla cevaplamaları istenir.
Öğrencilere 3 adet kart dağıtılır. Bu kartlara mutlu, sakin ve üzüntülü üç adet yüz resmi çizilir.
Öğrenciler konuya yönelik duygularla cevaplanabilecek durumlarda ellerindeki bireysel kartlarda yer alan mutlu, ciddi ve üzgün yüz ifadelerinden birini seçerek havaya kaldırırlar.
Böylece öğrencilerin bilgi düzeylerinin belirlenmesinin yanı sıra duygularını ifade etmelerine olanak tanınır.
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖŠRETİMDE İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMA-3
Öğretim Sonrasında Kullanılan Teknikler
Öğretmenin öğrencinin öğretilmesi istenilen hedefi, bilgi veya beceriyi başarıyla öğrenip öğrenmediğini görmesi amacıyla yapılır.
Standartlaştırılmış testler, projeler, öğretmen tarafından oluşturulan sınavlar/testler veya sözlü raporlar olabilir.
Sarmal Oluşturma
Öğrencilere o günün öğrenme konusuna yönelik çeşitli sorular yöneltilir.
Sorulan soruların cevaplarını öğrencilerin kâğıda yazmaları istenir.
Sonrasında, öğrenciler bir daire oluşturur. Dairedeki her öğrenci dönüşümsel olarak söz hakkı alır ve kâğıda yazdıklarını okur.
Simit Tekniği
Öğretmen tahtaya bir simit şekli çizer.
Dış tarafına ''öğreniyorum'' ve iç tarafına ''biliyorum'' ifadeleri yazılır. Öğrencilerden konu hakkındaki bilgilerini paylaşmaları istenir.
Cevaplar simit şeklinin ilgili yerlerine not edilir. Bu teknik farklı bir şekilde de kullanılabilir:
Öğrenciler, simit şekli gibi bir iç ve dış daire oluştururlar.
Çemberin içindeki öğrenciler, dışarıdaki öğrencilerle eşleşir.
Her bir öğrenci bildiklerini paylaşır.
Paylaşıma devam etmek için iç daire saat yönünde, dış daire ise saat yönünün tersine hareket eder.
Konuşma Halkası
Öğrencilerden üçerkişilik gruplar oluşturulur. Öğrencilere A, B visimleri verilir.
A, belirlenen konu hakkında konuşmaya başlar ve kendisine işaret verilene kadar devam eder.
B, konu hakkında konuşmaya başlar; o da kendisine işaret verilene kadar konuşmaya devam eder.
C, konu hakkında konuşur.
Bu şekilde öğrencilerin konu hakkında konuşacak bir şeyleri kalmayıncaya kadar devam edilir. Bu sayede öğrencilerin konu hakkında ne kadar bildikleri ya da öğrendikleri tespit edilmeye çalışılır.
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖŠRETİMDE İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMA-4
Döngüsel Yansıma
Sınıfın farklı yerlerine üzerine konuların yazılı olduğu kâğıtlar asılır.
Öğrenciler küçük gruplara ayrılarak köşelere giderler ve burada bulunan kâğıtlara konu hakkındaki düşüncelerini yazarlar.
Gruplar kendilerine verilen işaretle bir sonraki konunun yer aldığı bölüme giderler.
Öğrenciler döngüsel olarak sınıfın köşelerinde hareket etmeye devam eder.
Gruplar en son bulundukları köşedeki kâğıtları alarak kâğıttaki konu ile ilgili yazılanları sınıfta okurlar ve tartışırlar.
Portfolyo
Portfolyolar, hedeflenen kavram ve becerilerin uygulanması ve anlaşılmasının kanıtını destekleyen ölçütlere dayalı çok özel amaçlarla öğrenci çalışmalarının bir araya getirilmesidir.
Portfolyolar;
- katedilen ilerlemeyi gösterebilir, başarının
- kanıtlarını sunabilir,
- ölçme ve değerlendirmeyi destekleyebilir
- hangi ek öğrenmelerin gerçekleşmesi gerektiğini gösteren bölümler sunabilir.
Öğrenme süreci boyunca devam eden geri bildirim ve yansıtma sürecini kolaylaştırmanın bir yoludur.
E-portfolyo dijital bir koleksiyondur. Öğrenci kişisel geri bildirimler ve düşüncelerle kendi kendini değerlendirir.
Öğretmen ve akranlar ayrıca özel geri bildirim sağlayabilirler.
Elde edilen ölçme veya geri bildirimi doğrulamak için destekleyici kanıtlar sağlar ve çok daha kapsamlı bir görünüm sunar.
Öğrencileri öğrenme hedefleri yönünde ilerlemeleri konusunda sorumluluk ve yansıtma süreçleriyle ilgili olarak cesaretlendirir.
İlerleme süreci için ilk örnek ve periyodik olarak eklenen gelişme kanıtlarını içerir.
Genellikle portfolyo, portfolyonun içine konacak ürünlerin seçiminde hem öğrencinin hem de öğretmenin yer aldığı bir ortaklıktır.
Dâhil edilen ürünleri tanımlamak için kullanılan renkli noktalar;
Kırmızı nokta: Öğrenci tarafından seçilen ürünler
Sarı nokta: Öğretmen tarafından seçilen ürünler
Yeşil nokta: Öğretmen ve öğrenci birlikte seçilen ürünler
Portfolyo sürecinin aşamaları;
2. Aşama: Ürünlerin seçimi
3. Aşama: Öğrencilerin niçin bu parçanın seçildiğini ve hangi kriterleri sağladığını açıklamaları
4. Aşama: Öğrenciler bir dahaki sefer ne yapacaklarına, nelere odaklanacaklarına, neyin iyileştirilmesi gerektiğine ve takdir edileceklerin neler olacağına karar vermeleri
İçerik Farklılaştırma ve Ders Tasarım
Örneği
İçerik, öğretim
sürecinin “girdisi”dir.
İçeriğin belirlenmesindeki en kritik faktörlerden biri öğretmenin hem konu hem de öğrencileri hakkındaki bilgisidir.
Öğretmenin kapsayıcı hedefi, bütün öğrencileri için temel bilgi,
anlayış ve becerileri ulaşılabilir kılmaktır.
İçeriğe Erişimi Farklılaştırma Yolları
Öğrencilerin bireysel farklılığına hitap edecek farklı
okuma düzeylerinde metin veya roman kullanma,
Bilgiyi hem bütünden parçaya hem de parçadan bütüne yaklaşımlarıyla sunma,
Farklı seviyelerdeki okuma malzemeleri ile çalışan öğrencileri destekleme ve onları cesaretlendirme,
Bir konu ile ilgili desteğe ihtiyacı olan öğrencilerle
aynı konuda ileri düzeyde olan öğrencilere seviyelerine uygun
çalışmalar verme,
İçeriği hazırbulunuşluk düzeylerine göre farklılaştırmanın amacı, öğrencilerden öğrenmeleri istenen temel bilgi ve beceriyi
öğrencinin okuma ve anlama kapasitesiyle eşleştirmektir.
İlgi alanlarına göre farklılaştırmanın amacı,
mevcut öğrenci ilgileri üzerine inşa edilen veya öğrenci
ilgi alanlarını genişletebilen fikirlerin ve öğretim
araçlarının programa dâhil edilmesidir.
İçeriğin öğrenme profillerine göre farklılaştırılmasının amacı
ise bir öğrencinin tercih ettiği öğrenme yöntemine
uygun öğretim araç gereç ve uygulamalarının
işe koşularak öğrencilerin öğrenme kapasitelerini en üst düzeye çıkarmak ve bu sayede
hem etkili hem de keyifli
öğrenme ortamı oluşturmaktır.
İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMAYA DAİR DERS TASARIM ÖRNEŠİ-2
4.Sınıf Sosyal Bilgiler Farklılaştırılmış Ders Tasarım Örneği
Ders: Sosyal Bilgiler
İlişkili Olduğu Yetkinlik: Sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler Öğrenme Alanı: Üretim, dağıtım ve tüketim
Kazanım: Ailesi ve yakın çevresindeki başlıca ekonomik faaliyetleri tanır.
Süre: 4 ders saati
Beceri: Çevre okuryazarlığı, finansal okuryazarlık, harita okuryazarlığı
Değer: Duyarlılık, sorumluluk
Kavram: Çevre, turizm, tarım, sanayi, madencilik
Yöntem/Teknik: Soru-cevap, küçük grup tartışması, büyük grup tartışması
Ders Öncesi Hazırlık
Bir ders öncesinde KWL (Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim?) etkinlik formu uygulanır.
Öğretmen gelen verilere göre gruplar oluşturup istasyon tekniğine uygun oturma planını hazırlar.
Dersin İşlenme Basamakları
Giriş: 23 Nisan’da farklı ülkelerden gelen öğrencilere bölgemizi nasıl tanıtırız sorusu sorulur.
Daha sonra yaşadığımız bölgeyi tanımaya ne dersiniz diyerek derse giriş yapılır.
Derse Geçiş: Bugün sizlerle ailemizdeki ve yakın çevremizdeki başlıca ekonomik faaliyetleri tanıyacağız.” diyerek derse başlanır.
Gelişme: Öğretmen, derse girişteki örnekten yola çıkarak bölgenin yabancı arkadaşlara tanıtımı için tarımdan, turizmden, sanayiden, madencilikten ve hayvancılıktan yararlanılabileceğini söyler. Ardından etkileşimli harita üzerinde bölgedeki ekonomik faaliyetlere ilişkin bir sunum gerçekleştirir.
Öğrenciler gruplanarak istasyon tekniğine geçilir:
Turizm istasyonu: Turizm yerleri listeleme, reklam filmi senaryosu hazırlama
Tarım istasyonu: Üç boyutlu tarım ürünleri haritası yapma
Sanayi ve madencilik istasyonu: Karadeniz Bölgesi’nde yaşanan sanayi ve maden temelli çevre sorunlarını içeren Ek 3’te yer alan gazete haberi verilir.
Öğrencilerden bu haberi okumaları istenir. Ardından haberde var olan problem durumunu belirleyerek söz konusu çevre sorununu önleyebilecek bir proje önerisi tasarlamaları istenir.
İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMAYA DAİR DERS TASARIM ÖRNEŠİ-2
4.Sınıf Sosyal Bilgiler Farklılaştırılmış Ders Tasarım Örneği
Ders: Sosyal Bilgiler
İlişkili Olduğu Yetkinlik: Sosyal ve vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler Öğrenme Alanı: Üretim, dağıtım ve tüketim
Kazanım: Ailesi ve yakın çevresindeki başlıca ekonomik faaliyetleri tanır.
Süre: 4 ders saati
Beceri: Çevre okuryazarlığı, finansal okuryazarlık, harita okuryazarlığı
Değer: Duyarlılık, sorumluluk
Kavram: Çevre, turizm, tarım, sanayi, madencilik
Yöntem/Teknik: Soru-cevap, küçük grup tartışması, büyük grup tartışması
Ders Öncesi Hazırlık
Bir ders öncesinde KWL (Ne biliyorum? Ne öğrenmek istiyorum? Ne öğrendim?) etkinlik formu uygulanır.
Öğretmen gelen verilere göre gruplar oluşturup istasyon tekniğine uygun oturma planını hazırlar.
Dersin İşlenme Basamakları
Giriş: 23 Nisan’da farklı ülkelerden gelen öğrencilere bölgemizi nasıl tanıtırız sorusu sorulur.
Daha sonra yaşadığımız bölgeyi tanımaya ne dersiniz diyerek derse giriş yapılır.
Derse Geçiş: Bugün sizlerle ailemizdeki ve yakın çevremizdeki başlıca ekonomik faaliyetleri tanıyacağız.” diyerek derse başlanır.
Gelişme: Öğretmen, derse girişteki örnekten yola çıkarak bölgenin yabancı arkadaşlara tanıtımı için tarımdan, turizmden, sanayiden, madencilikten ve hayvancılıktan yararlanılabileceğini söyler. Ardından etkileşimli harita üzerinde bölgedeki ekonomik faaliyetlere ilişkin bir sunum gerçekleştirir.
Öğrenciler gruplanarak istasyon tekniğine geçilir:
Turizm istasyonu: Turizm yerleri listeleme, reklam filmi senaryosu hazırlama
Tarım istasyonu: Üç boyutlu tarım ürünleri haritası yapma
Sanayi ve madencilik istasyonu: Karadeniz Bölgesi’nde yaşanan sanayi ve maden temelli çevre sorunlarını içeren Ek 3’te yer alan gazete haberi verilir.
Öğrencilerden bu haberi okumaları istenir. Ardından haberde var olan problem durumunu belirleyerek söz konusu çevre sorununu önleyebilecek bir proje önerisi tasarlamaları istenir.
İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMAYA DAİR DERS TASARIM ÖRNEŠİ-3
Ölçme ve Değerlendirme
Bireysel değerlendirme: Öz değerlendirme formu
KWL formunu göndererek onlara “Ne öğrendim?” bölümünü tamamlatılır. Ek 4’te yer alan bireysel değerlendirme etkinliği formu doldurulur.
Grup Değerlendirme: ‘‘Kâğıdı Gönder’’ Etkinliği
Öğretmen dersin sonunda önceden hazırladığı büyük bir kartona grupların ele aldığı konu başlığını yazar. Her bir gruba kartonları gönderir ve gruplardan o gün ne öğrendiklerini yazmalarını ister.
Süreç tüm gruplar katkıda bulunana kadar devam eder. Ardından tüm kâğıtlar sınıf ortamında paylaşılır.
Öğrenme Ortamı
Öğrenme ortamını, öğrencilerin hem bireysel hem de bir bütün olarak bir arada çalışmalarını sağlayan görünür veya görünmez bütün etmenler açısından düşünmek yararlı görülmektedir.
Etkili bir öğrenme ortamında bir sınıfın görünümü, organizasyonu ve yapısı, renklerin çekiciliği, öğrenci çalışmalarının etkili sunumları ve hem bireysel hem de ortak çalışma için alanlar, araç ve gereçlere kolay erişim, dikkati büyük ölçüde akran iş birliğine odaklayan mobilya düzenlemeleri ile kaliteli çalışmayı desteklemek için görünür ipuçları; öğrencileri öğrenmeye davet eden unsurlar arasındadır.
Öğrenme; o ortamdaki her öğrenciye güvenli, onaylayıcı, zorlayıcı ve des- tekleyici hissettiren bir ortam tarafından desteklenir.
Etkili bir farklılaştırmadan söz edilebilmesi için öğrenme ortamı;
Öğretmen, öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel ihtiyaçlarına uyum sağlar ve yanıt verir.
Öğrenciler hem fiziksel hem de duygusal olarak kendilerini güvende hissederler.
Öğretmen, her öğrencinin doğasında var olan farklılıklara saygı duyar ve onları destekler.
Bireysel farklılıklar doğal ve olumlu kabul edilir.
Öğrenciler, öğrenenler olarak birbirlerine saygı duymayı ve birbirlerini desteklemeyi öğrenirler.
Öğretmen ve öğrenciler, günlük rutinler ve sınıf işleyişi hakkında karar verme sürecine katılırlar.
Sınıfın fiziksel düzenlemeleri esnektir ve öğrencilerin çeşitli öğrenme seçeneklerine erişimini destekler.
İÇERİK VE SÜREÇ FARKLILAŞTIRMAYA DAİR DERS TASARIM
ÖRNEĞİ-4
Farklılaştırılmış öğretimde, öğretmenlerin öğrenci çeşitliliğine yanıt olarak değiştirebilecekleri dört sınıf unsuru;
- İçerik,
- Süreç,
- Ürün,
- Öğrenme ortamı
Farklılaştırılmış Öğretimde Öğretmen Rol
leriÖğrenciler okula Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisinde ana hatlarıyla belirlediği hem bilişsel hem de duyuşsal ihtiyaçlarla gelirler.
Öğretmenin öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik tepkisini ve öğrenci faydaları
açısından kalitesini belirleyici faktörler;
Öğretmenin eylemlerini şekillendiren felsefe
Öğretmenin yetkinlik
düzeyi
Genellikle bu iki faktörü "istek" ve "beceri" olarak düşünülür.
Farklılaştırılmış bir sınıfta
öğretmenlerin öğrencilerine iletmeleri beklenen belirli mesajlar:
Davet mesajı: Burada olmanızdan, sizi daha iyi tanıyacak
olmaktan çok memnunum ve sınıfa önemli
deneyimler ve özellikler getirdiğinizin farkındayım. Burayı sizin için değerli bir öğrenme ortamı yapmak için elimden
geleni yapmak istiyorum.
Yatırım mesajı: Bu
sınıfta ve dünyada önemli olduğunuzdan, olabildiğince hızlı ve çok büyümenize yardımcı
olmak için çok çalışacağım. Başarınız
çabanızdan kaynaklanacağı için sizden de çok
çalışmanızı isteyeceğim.
Kalıcılık mesajı: Her zaman ilk denemenizde her şeyi doğru yapamayabilirsiniz. Ben de sizin için ve sizinle birlikte
başarınızı geliştirecek yaklaşımlar bulmak için çalışacağım. Sizden asla vazgeçmeyeceğim.
Fırsat mesajı: Gençsiniz ve dünyada var olan olasılıkları yeni öğreniyorsunuz. Kendinizi
çeşitli ortamlarda, çeşitli
rollerde ve çeşitli
içeriklerle görmeniz için sizlere
fırsatlar sunmak istiyorum. Bu, geleceğe hazırlanmanız ve sizin için var
olan olasılıkları görüp heyecanlanmanız için bir fırsattır.
Düşünme mesajı: Sizi dinleyeceğim,
sizden öğreneceğim, sizi sınıfımızda çalışırken gözlemleyeceğim, ilerlemenizi
inceleyeceğim ve rehberliğinizi isteyeceğim. İşimi ve sizin için nasıl çalıştığımı mümkün
olduğunca sık düşüneceğim. Daha bilinçli ve etkili bir öğretmen olabilmek için kendimden bunu bekliyorum.
Daha bilinçli ve etkili bir öğrenci olabilmeniz için sizden de aynısını
isteyeceğim.
PROGRAM DEĞERLENDİRME TÜRLERİ VE YAKLAŞIMLARI-1
Program Değerlendirme Türleri
Program değerlendirme, değerlendirme biçimine göre formal ve informal değerlendirme olarak ikiye ayrılır.
Formal,değerlendirme;
Sistematik bir süreci içerir.
Değerlendirme için amaçların belirlenmesi; nerede, ne zaman ve kim tarafından yapılacağına karar verilmesi; süreçte kullanılacak tüm veri toplama araçlarının geçerliği ve güvenirliğinin incelenmesi anlamına gelir.
Yapılandırılmış bir değerlendirme türüdür.
Süreçhakkında uzmanlık gerektirir.
İnformal değerlendirme;
Sistematik olmayan bir özellik taşır.
Çoğunlukla günlük yaşamda karşılaşılan olaylarda ortaya çıkar ve öznel bir nitelik taşıma durumu söz konusudur.
Kesinlikle değersiz, geçersiz bir değerlendirme türü olarak da düşünülmemelidir.
Burada özellikle deneyimler, içgüdüler oldukça önemli verilerdir.
Bazı durumlarda formal değerlendirmeye göre daha hızlı bir biçimde veriye
ulaşma söz konusudur.
Ayrıca informal değerlendirmeler formal değerlendirme yapılmasına zemin de oluşturabilir.
Geliştirilen program ile gerçekleşen program arasındaki ilişkiyi sorgulamada her iki değerlendirme türü birlikte kullanılabilir.
Değerlendirme amacı yönünden ise biçimlendirici ve toplam değerlendirme olarak sınıflandırılmaktadır.
Biçimlendirici değerlendirme;
Geliştirilen programın özellikle ilk aşamalarında durumun gözden geçirilmesi amacıyla yapılır.
Bu değerlendirme sürekli, ayrıntılı ve konuya özgü bilgilendirme sağlar. Programın niteliğinin artırılmasının amaçlandığı bu değerlendirme, program tamamlanmadan, diğer bir deyişle çok geçmeden sorunlara müdahale edilmesine olanak sağlar.
Toplam değerlendirme;
Programın uygulanmasından sonra yapılan bir değerlendirme türüdür. “Eğitim programı başarılı oldu mu?” sorusu üzerinden hareket eder.
Programın her bir ögesi üzerindeki toplam etkisi ile ilgili kanıtlar toplanır.
PROGRAM DEĞERLENDİRME TÜRLERİ VE YAKLAŞIMLARI-2
Kirkpatrick; toplam değerlendirmenin tepkiler, öğrenme, transfer etme, sonuçlar açısından dört düzeyinin olduğunu ifade eder.
Birinci düzeyinde, öğrencilerin uygulanan programa nasıl tepki gösterdikleri üzerine odaklanılır.
İkinci düzeyde, değerlendirmeciler programın hedef ve kazanımlarının gerçekleşip gerçekleşmediğine ilişkin veri toplarlar.
Üçüncü düzeyde yine değerlendirmeciler tarafından programı deneyimleyen kişilerin görüş ve tutumlarını belirlemeye yönelik sorular sorarlar.
Son düzey ise en zorlu basamak olarak değerlendirilir. Çünkü bir programın sonuçlarına hemen ulaşılamaz.
Program Değerlendirme Yaklaşımları
Fitzpatrick ve arkadaşları (2004) tarafından beş farklı bakış açısı ile beş farklı program değerlendirme yaklaşımı geliştirilmiştir.
Hedefe Dayalı Değerlendirme
Programın hedeflerinin belirlenmesi ve bu hedefler doğrultusunda gerçekleşen çıktıların değerlendirilmesini temel almaktadır.
Önceden belirlenen hedefler ile hedeflerin gerçekleşme düzeyini belirleyen ölçme sonuçları karşılaştırılarak durum tanımlanmaya çalışılır.
Hedeflerin belirlenmiş olması uygulamayı kolay kılar.
Sadece hedef odaklı olmasının yarattığı bazı sınırlılıkları da söz konusudur.,
Ortaya farklı durumlar çıktığında çoğunlukla bunlar gözden kaçırılabilmektedir.
Bu yaklaşım doğası gereği program uygulandıktan sonra kullanılabilir.
Süreç içinde olası sorunların belirlenmesi ve gereken müdahalelerin yapılması mümkün değildir.
Yönetime Dayalı Değerlendirme
Yöneticilere ya da program liderlerine bilgi sunmaya odaklanan bir nitelik
Elde edilen bilgilerin özellikle karar vericiler, müdürler vb. yönetim basamağında yer alan kişilerce daha etkili kullanılabileceğini savunur.
Burada önemli olan yöneticilerin kararlarıdır.
PROGRAM DEĞERLENDİRME TÜRLERİ VE YAKLAŞIMLARI-3
Değerlendirmeci süreçte yöneticilerle birlikte çalışır.
Program uygulanmadan daha tasarı aşamasındayken tartışma fırsatını sunması güçlü yönlerinden biridir.
Sınırlı yönleri ise yöneticinin fark edemediği kritik durumların gözden kaçırılma tehlikesi, değerlendirmecinin yöneticiyle uyuşmaması olarak ifade edilebilir.
Uzman Odaklı Değerlendirme
En eskive en çok kullanılan yaklaşımlarından biridir.
Programın niteliğine o program konusundaki uzman ya da uzmanların karar vermesine odaklıdır.
Birçok alanda uygulanabilmesi, verimli olması güçlü yönleri arasındadır.
Tüketici/Yararlanıcı Odaklı Değerlendirme
Eğitim programları, çalıştaylar, hizmet içi eğitimler, eğitim materyalleri gibi ürün ve hizmetler hakkında bilgi toplamakla yükümlü birey ya da bağımsız kuruluşlar tarafından geliştirilen ve desteklenen bir yaklaşımdır.
Geliştirilecek ürün ve hizmetlerden yararlananların değerlendirme pozisyonunda olmasına dayanır.
Öncelik verilen değerlendiricinin beklentisidir.
Katılımcı Odaklı Değerlendirme
Paydaşların, bir diğer deyişle programla ilgisi olanların değerlendirmeye yardım etmek üzere sürece katılması söz konusudur.
Çoğulcu bir bakış açısını yansıtması, programın çok yönlü değerlen- dirilmesine önemli katkılar sağlar. Örneğin bir programın değerlendirilmesinde öğrencilerin, öğretmenlerin, yöneticilerin ve / veya ailelerin katılması programın farklı açılarından ele alınmasına katkı sağlar.