öğrenme ve öğretme süreçleri 7.konu başlığı Cavit Aydemir
7.PROGRAM TÜRLERİ
Program dinamik bir yapıya sahip ve kavramsallaştırma çalışmaları süreklidir.
Araştırmacılar sınıflandırmalarını işlevine ve hiyerarşik yapıya göre
yapmışlardır. Program türlerinin sınıflandırılmalarından bazıları aşağıda
sunulmuştur.
Eisner (1985) |
Posner (2004) |
Crawford (2011) |
English (1982) |
Glatthorn (2000) |
Sönmez ve Alacapınar (2015) |
Açık program |
resmî program (Formal) |
yazılı program |
resmî program |
önerilen program |
resmî yetişek |
Dolaylı program |
Uygulamadaki program |
Öğretilen program |
Resmî olmayan program
(informal) |
Öğretilen program |
|
örtük program |
örtük program |
|
örtük program |
örtük program |
örtük yetişek |
İhmal edilen program |
İhmal edilen program |
Test edilen program |
|
test edilen program |
|
|
ekstra program |
|
|
desteklenen program |
karşıt yetişek |
|
|
|
|
yazılı program |
ek yetişek |
|
|
|
|
Öğrenilen program |
|
Sınıflandırmaların kapsamı incelendiğinde farklı isimlerle tanımlanan bazı
program türlerinin aynı işleve sahip oldukları söylenebilir. Şimdi bu program
türlerini tanımlayalım
Resmî
program
Resmî metinlerde açıkça belirtilen biçimde
geliştirilen; hedefleri, konuları ve işleniş sırasını; kullanılacak araç
gereçleri ve değerlendirmeyi içeren bir programdır. Ders planı hazırlama
konusunda öğretmene temel oluşturur. En temel özelliği, belli bir kapsamının ve
düzeninin olmasıdır.
Sönmez ve Alacapınar’a göre bu tür
programın en geçerli olanı devlet tarafından hazırlanıp eğitim bakanlığınca
yürütülendir. Bu yönüyle eğitim programı hukuki bir niteliktedir. Ülkemizde
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından tüm eğitim basamakları için geliştirilen
programlar, resmî programa örnek gösterilebilir ve bu yönüyle de zorunludur.
Uygulamadaki
program
Uygulanması planlanan eğitim programı
uzmanlar tarafından önerilir ve programın uygulanması kararını öğretmen verir.
Bu program uygulanan, dolaylı, işe vuruk, gerçekleşen ya da öğretilen program
olarak da adlandırılmaktadır. Uygulamadaki program, resmî programın
uygulanışında ortaya çıkan ve öğretmen tarafından gerçekten uygulanan bir
programdır. Yani öğretmenin gerçekte ne
öğrettiğini, önemini öğrenciye nasıl ilettiğini ve öğrencilerin gerçekte
nelerden sorumlu olduklarını kapsayan bir program türüdür.
Test edilen program
Öğretmen, eğitim kurumları ve / veya
devlet tarafından hazırlanan sınavlarda ölçülen öğrenmeleri kapsayan program
türüdür. Bu programın en önemli özelliği, bu sınavlardaki ölçme araçlarında
hangi amaçların öngörüldüğü ve buna dayalı olarak bunun hangi sorularla ortaya
çıkarılmasının çalışıldığıdır.
Örtük
program
Gizli, saklanan ve informal program olarak
da adlandırılır. Resmî/formal program dışında yazılı ve resmî olmayan, farklı
hedeflerin kazanılmasını sağlayan bir program türüdür. Resmî programda açıkça
belirtilmediği hâlde öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal davranışlarını etkileme
özelliğine sahiptir. Eğitim sistemleri, okulun yönetimi ve yapısı, okul
kuralları, disiplin anlayışı, okul ile çevre ilişkileri,
öğretmen-yönetici-öğrenci arasındaki ilişkiler vb. tutum ve davranışlar örtük
programın kapsamını oluşturmaktadır. Bu program; öğretmenin, okulun, toplumun
norm ve değerlerini içermektedir.
İhmal
edilen program
Resmî programda yer almasına karşılık
uygulamaya konmayan, göz ardı edilen, üstünkörü geçilen ya da atlanan
programdır. Öğretilmeyen konuların neden göz ardı edildiği ile ilişkilidir.
Programın ihmal edilmesinin sınav sistemi, veli, öğretmen beklentileri, okulun
fiziki olanakları, okulun bulunduğu bölge gibi çok çeşitli nedenleri olabilir.
Ekstra
program
Okulun dışında yapılması planlanmış her
türlü deneyim, etkinlik bu programın içinde yer almaktadır. Bu tür etkinliklere
spor karşılaşmaları, halk oyunları, sinema, tiyatro, konferanslar, sergiler vb.
örnek olarak verilebilir. Gönüllülük esasına dayanır ve öğrencilerin ilgilerine
cevap verir nitelikte olması nedeniyle de resmî program ile farklılık gösterir.
Desteklenen
program
Programın desteklenmesi için sağlanan
kaynakları (ders kitabı, ders saati, sınıf sayısı, derse ayrılan süre vb.)
içeren bir program türüdür
Önerilen
program
Bilim insanları ya da meslek
kuruluşlarınca hazırlanan program türüdür. Türk Eğitim Derneği (TEDMEM, 2015)
tarafından hazırlanarak sunulan “Ulusal Eğitim Programı 2015-2022” önerilen
program türüne örnek teşkil etmektedir.
Karşıt
program
Sönmez tarafından oluşturulan bu program,
resmî programın hedeflerinin tam karşıtını savunan kişileri yetiştirmek üzere
oluşturulan bir programdır.
Eğitim programlarıyla ilgili bir diğer sınıflandırma ise eğitim, öğretim ve
ders programı şeklindedir. Bu program türü en genel program olup öğretim ve
ders programlarının çerçevesini oluşturur.
Öğretim programı, eğitim programı içinde yer alan ve özellikle
öğrenme-öğretme etkinliklerinin planlanması ve uygulanmasını kapsayan bir
programdır.
Ders programı ise öğretim programı içinde yer alan matematik, Türkçe, beden
eğitimi gibi bir ders ya da kursun amaçlarını, içeriklerini, öğrenme-öğretme ve
değerlendirme süreçlerini kapsayan bir program olarak tanımlanabilir.
Eğitim programlarıyla ilgili alan yazında yer alan sınıflandırmalar
şüphesiz bunlarla sınırlı değildir. Programların amaçlarının gerçekleşme düzeyi
ve program uyumu, etkililiğin temel göstergeleri olarak kabul edilebilir.