2.BÖLÜM
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİMDE
KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER-1
İstasyonlar
Öğrencilerin eş zamanlı
olarak çeşitli öğrenme
aktivitelerini gerçekleştirebilecekleri merkezlerdir.
Bir konunun farklı
alt bölümleri aynı ortamda farklı
istasyonlarda hazırlanır.
Bir konuda kazanmış oldukları üzerinde durmayarak kendi
açılarından boşa vakit geçirmemiş olurlar.
Öğrencilerin hangi istasyona gideceği öğretmen
tarafından belirlenebileceği gibi uygun yönlendirmelerle öğrenciye de bırakılabilir.
İstasyonlar; öğrenme istasyonu, uygulama
istasyonu, proje istasyonu, sanat istasyonu, müzik istasyonu olabileceği gibi öğrenci
ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda farklı
istasyonlar da oluşturulabilir.
Merkezler
Kısmen istasyonlara benzemektedir. İstasyonlarda
olduğu gibi merkezler de aynı
ortamda yer alır. Fakat merkezlerde aynı konunun farklı yollarla öğrenilmesi amaçlanır. Bu da istasyondan ayrılan
yönüdür.
Pratikte, ilgi ve öğrenme olmak üzere iki
merkez türü kullanılmaktadır.
Öğrenme merkezleri, öğrenciye
bir konuyu öğretmek
ve öğrenilmiş bir konunun pekiştirilmesini sağlamak amacıyla sınıfların bir köşesinde hazırlanan etkinlik ve malzemelerin oldukları yerlerdir.
İlgi merkezleri ise öğrencilerin konu hakkında, kendi
ilgi alanlarında çalışma yapmalarını sağlamak
amacıyla oluşturulan yerlerdir.
Öğrenme Ajandaları
Ajandalar stratejisi, her öğrenci için farklı görevlerin verildiği bir uygulamadır.
Bu uygulamada her öğrencinin bir ajandası
bulunur. Öğretmen, öğrencilerin ajandalarına çoğunlukla iki haftada tamamlanacak görevler yazar.
Öğrenciler bu görevleri
sınıfta kendilerine ajanda etkinliği için verilen zamanda tamamlar.
Bu stratejinin amacı derse destek olmaktır.
Ajanda stratejisi ile öğrenciler kendi öğrenme
hızlarında; kendi öğrenme
stillerine, çoklu zekâlarına uygun etkinlikleri tamamlar.
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİMDE KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER-2
Karmaşık Öğretim
Karmaşık öğretim, birçok özellik açısından birbirinden farklı öğrencilerin grupları için geliştirilmiştir.
Her türlü zekâ, malzeme, stil, içerik vb. özelliklerden faydalanan küçük grup uygulamasıdır.
Bu uygulama ile öğrenciler birbirlerinin olumlu yönlerinin farkına varmış olur.
Karmaşık öğretimi ustaca uygulayan öğretmenler, öğrenciler çalışırken gruplar arasında hareket ederler. Öğrencilere çalışma hakkında açık uçlu sorular sorar, öğrencilerin düşünmelerini derinleştirir ve anlamalarını kolaylaştırırlar. Zamanla öğretmenler öğrencilere kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu ve yetkisini devrederler. Daha sonra otoriteyi iyi yönetmek için gereken becerileri geliştirmede öğrencileri desteklerler.
Yörünge Çalışmaları
Yörünge uygulaması, proje yönteminin bireysel uygulanan şekli olarak tanımlanabilir.
Yörünge ismi, hazırlanan projelerin işlenen konunun yörüngesi etrafından seçilmesinden gelir.
Yörünge çalışmaları derse destek amacıyla kullanılabilir.
Projenin içeriğinde olduğu gibi araştırmasının planlanması ve yürütülmesi ile sunumun nasıl yapılacağı konusunda da karar öğrencilerin kendisine aittir. Öğrenci proje konusunu -mevcut üniteden olmak kaydıyla- kendisi seçer.
- Proje süresi 3-6 hafta olarak belirlenir.
Giriş Noktaları
Giriş noktaları, üstbilişsel öğrenme kuramlarına dayanmaktadır.
Giriş noktaları stratejisinde öğrencilere aynı anda farklı giriş noktalarından başlama imkânı sunulur.
Bu giriş noktaları çoklu zekâ alanlarına göre tasarlanmaktadır.
Öğrenci, bir giriş noktasında konuyu okuyarak başlarken bir diğerinde bir film izleyerek veya drama yaparak başlayabilir.
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETİMDE KULLANILAN YÖNTEM VE TEKNİKLER-3
Öğrenme Sözleşmesi
Öğrencilerin eğitim sürecine aktif olarak katılmalarını artırmak, onlara bağımsız çalışma alışkanlığı kazandırmak ve kendi öğrenmelerinden sorumlu olmalarını sağlamak amacıyla kullanılan bir stratejidir.
Öğrenme sözleşmesi, öğrencilerin hazırbulunuşlukları, ilgileri ve öğrenme profillerine göre öğretmen ve öğrenci arasında yapılan bir anlaşmadır.
Öğrenme sözleşmeleri, öğrencilerin kendi öğrenmelerini yapılandırmalarını ve eğitim sürecinde aktif katılımlı öğrenciler olmalarını sağlar.
Dayandığı temel ilke, öğretmenin kendileri için neyin iyi olduğunu düşündüğü ve planladığı pasif alıcı öğrenen yerine, öğrenme-öğretme sürecinde aktif rol alan öğrencidir.
Bu çalışmada, verilen performansın ödevlerini yerine getirirken farklı kaynaklardan ilgilerine göre faydalanma, farklı tarzlarda sunum yapma ve kedilerine uygun görevler verme yoluyla farklılaştırma gerçekleştirmektedir.
Katlı Öğretim
Katlı öğretim; öğrencilerin hazırbulunuşluk, öğrenme hızları, ilgileri, bilişsel yetenekleri ve öğrenme stillerindeki bireysel farklılaşmanın öğretim ortamında meydana getireceği olumsuzluğu gidermek amacıyla kullanılmaktadır.
Katlı öğretimde bu bireysel farklılıklara göre tasarımın içerik, öğretim süreci, öğretim ürünü ve ortam boyutları kademelendirilmektedir.
Katlı öğretimde, farklı zorluk seviyelerinde ilgili görevlerden oluşan çeşitli etkinlikler bulunur. Tüm bu etkinlikler, öğrencilerin edinmesi gereken temel bilgi ve becerilerle ilintilidir.
Öğretmenler sınıfta katları belirlerken farklılıklar yaratabilirler.
Literatürde zorluk düzeylerini belirlerken Bloom taksonomisini kılavuz olarak kullanmaları önerilmektedir. Bloom taksonomisine göre katlar, basitten karmaşığa doğru, kolaydan zora ve bilinenden bilinmeyene olmak üzere birbirinin ön koşulu olacak şekilde aşamalı (taksonomik) olarak sıralanır.
Grup Araştırmaları
Öğretmen öğrencilere konu seçimi konusunda rehberlik eder ve ilgi alanlarına göre sınıfı gruplara ayırır.
Araştırmayı planlama, araştırmayı yürütme, bulguları sunma ve sonuçları hem bireysel hemde grup olarak değerlendirmede onlara yardımcı olur.
Öğretmenin rolü, yol gösterme amacı ile grup üyelerinin araştırma süresince ulaşabilecekleri kaynaklarla ilgili farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.