5-6.YABANCILARIN EĞİTİMİ VE EĞİTİM GÜVENLİĞİ (2 VİDEO)
YABANCILARIN EĞİTİMİ VE EĞİTİM GÜVENLİĞİ
Okul güvenliği; en geniş kapsamıyla ifade edilecek olursa öğrenciler, çalışanlar ve diğer paydaşlar olan veli ve ziyaretçilerin okul ortamında ve yakın çevresinde güvende olmaları, kendilerini fiziksel, psikolojik ve sosyal bakımdan özgür hissetmeleridir.
Okul güvenliği yalnızca okul ortamının güvenliği ile sınırlı değildir. Okul güvenliğinin kapsamı ve boyutları; çocuğun ya da diğer okul personelinin okula gitmek amacıyla evinden ayrıldığı andan başlayarak tekrar evine gelinceye kadarki tüm aşamaları içerir.
Risk Alanları olarak;
1. Dış tehlikeler (Yetişkin veya yaşıtlardan gelebilecek fiziksel veya psikolojik saldırı)
2. Mekânla ilgili tehlikeler (kaygan zeminler, havasız mekânlar, yetersiz oksijen, merdivenler, set zeminler, menteşeler)
3. Hijyenle ilgili tehlikeler (yeteri kadar temizlenmeyen tuvaletler, kirli sınıflar)
4. Sağlıksız gıdalar
5. Akran Zorbalığı
6. Öğretmen-idareci şiddeti
7. Veli şiddeti
8. Sınav Kaygısı
9. Servis kazaları
10. Afetler (deprem, sel, yangın) gibi faktörler sıralanabilir.
Okullarda Fiziksel, Psikolojik ve Sosyal Güvenlik
Birleşmiş Milletler Kalkınma Programına göre; güvenlik, insanların bir toplumda nasıl yaşadıkları ve nefes aldıkları, tercihlerini ne kadar özgürce uyguladıkları, pazara ve sosyal fırsatlara ne kadar erişime sahip oldukları huzur ve barış içinde yaşamaları ile ilgilidir.
Eğitim kurumları yani okullar yabancı uyruklu öğrencilerin karşılaştıkları sorunların farkında olmalı ve gerekli desteği sağlamalıdır. Eğitimin başarılı olması için eğitimcinin çocuğunun seviyesine inmesi gerekmektedir.
Yabancı öğrencilerin eğitimi söz konusu olunca bazı sıkıntılar olacağından eğitimin amacı kapsayıcı olmak ve bütün öğrencileri kapsamak, verilmesi gereken bilgi ve becerilerin bütün öğrencilere ulaşılmasını sağlamaktır.
Yabancı öğrencilerin sınıftaki durumlarını iyileştirmek ve onları bir şekilde motive etmek için farklı alanlardaki becerilerini de kullanmak mümkündür. Bu bağlamda Gardner'in çoklu zekâlar teorisinden (zihinsel, duygusal, sosyal, fiziksel, görsel, sanatsal, müziksel ve kreatif zekâ) yararlanmak büyük fırsatlar sağlayacaktır.
21. yüzyılın eğitim vizyonu aşağıdaki hedefleri kapsamaktadır:
1. Eğitim ile mantık çerçevesinde düşünen, algılayan, empati sağlayan, objektif karar verebilen, motivasyonu yüksek ve öz güvenle dünya coğrafyasında rekabet edebilecek gençleri topluma kazandırmalıyız.
2. Risk, stres ve değişim ile ilgili olarak nasıl hissettiğini ve bu konularda kendi kapasitesini fark edebilir.
3. Çok kültürlülük, işle ilgili belirsizlikler ve örgütsel değişim ile baş etme konusunda sağlam biçimde odaklanabilir.
4. Kontrol etme yerine iş birliği yapmaya daha meyilli olabilir.
5. Kendi güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilir.
21. yy. eğitim konseptindeki eğitimcinin rolü ise şu şekilde sıralanabilir. (7C kuralı)
1.Care: Sorumluluk taşıma, değer verme, sevgi ve şefkat,
2.Challenge: Yenilikçi-araştırmacı, sınırları zorlayan,
3.Clarify: En zor konuyu da rahat açıklayabilmeli, kreatif anlatma sanatı, anlaşıldığını kontrol etmeli,
4.Captivate: Cazip-ilginç yapmalı, beğeni kazanılması,
5.Confer: Etkileşimli, herkese ilgi, zaman tanımalı, söz hakkı tanımalı,
6.Consolidate: Konunun anlaşıldığından emin olmalı kontrol edip ''geri dönüş'' sağlamak ''feedback'' vermeli, yardım ve düzeltme,
7.Control: Verimli sınıf atmosferi: Rol model, dengeli ve adil olmalı.