4.
ETKİLİ GERİ BİLDİRİM-BÖLÜM-4 ÖZETİ SAYFA
ARALIĞI 35-45 ARASI
*Hiçbir şey istek olmadan gerçekleşmez: Öğrenme isteği olmadan
gelişim sağlamak mümkün değildir.
Çocuklarda öğrenme isteği ve kararlılığı oluşturabilmek için içsel ve dışsal motivasyon kaynakları harekete geçirilmelidir..
Çocuklar korku ve baskıyla değil kendi çabalarıyla daha etkili öğrenirler: Korku vebaskı, çocuklardaki
kaygıyı yükseltmesi nedeniyle çocukların öğrenme
davranışlarını da olumsuz etkilemektedir.
*Öğrenmenin en önemli
itici gücü meraktır. Merakın azalması ile birlikte
öğrenme çabası da azalır:
*Öğretim, öğrencilerin bireysel öğrenme özellikleri doğrultusunda farklılaştırılmalı ve zenginleştirilmelidir:
Hazırlanacak
öğretim programı farklı bağlamlarda kullanılacağından öğrencilerin hazırbulunuşluk ve gelişim düzeylerine
uygun olarak farklılaştırılması ve zenginleştirilmesi, programın amaç ve kazanımlarına ulaşılabilmesi açısından
kritik öneme sahiptir.
*Öğretmenlerinin en önemli görevi, çocuklara öğrenmeyi
sevdirmek, onların öğrenme
çabalarını
desteklemek ve öğrenme kararlılıklarını sürdürmelerine yardımcı
olmaktır
*En geniş
tabanlı öğrenmeler, yaparak ve yaşayarak ulaşılan öğrenmelerdir: Yaparak ve
yaşayarak gerçekleşen öğrenme
deneyimlerinin kalıcı izli öğrenme
ürünlerinin oluşmasında önemli bir yeri bulunmaktadır
* Öğretmenler,
demokratik bir sınıf ortamında öğrencileri pasif alıcı olmaktan kurtaran
yöntemlere öncelik vermelidirler.
* Çocukların
öz güveni desteklenmelidir. Öz güven okul ekosistemindeki tüm paydaşların o
bireye dair izlenimlerinin bir toplamıdır:
*Öğrenme bireyin kendi zihin şemalarını oluşturması, mevcut şemalarını
güncellemesi, dış uyarıcılardan gelen bilgiyi anlamlandırması ile gerçekleşir: Bilişsel gelişimyaklaşımları en genel tanımıyla öğrenmenin; öğrenilen konuya ait bilgilerin organize edilmesi,ön
bilgilerin harekete geçirilmesi, bireyin öğrenme sürecine aktif olarak
katılması, bilgilerin zihinde mevcut
şema içerisinde veya yeni bilgi şemaları oluşturularak anlamlandırılması ile
gerçekleştiğini göstermektedir. Öğrenme
sürecinde duyu organları
yoluyla alınan yeni bilgiler,zihinde
ön öğrenmeler ile
ilişkilendirildiği sürece anlamlıdır. Bireyler, bilişsel şemalar
yoluylazihinlerindeki bilgileri yapılandırır; genişletir ve
detaylandırırlar.
**Hatalar öğrenme sürecinin
önemli deneyimleridir: Hatalar, öğrenme sürecinde geri bildirim sağlayan önemli yaşam deneyimleridir.
düzeltme içeren geri bildirimler, çocukların öğrenmeye yönelik olumlu davranışlar geliştirmesine yardımcı olur.
**Geri bildirimlerin öğrenme sürecinde bireyin bilişsel ve duyuşsal özellikleri üzerindeolumlu
etkileri vardır: Geri bildirimler, geri bildirim türüne bağlı olarak öğrenme sürecinde bilişsel
şemaların oluşturulmasına ve düzenlenmesine, yeni bilgilerin zihinsel şemalar içerisinde örgütlenerek
ön bilgiler ile ilgilisinin kurulmasına ve bu bilgilerin anlamlandırılmasına
önemli katkı sağlar.
**Geri bildirim kapsamında öğrencinin öğrenme süreçlerine aktif olarak
katılımının teşvik edilmesinin yanı sıra katılımın
niteliği de değerlendirilmelidir: Geri bildirimin türü, zamanı, veriliş yolu her ne
kadar önemli ise de geri bildirim sürecine
öğrencinin/öğrencilerin aktif
katılımı da oldukça gereklidir.
Katılımın nitelikli olarak
gerçekleşmesi, öğrencilerin
okuliçi ve okul dışında öğrenme sorumluluğunu üstlenebilmesi verilen geri
bildirimlerin daha etkili olmasına
katkı sağlar.
***Bloom
,tam öğrenme modelinde, öğrenme ürünlerini etkileyen temel unsurları;ön
koşul öğrenmeleri kapsayan öğrenci
bilişsel giriş davranışları, duyuşsal giriş özellikleri ve öğretim hizmetinin niteliği (ipuçları,
katılma, pekiştirme, dönüt ve düzeltme) olarak tanımlamıştır. Etkili bir
öğrenme-öğretme süreç planlaması kapsamında; öğrencilerin ilgili
konuya ve üniteye ilişkin ön öğrenmelerinin yoklanması, eksiklerinin giderilmesi; öğrencinin ayrıca ilgisinin, olumlu
tutumunun ve akademik motivasyonunun arttırılmasına
yönelik önlemler alınması sürecin temel ögeleri olarak öne çıkmaktadır. Geri
bildirimler sadece öğrencinin
öğrenme-öğretme sürecine katılımını desteklemek ve öğrenciyi ödüllendirmek için değil aynı zamanda katılımın niteliğine ilişkin unsurları
da içermelidir.
*** Higgins, Hartley ve Skelton,anlamlı,
nitelikli ve zamanında verilen geri bildirimin öğrenci bilişsel özelliklerini geliştirdiğini ve öğrencilerin öğrenme sorumluluğunu olumlu yönde etkilediğini belirtmektedir.
Geri bildirimler yön açısından
*** Pozitif ve negatif
olarak gerçekleşebilir. Pozitif
geri bildirimler, öğrencinin tutum ve davranışlarına yönelik
olumlu ifadeler
içerirken (Oldukça
başarılı, bravo, problemi
çözme yaklaşımın doğru vb.);
*** Negatif geri bildirimler ise olumsuz ifadeler içerir
(Cevabın yanlış, ödevin
oldukça yetersiz, verdiğin
örnekler eksik vb.)
Geri bildirimler içerik
açısından
*** Sınırlı veya ayrıntılı olarak gerçekleşebilir. Sınırlı verilen
geri bildirimlerin öğrenme
üzerindeki olumlu etkisi de oldukça
sınırlıdır (doğru,
yanlış,eksik vb.).
**** Buna karşılık ayrıntılı geri bildirimler; öğrencinin
eksikliklerinin neler olduğunu, neyi doğru ve yanlış yaptığını, nasıl ilerlemesi gerektiğini ortaya koyarak
öğrenme üzerinde daha olumlu etkiler sağlar (“Matematiksel işlemlerde hatan
var, toplama işlemini gözden
geçirmelisin.”, “Yazmış olduğun kompozisyonun başlığı uzun ve kompozisyonunda
anlatım bozuklukları var.) Ayrıntılı geri bildirimler genellikle düzeltmeleri ve yönlendirmeleri de içerir.
Zamanlama açısından geri bildirimler
*** Anlık olabileceği gibi gecikmiş olarak da verilebilir. Anlık geri bildirimler genellikle sınıf ortamlarında ve eş zamanlı gerçekleştirilen uzaktan eğitim ortamlarında verilebilir. Söz konusu geri bildirimler otomatik olarak bir yazılım
aracılığı ile verilebildiği gibi öğretmenler veya akranlar tarafından da düzenlenebilmektedir.
***
Gecikmiş geri bildirimlere ise öğrenci
ödevlerine, projelerine, çalışma kâğıtlarına verilen dönütve düzeltmeler örnek olarak verilebilir.
***
Geri bildirimler sadece bilişsel değil, aynı zamanda üstbilişsel becerileri ve
duyuşsal özellikleri geliştirmeyi de hedeflemelidir.
Özetlenecek olursa
geri bildirimler:
·
Ayrıntılı olarak sunulmalıdır.
·
Kişiye değil, ürüne yönelik olmalıdır.
·
Açık ve anlaşılır olmalıdır.
·
Süreç odaklı ve biçimlendirici olmalıdır.
·
Bilişsel, üstbilişsel ve duyuşsal özellikleri içermelidir.
·
İlerlemeyi ve farkı
göstermelidir.
·
Sözlü ve yazılı
olmalıdır.
·
Pozitif unsurları içermelidir.
·
Pozitif jest ve mimikler geri bildirime eşlik etmelidir.
·
Doğrudan yanıta değil,
düşündürmeye yönelmelidir.
·
Sadece eksikliklere
ve yanlışlara yönelmemelidir, aynı zamanda düzeltme
de içermelidir.
Etkili Geri Bildirim Sürecinde Web 2.0 Araçları
****Ücretli
ve ücretsiz uygulamaları bulunan bu araçlar, okul dışı ortamlarda öğrenme-öğretme süreçlerinde sıklıkla kullanılır olmuştur. Bunlar arasında
Kahoot, Formative, Socrative, Edmodo, Actively, Google drive, Edpuzzle,
Playposite, Plicker gibi uygulamaları sayabiliriz. Bu uygulamalar farklı türlerde geri bildirim düzenlemelerine imkân sağlamaktadır. Bu geri bildirimler anlık olabildiği gibi gecikmiş olarak da verilebilir. Bu uygulamaların bir diğer önemli
özelliği ise genel olarak otomatik geri bildirime uygun olmaları ve aynı
zamanda öğretmen ve akranlar ile
etkileşime izin verecek modüllerinin de bulunmasıdır. Örneklendirmek amacıyla
bu uygulamaların bazılarına
ait özellikler aşağıda
açıklanmıştır:
Kahoot: Kahoot ile öğrencilere anlık geri bildirim
verilebilmektedir. Ağırlıklı olarak hatırlama ve anlama düzeyindeki sorulara yönelik
geri bildirim sağlayan sistem, sınırlı geri bildirimler için daha uygundur
(doğru, yanlış vb.).
Formative: Formative ile öğrencilere anlık geri bildirim verilebilir, onlar ile etkileşimegirilerek yanıtları görülebilir ve ayrıntılı geri bildirimler düzenlenebilir.
Socrative: Socrative’de öğrencilere yönelik çoktan seçmeli,
doğru-yanlış ve kısa cevapl sorular
hazırlanabilir, öğrencilere anında onaylayıcı ya da detaylı geri bildirimler verilebilir.
Edmodo: Edmodo, sanal sınıf uygulaması ile öğretmen ve akran geri bildirimine imkân sağlar. Program
arayüzünde video linkleri paylaşılabilir, tartışma forumları açılabilir, öğrencilere ödevler verilebilir, anlık ve gecikmeli geri bildirimler düzenlenebilir. Bununla birlikte öğretmen
ve öğrenciler tarafından
derslere yönelik sunu materyalleri yüklenebilir
ve bu materyallere yönelik geri bildirimler sunulabilir.
Google drive: Google drive üzerinde ortak dokümanlar oluşturulabilir. Her bir öğrenci
dokümanlar üzerinde değişiklikler yapabilir ve kendi görüşlerine göre dokümanı düzenleyebilirler. Benzer şekilde
öğretmenler de bu dokümanlar üzerinden anlık olarak geri bildirimlerini paylaşabilirler. Google drive yeni dokümanların
oluşturulmasına ve/veya tek bir doküman üzerinde
öğrenci ve öğretmenlerin ortak çalışma
yürütmesine olanak sağlamaktadır.
ÖĞRENME İLE İLGİLİ YAPILAN
TANIM KAVRAMLARI
§ Öğrenme; doğuştan
getirilen davranışları, eğilimleri, olgunlaşmayı, organizmanın geçici
durumlarını kapsamayan yorgunluk, ilaç vb. etkilerle
meydana gelmeyen, bireyin çevresiyle olan etkileşimleri
ile davranışların oluşması ya da değiştirilmesi sürecidir.
§ Öğrenme,
sadece büyüme süreci ile ele alınmayan, insanın
eğilimlerinde ve yeterliklerinde belli bir zaman diliminde oluşan bir değişmedir.
§ Öğrenme, bilgide
ve davranışta kalıcı değişikliklere neden olan yaşantı sürecidir.
§ Öğrenme, tekrar
ya da yaşantı sonucu davranışta
meydana gelen genellikle
devamlı
bir değişikliktir.
§ Öğrenme, insan
davranışında pratikten kaynaklanan göreceli sürekli
bir değişimdir.
§ Öğrenme, davranışlarda ya da öğrenilmiş biçimde davranabilme kapasitesinde meydana gelen ve pratikten, deneyimin diğer şekillerine kadar
çeşitli alanlarda sonuç veren bir değişikliktir.
§ Öğrenme; büyüme,
vücutta değişik etkilerle
oluşan geçici değişmelerle sınırlı olmayan,
yaşantı ürünü olarak
meydana gelen davranışta ya da potansiyel davranıştaki nispeten kalıcı izli değişmedir.
§ Öğrenme, davranışta ya da davranış
potansiyelinde göreceli, tutarlı
bir değişikliğe
sebep olan tecrübeye dayalı bir süreçtir.
Öğrenme Kavramının Temel Özellikleri
1. Öğrenme ile bireyin davranışlarında bir değişme meydana gelir.
2. Öğrenme ile bireyin
davranışında meydana gelen değişme kalıcı ve uzun sürelidir.
3. Öğrenme, bireyin
öğrenme sürecine aktif katılımı ile gerçekleşir.
4. Öğrenme, bireyinöğrenme sürecinde yaşantı, deneyim
kazanması sonucunda oluşur.
5. Bireyde öğrenme
gerçekleştiğinde öğrenilen
bilgilerin başka durumlara aktarılması
ya da başka durumlarda transfer edilerek kullanılması mümkündür.
6. Bireyin öğrenme ile ortaya
koyduğu davranış değişikliklerinin geçici olarak
meydana gelmiş yorgunluk, hastalık, ilaç kullanma
gibi etkenlere bağlı olmaması
gerekir.
7. Öğrenme ile ortaya konan
davranışın sadece büyüme
sonucunda oluşmaması
gerekir.
*** Öğrenme:
Bireyin davranışında ya da bireyin
bir davranışı gösterme
yeterliliğindeyaşantısı
yoluyla meydana gelen kalıcı izli değişimdir.
**** Bu tanımı incelediğimizde bireyin
davranışında ya da bireyin bir davranışı gösterme yeterliliğinde ifadeleri ile bireyin NEYİ? değiştirmesi gerekiyor sorusuna, yaşantısı yoluyla ifadesi
ile NASIL? sorusuna cevap
alırken kalıcı izli ifadesi
ile bu değişimin ÖLÇÜTÜ hakkında vurgu karşımıza çıkmaktadır.
Öğrenme ile ilgili
kullanılan yaygın tanım ışığında kullanılan kavramlar:
1-Refleks
Refleks, bireyin doğuştan
getirmiş olduğu bir uyarıcıya karşı belli ve basit bir davranış gösterme eğilimi olarak tanımlanır. Aynı zamanda bir uyarıcıya karşı gösterilen oldukça
hızlı ve tutarlı tepki olarak da ifade edilebilir.
Refleksler bilinçli tepkiler değildir ve hayati öneme sahiptir. Ateşe
değen elimizi hemen geri çekmemiz,
dizimizin belli bir noktasına vurulduğunda ayağımızın kalkması gibi. Reflekslerin işlevi organizmayı istemli
eylemlere hazırlamaktır ve bu işlev yaşam boyu sürer. Refleksler içgüdüye göre daha basit bir yapıya sahiptir.
Refleksler ertelenebilir ancak engellenemez. İçgüdü ise ertelenemez.
Refleksin özellikleri ;
1. Doğuştan getirilmiştir.
2. Belli bir uyarıcısı vardır.
3. Belli bir davranıştır.
4. Basit bir davranıştır.
5. Organizmanın biyolojik donanımında yer alır.
2-İçgüdü
********
İçgüdü; doğuştan getirilen, türe özgü karmaşık ve öğrenilmemiş olan, kişiliğin gelişiminde rol oynayan temel psikolojik bir güçtür. Gündelik yaşamda içgüdü
bireyin içindengeldiği gibi davrandığında ortaya koyduğu ve bilinçli olarak
yapmadığı davranışlardır. İnsanlarda
içgüdü yoktur yalnız içgüdüye uygun şekilde gösterilen davranışlar vardır ve
bunlara da “içgüdüsel davranışlar” denir.
Tanım incelendiğinde bir davranışın içgüdü
sayılabilmesi için;
1. Doğuştan gelmesi,
2. Bir türün tüm üyelerinde bulunması,
3. Başka türlerde aynı biçimde
bulunmaması,
4. Karmaşık bir davranış
örüntüsü olması,
5. Belli bir biyolojik gereksinim ile ortaya çıkmamış
olması gerekmektedir.
3- Yaşantı
Öğrenme tanımından hareketle karşımıza çıkan en önemli nokta bireyin
yaşantısı yoluyla ifadesidir. Çünkü
öğrenmenin gerçekleştirilmesi için yani bir davranışın öğrenilmesi ve ortaya konulması için yaşantılar yoluyla ortaya çıkması
gerekmektedir.
Davranışlar üç yolla ortaya çıkmaktadır:
A)
Doğuştan
gelen Davranışlar: Bireylerin çevresiyle olan etkileşimi sonucunda bireyde kalan iz olarak tanımlanan kavramdır.Örneğin kalp kasımızın çalışma
davranışını öğrenme yoluyla
değiştiremeyiz.
B) Geçici Davranışlar: Alkol, ilaç yorgunluk, hastalık gibi etkenlerle
ortaya çıkan; buetkiler ortadan
kalkınca bir daha görülmeyen geçici davranışlardır. Örneğin bir çocuğun yüksek ateşi olduğunda gösterdiği
davranışlar veya alkollü bireyin alkolün etkisiyle yaptığı konuşmalar gibi.
C) Sonradan Kazanılan Davranışlar ya da Öğrenme Ürünü Olan Davranışlar: Doğuştan getirilmeyen, öğrenme yoluyla edinilen,
sonradan kazanılan davranışlardan oluşur. Örneğin
parmak kaldırdığında öğretmenin kendisine söz verdiğini gören öğrenci, başka
bir zaman da söz almak istediğinde
parmak kaldıracaktır. Ağladığında istediğini elde eden bir çocuk ise
başka bir zaman da
bir şey istediğinde tekrar ağlama davranışı
gösterecektir.
*** Öğrenme ürünü olan istendik
davranışlar iki yolla kazanılmaktadır
1. Planlı eğitim yoluyla
kazanılan davranışlar: Eğitim kurumlarında, örneğin
okullarda bir plan çerçevesinde kazandırılmaya çalışılan istendik
nitelikteki davranışlardan oluşur.
2. Gelişigüzel kültürleme ürünü olan davranışlar: Yaşam içerisinde kendi kendine kazanılan davranışlardır. Bireyin evde, mahallede çevresiyle etkileşimi sonucunda
kazandığı davranışları
kapsar. Bu davranışlar bazen faydalı ve istendik nitelikte olabilirken bazen de zararlı,
istenmeyen davranışlar olabilir.
Öğretme: Bireyin öğrenmesine yardım/destek/rehberlik yapma işi. Öğrenmeye
yardım, bilgi aktarımı değildir. Bilgilerin aktarılamamasıdır. Davranışı
modelleme, kaynak sağlama, hangi sıra ile nasıl öğrenileceğini gösterme, dönüt verme; hepsi öğretme
davranışıdır.
Öğretim: Planlı/amaçlı öğretme çabası/etkinliklerine “öğretim” ismi verilir.
Öğretim programları: Öğrencilere kazandırılacak özelliklere ulaşmak için planlananetkinlikleri içeren yazılı dokümanlara verdiğimiz isimdir.
Öğrenme
İçin Temel İlkeler
1.
Öğrenme hedefe yöneliktir.
2. Öğrenme ön bilgi ile yeni
bilgi arasında bağ kurmaktır.
3.
Öğrenme bilginin örgütlenmesidir.
4. Öğrenme doğrusal
olmayan fazlar hâlinde
gerçekleşir.
5.
Öğrenme gelişimden etkilenir.
6. Öğrenme stratejiktir.
1. Öğrenme hedefe yöneliktir:
Bireyler öğrenme
görevlerini rastgele yapmazlar. Neyi, neden yaptıklarını bilemezlerse öğrenmek için harekete geçmezler. Öğrenme sırasında
bireyin iki temel hedefivardır:
1. Yapılan işin anlamını kavramak
2. Kendi öğrenmesini düzenlemek
2.
Öğrenme ön bilgi ile yeni bilgi arasında bağ kurmaktır. Zihnimizde hâlihazırda yer alan bilgilere “ön bilgi” denir. Öğrendiklerimiz zihnimizdedepolanmıştır. Temelde
üç tip bilgi vardır. Bunlardan birincisi, dünyayı tanımlamamızı sağlayan, tanımlayıcı
bilgidir. İkincisi, iş ve işlemlerin yapılışını formüle eden, işlemsel
bilgidir. Üçüncüsü ise bir işlemsel
bilgiye ne zaman başvurmamız
gerektiğini ortaya koyankoşul bilgisidir.
3-Öğrenme bilginin örgütlenmesidir.
Bilgi, dış
dünyadan olduğu gibi alınıp bilişe yerleştirilmez. Bilginin kendi içinde anlamı ortaya koyacak
şekilde ana noktalarının çıkarılması, yapılandırılması, ilişkilendirilmesi gerekir.
Bu işlemler yani örgütleme kişiye özeldir. Çünkü bireylerin ön şemaları birbirinden farklıdır.
4-Öğrenme gelişimden etkilenir.
Öğrenciler
arasında öğrenme hızı, ön öğrenmelerdeki eksiklikler, öğrenme stilleri gibi birçok farklılık vardır. Öğrencilerin fizyolojik gelişimleri de bireysel farklılıklar içerir. Bunların bazıları
çevresel, bazıları kalıtsal
etmenlerden kaynaklanır. Her öğrenciden aynı öğrenme performansını bekleyemeyiz Gelişimde geri kalmış öğrenciler için öğrenme becerilerinin ve yollarının öğretiminin fark yarattığı, birçok
araştırma ile ortaya konmuştur. Örneğin dikkat
süresi kısa olan öğrencilere dikkat için uygulanan
stratejiyle öğretim programlarının onların dikkat süresini arttırdığı gözlenmiştir.
5-Öğrenme stratejiktir.
Öğrenme
stratejileri; öğrencilerin yeni bilgi ve becerileri almak, anlamlandırmak, saklamak, gerektiğinde hatırlamak için kullandıkları amaçlı eylem ve düşüncelerdir.
Öğrenme stratejileri 3’ e ayrılır:
A)
Bilişsel
stratejiler: Akademik işi tamamlamak amacıyla kullanılan stratejiler (örneğin
soru çözme, altını çizme, özet yazma).
B) Üstbiliş stratejiler: Öğrenmeyi planlama, izleme ve kontrol amacıyla
kullanılan stratejiler (örneğin
nasıl öğrenebileceğini düşünme, öğrenip öğrenmediğini kontrol).
C) Sosyal ve duyuşsal stratejiler: Başkalarıyla etkileşimi gerektiren ya da bireyin duyuşsal durumunu etkilemeye yönelmiş stratejiler (örneğin kendini
ödüllendirme, kendisi için önemini düşünme, arkadaşına
sorma).