20. OECD SOSYAL VE DUYGUSAL BECERİLER ARAŞTIRMASI( 1 video )

 OECD SOSYAL VE DUYGUSAL BECERİLER ARAŞTIRMASI

Hazırlayan: (Ceylin Akgün)

 2017 yılında OECD tamamen sosyal ve duygusal beceriler odaklı yeni bir araştırma başlatmıştır. Türkiye de İstanbul’la bu çalışmaya katılmıştır.

Öncelikle bu çalışma neden önemlidir ve nasıl bir fark yaratmaktadır?

Birinci olarak tümüyle sosyal ve duygusal beceriler dikkate alınıyor ki bu diğer tüm izleme araştırmalarından en önemli farkıdır.

İkincisi 10 ve 15 yaş grupları ayrı ayrı ele alınmaktadır ki duyuşsal özellikler, sosyal ve duygusal özellikler yaşa bağlı olarak, özellikle de ergenlik dönemine bağlı olarak önemli değişimler gösterebilmektedir.

Üçüncüsü ölçümler, dünyanın farklı bölgelerinde kabul gören beş faktörlü kurama dayalı olarak (Big five modeli) yapılmaktadır. Bu beş faktörlü model, Şekil 7’deverilmiştir.

Şekil 6. Matematik yeterlik düzeyleri oranları



  • Beş faktörlü modeli oluşturan ana alanlar ve bu alanları oluşturan alanlar:

 

1.        açık fikirlilik(yaratıcılık, hoşgörü, merak),

2.        birliği (empati,  birliği, güven),

3.       duygu düzenleme (iyimserlik,strese dayanıklılık, duygu düzenleme),

4.       görev performansı (sebat, öz denetim, sorumluluk)

5.       başkalarıyla etkileşimde olma (sosyallik, girişkenlik, enerji)

 

  •    Bir de birleşik beceriler diye tanımlanan ve bu beşliye dâhil olmayan ama onunla ilişkili olup sosyal beceriler açısından önemli görülen iki ayrı beceri ise başarma motivasyonu ve öz yeterlik algısıdır.
  •    Çalışmaya Türkiye, 10 yaş grubundan yaklaşık 2.700 ve 15 yaş grubundan ise yaklaşık 3.200 öğrenci ile katılmıştır.

Şekil 8. Yaş düzeylerine göre sosyal ve duygusal beceriler



Grafiğin yorumu Şekil 8’de görüldüğü gibi çalışmanın enteresan sonuçlarından biri 10 yaş grubunun sosyal ve duygusal beceri puanlarının 15 yaş grubundan daha yüksek olmasıdır.

Ulusal izleme çalışmaları kapsamında Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE) araştırması, üst düzey bilişsel becerilere öğrencilerimizin ne kadar sahip olduklarını incelenmekte; Türkçe-Matematik-Fen Öğrenci Başarı İzleme Araştırması (TMF- ÖBA) ise öğrencilerimizin eğitim programına bağlı kazanımlara ulaşma düzeylerini belilemek üzere yapılmaktadır.