18. ETKİLİ GERİ BİLDİRİM Seher DEMİR
18. ETKİLİ GERİ BİLDİRİM
Bloom’un Tam öğrenme modeline göre Öğreneme ürününü etkileyen
temel unsurlar;
v v Öğrenci bilişsel giriş davranışları
v v Duyuşsal giriş özellikleri
v v Öğretim hizmetinin niteliği
v İpuçları
v Katılma
v Pekiştirme
v Dönüt
v Düzeltme
Duyuşsal özellikler ile bilişsel beceriler öğrenme sürecinde
etkileşim içindedir. Duyuşsal özellikler arasında başarıyı etkileyen en önemli
özelliklerden biri akademik özgüvendir.
· AKADEMİK ÖZGÜVEN:
Kendi öğrenme kapasitesi ile ilgili
bireyin kendine yönelik algısıdır. Akademik özgüveni etkileyen faktörler
v Aile
v Akran
v Öğretmen yargılarıdır
Bu sebeple geri bildirim sadece
bilişsel süreç olarak değil duyuşsal özellikleri de kapsayacak şekilde
yapılmalıdır. Geri Bildirim sürece katılı değil (destekleme ödüllendirme)
katılımın niteliğini de kapsar. Etkili geri bildirimde kaynak sadece öğretmen
değil akranlar arasında da olabilir.
Yönleri Açısından Geri Bildirim |
|
Negatif Geri Bildirim |
Pozitif Geri Bildirim |
Olumsuz ifadeler içerir |
Öğrencinin tutum ve davranışları
karşısında olumlu ifadeler içerir |
Olumlu jest ve mimiklerle
desteklenmesi gerekir. |
|
Örnek: Yanlış Ödevin oldukça
yetersiz |
Örnek : Bravo, oldukça başarılı |
İçerik Açısından Geri Bildirim |
|
Sınırlı Geri Bildirim |
Ayrıntılı Geri Bildirim |
Ayrıntı içermez |
Eksiklerin neler olduğu, neyi doğru
neyi yanlış yaptığı, nasıl ilerlemesi gerektiği hakkında bilgi verir. |
Örnek: Doğru, yanlış, eksik |
Düzeltmeler içerir. |
|
Yönlendirir |
|
Örnek: Yazmış olduğun kompozisyon
başlığı uzun ve kompozisyonda anlatım bozukluğu var. Kelime sayısını 12 ile
sınırlayarak yeniden gözden geçirmelisin |
Zamanlama Açısından Geri Bildirim |
|
Anlık Geri Bildirim |
Gecikmiş Geri Bildirim |
Sınıfta ve eş zamanlı uzaktan
eğitimde verilir. |
Ayrıntılı dönüt ve düzeltme içerir. |
Geri bildirim öğretmen tarafından,
yazılım aracılığıyla veya arkadaş tarafından verilebilir. |
Ödev, proje, çalışma kağıdına
verilen dönüt ve düzeltmeler. |
Geri bildirim öğrencinin Bilişsel, Üst Bilişsel, Duyuşsal özelliklerinin tamamını kapsar.
Bilişsel Özellikler |
Üst Bilişsel Özellikler |
Duyuşsal Özellikler |
Örnek çalışmada eksik yerlerin belirlenmesi |
Kullanılacak strateji ile Öğrenme
etkinliğinin arttırmak |
Öğrencinin ilgi, tutum ve motivasyonuna
yönelik ifadeler kullanma |
Özetlenecek olursa;
- geri bildirim ayrıntılı olarak sunulmalıdır.
- Kişiye değil ürüne yöneliktir.
- Açık ve anlaşılır olmalıdır.
- Süreç odaklı ve biçimlendirici olmalıdır.
- Bilişsel, Üst Bilişsel, Duyuşsal özellikleri
içermelidir.
- İlerlemeyi ve farkı göstermelidir
- Sözlü ve yazılı olmalıdır.
- Pozitif unsurları içermelidir.
- Pozitif jest ve mimikler geribildirime eşlik
etmelidir.
- Doğrudan yanıta değil, düşündürmeye
yönelmelidir.
- Sadece eksikliklere ve yanlışlıklara
yönelmemeli aynı zamanda düzeltmede içermelidir.
ETKİLİ GERİBİLDİRİM SÜRECİNDE WEB 2.0 ARAÇLARI
Kahoot |
Formative |
Sokrative |
Edmodo |
Google drive |
Öğrencilere
anlık ve sınırlı geri bildirim için uygundur |
Öğrencilere
anlık ve ayrıntılı geri bildirim düzenlenebilir. |
Öğrencilere
yönelik çoktan seçmeli doğru yanlış kısa cevaplı sorular haızrlanabilir. |
Sanal
sınıf uygulaması ile öğretmen ve akran geri bildirimen imkan sağlar. |
Ortak
dokümanlar oluşturulabilir. |
Hatırlama
ve anlama düzeyi sorulara yöneliktir |
Öğrenci
ile etkileşime girilerek yanıtları görülebilir. |
Anında
onaylayıcı ya da detaylı geri bildirim verilebilir. |
Arayüzde
video linkleri, tartışma formları açılabilir Öğrencilere ödevler verilebilir.
|
Öğrenci
dokumanlar üzerinde değişiklik yapabilir. Kendi görüşlerine göre dokümanını
düzenleyebilir. |
Örnek:
Doğru Yanlış |
|
|
Anlık
ve gecikmeli geri bildirimler düzenlenebilir |
Dokümanlara
öğretmenler tarafından da anlık geri bildirim verilebilir. |
|
|
|
Derslere
yönelik sunu materyalleri yüklenebilir. |
Oluşturulan
dokümanlarda ortak çalışma yapmaya olanak sağlar. |
Okulöncesi
Öğretmeni Seher DEMİR