18. ETKİLİ GERİ BİLDİRİM Seher DEMİR

 


18. ETKİLİ GERİ BİLDİRİM

Bloom’un Tam öğrenme modeline göre Öğreneme ürününü etkileyen temel unsurlar;

v                         v Öğrenci bilişsel giriş davranışları

v                         v Duyuşsal giriş özellikleri

v                         v Öğretim hizmetinin niteliği

v   İpuçları

v   Katılma

v   Pekiştirme

v   Dönüt

v   Düzeltme

Duyuşsal özellikler ile bilişsel beceriler öğrenme sürecinde etkileşim içindedir. Duyuşsal özellikler arasında başarıyı etkileyen en önemli özelliklerden biri akademik özgüvendir.

·         AKADEMİK ÖZGÜVEN:

Kendi öğrenme kapasitesi ile ilgili bireyin kendine yönelik algısıdır. Akademik özgüveni etkileyen faktörler

v   Aile

v   Akran

v Öğretmen yargılarıdır

Bu sebeple geri bildirim sadece bilişsel süreç olarak değil duyuşsal özellikleri de kapsayacak şekilde yapılmalıdır. Geri Bildirim sürece katılı değil (destekleme ödüllendirme) katılımın niteliğini de kapsar. Etkili geri bildirimde kaynak sadece öğretmen değil akranlar arasında da olabilir.

Yönleri Açısından Geri Bildirim

Negatif Geri Bildirim

Pozitif Geri Bildirim

Olumsuz ifadeler içerir

Öğrencinin tutum ve davranışları karşısında olumlu ifadeler içerir

Olumlu jest ve mimiklerle desteklenmesi gerekir.

 

Örnek: Yanlış Ödevin oldukça yetersiz

Örnek : Bravo, oldukça başarılı

 

İçerik Açısından Geri Bildirim

Sınırlı Geri Bildirim

Ayrıntılı Geri Bildirim

Ayrıntı içermez

Eksiklerin neler olduğu, neyi doğru neyi yanlış yaptığı, nasıl ilerlemesi gerektiği hakkında bilgi verir.

Örnek: Doğru, yanlış, eksik

Düzeltmeler içerir.

 

Yönlendirir

 

Örnek: Yazmış olduğun kompozisyon başlığı uzun ve kompozisyonda anlatım bozukluğu var. Kelime sayısını 12 ile sınırlayarak yeniden gözden geçirmelisin

 

Zamanlama Açısından Geri Bildirim

Anlık Geri Bildirim

Gecikmiş Geri Bildirim

Sınıfta ve eş zamanlı uzaktan eğitimde verilir.

Ayrıntılı dönüt ve düzeltme içerir.

Geri bildirim öğretmen tarafından, yazılım aracılığıyla veya arkadaş tarafından verilebilir.

Ödev, proje, çalışma kağıdına verilen dönüt ve düzeltmeler.

 

 

Geri bildirim öğrencinin Bilişsel, Üst Bilişsel, Duyuşsal özelliklerinin tamamını kapsar.













Bilişsel Özellikler

Üst Bilişsel Özellikler

Duyuşsal Özellikler

Örnek çalışmada eksik yerlerin belirlenmesi

Kullanılacak strateji ile Öğrenme etkinliğinin arttırmak

Öğrencinin ilgi, tutum ve motivasyonuna yönelik ifadeler kullanma

 

Özetlenecek olursa;

  •          geri bildirim ayrıntılı olarak sunulmalıdır.
  •          Kişiye değil ürüne yöneliktir.
  •          Açık ve anlaşılır olmalıdır.
  •          Süreç odaklı ve biçimlendirici olmalıdır.
  •          Bilişsel, Üst Bilişsel, Duyuşsal özellikleri içermelidir.
  •          İlerlemeyi ve farkı göstermelidir
  •        Sözlü ve yazılı olmalıdır.
  •        Pozitif unsurları içermelidir.
  •    Pozitif jest ve mimikler geribildirime eşlik etmelidir.
  •     Doğrudan yanıta değil, düşündürmeye yönelmelidir.
  •   Sadece eksikliklere ve yanlışlıklara yönelmemeli aynı zamanda düzeltmede içermelidir.

ETKİLİ GERİBİLDİRİM SÜRECİNDE WEB 2.0 ARAÇLARI

Kahoot

Formative

Sokrative

Edmodo

Google drive

Öğrencilere anlık ve sınırlı geri bildirim için uygundur

Öğrencilere anlık ve ayrıntılı geri bildirim düzenlenebilir.

Öğrencilere yönelik çoktan seçmeli doğru yanlış kısa cevaplı sorular haızrlanabilir.

Sanal sınıf uygulaması ile öğretmen ve akran geri bildirimen imkan sağlar.

Ortak dokümanlar oluşturulabilir.

Hatırlama ve anlama düzeyi sorulara yöneliktir

Öğrenci ile etkileşime girilerek yanıtları görülebilir.

Anında onaylayıcı ya da detaylı geri bildirim verilebilir.

Arayüzde video linkleri, tartışma formları açılabilir Öğrencilere ödevler verilebilir.

Öğrenci dokumanlar üzerinde değişiklik yapabilir. Kendi görüşlerine göre dokümanını düzenleyebilir.

Örnek: Doğru Yanlış

 

 

Anlık ve gecikmeli geri bildirimler düzenlenebilir

Dokümanlara öğretmenler tarafından da anlık geri bildirim verilebilir.

 

 

 

Derslere yönelik sunu materyalleri yüklenebilir.

Oluşturulan dokümanlarda ortak çalışma yapmaya olanak sağlar.

 

Okulöncesi Öğretmeni Seher DEMİR