öğrenme ve öğretme süreçleri 14.konu başlığı Nevgun Turkoglu

 

14.AKRAN ÖĞRETİMİ

 

Prof. Dr. Ahmet İlhan ŞEN

 
Akran Öğretimi

Öğrencilerin;aktif olarak öğrenme sürecine katılımını sağlayan,bilgi ve tecrübelerini birbirlerine aktarması biçiminde uygulanan bir öğretim yöntemidir. Akran öğretimi;  aktif öğrenme yaklaşımlarından birisidir ve bir eğitmen rehberliğinde,  her branşta uygulanabilir. Akranlar arasındaki öğrenme sürecindeki öğrenen- öğreten rol değişimi, öğrenme sürecini destekleyici niteliktedir ve öğrenci merkezlidir.

Akran öğretimi; kavramsal öğrenme, problem çözümü, kolay öğrenme, öz güveni lumlu etkiler.

        Akran öğretimi yaklaşımı Eric Mazur’un Harvard Üniversitesindeki uygulamalarının ürünlerindendir ve özellikle fizik gibi sayısal verilerle herhangi bir konudaki problemleri çözerken öğrenmeyi arttırmayı hedefler.


Akran Öğretiminin Adımları



 

*Öğretmen, konuyu özetler.(5-10 dakika)

*Anlatılan kavramla ilgili kavram testi uygulanır.

*Öğrenciler 1 dakika düşünerek bireysel  cevaplarını verirler.

                 *Öğretmen sınıfın yanıtlarını değerlendirir. Bu değerlendirmede,

·         Doğru cevap  %30 altı ise  konuya geri dönülerek anlatım detaylandırılır.

·         Doğru cevap  %30-70 arasında ise, akış şeması aynen uygulanır.(Grup içerisinde tartışma ortamı oluşturulur ve birbirlerini ikna etmesi sağlanır. Sonra 2.turda öğrenciler aynı soruyu bireysel yanıtlar.Öğretmen yeniden yanıtları gözden geçirir ve cevap yüzdesine göre sürece devam edilir.)

·         Doğru cevap %70 üstü ise  cevap kısaca açıklanır ve diğer konuya geçilir.

 

Akran öğretimi yönteminin  aşamalarından kavram sorusunun  özellikleri :

·        Sorular sadece sayısal çözümlerden oluşmamalıdır.

·         Soru çoktan seçmeli ve seçenekli olmalıdır.

·         Soru açık ve net olmalıdır.

·         Soru çok kolay veya zor olmamalıdır.

·         Soru tek bir kavram üzerinde olmalıdır.

Akran öğretiminin uygulanmasında,  Alan yazında(literatür) en fazla kullanılan yöntemler :

1.      El kaldırma: En kolay ve kısa sürede  öğrenci yanıtlarını alıp değerlendirme yapılabilecek yöntemdir. İşaret dili alfabesi kullanılabilir.

2.      Flaş kartlar: Öğrencilere farklı renk ve formlarda A, B, C gibi kartlar önceden dağıtılarak yapılabilir.

3.      Tarama formları : Büyük gruplarda tercih edilebilir.

4.      Clickers : Derste tahtaya doğrudan cevap oranları yansıtılan teknolojik uygulamadır.

5.      Çevrim içi yanıt sistemleri: Günümüz web 2.0 araçlarıyla kullanılabilir.


Akran Öğretiminin Avantaj ve Sınırlılıkları

 Teknolojik uygulamalar kullanılması öğrencinin ilgisini, sürece katılımını olumlu yönde etkiler. Teknolojik araçlar  maliyetlidir.


Akran Öğretimi Yönteminin Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi

Akran öğretimi uygulamaları öğrenci ve öğretmenin etkileşimde oldukları ve karşılıklı eşgüdüm içerisinde bulunulan bir yaklaşımdır. Uygulamaların değerlendirilmesi, niteliği artırmada ve  aksaklıkları görmeyi sağlar. Öz , Akran ve Grup Değerlendirmesi yapılabilir.

 Projeler ve takım temelli öğrenme yaklaşımları gibi yöntemlerin kullanılmasıyla etki artırılabilir.