öğrenme ve öğretme süreçleri 14.konu başlığı Nevgun Turkoglu
14.AKRAN ÖĞRETİMİ
Prof. Dr. Ahmet İlhan ŞEN
Akran Öğretimi
Öğrencilerin;aktif olarak
öğrenme sürecine katılımını sağlayan,bilgi ve tecrübelerini birbirlerine
aktarması biçiminde uygulanan bir öğretim yöntemidir. Akran öğretimi; aktif öğrenme yaklaşımlarından birisidir ve
bir eğitmen rehberliğinde, her branşta
uygulanabilir. Akranlar arasındaki öğrenme sürecindeki öğrenen- öğreten rol
değişimi, öğrenme sürecini destekleyici niteliktedir ve öğrenci merkezlidir.
Akran öğretimi; kavramsal öğrenme, problem çözümü, kolay öğrenme, öz güveni
lumlu etkiler.
Akran öğretimi yaklaşımı Eric
Mazur’un Harvard Üniversitesindeki uygulamalarının ürünlerindendir ve özellikle
fizik gibi sayısal verilerle herhangi bir konudaki problemleri çözerken
öğrenmeyi arttırmayı hedefler.
Akran Öğretiminin Adımları
*Öğretmen, konuyu özetler.(5-10 dakika)
*Anlatılan kavramla ilgili kavram testi uygulanır.
*Öğrenciler 1 dakika düşünerek bireysel cevaplarını verirler.
*Öğretmen
sınıfın yanıtlarını değerlendirir. Bu değerlendirmede,
·
Doğru cevap %30 altı ise konuya geri dönülerek anlatım detaylandırılır.
· Doğru cevap %30-70 arasında ise, akış
şeması aynen uygulanır.(Grup içerisinde tartışma ortamı oluşturulur ve
birbirlerini ikna etmesi sağlanır. Sonra 2.turda öğrenciler aynı soruyu bireysel
yanıtlar.Öğretmen yeniden yanıtları gözden geçirir ve cevap yüzdesine göre
sürece devam edilir.)
· Doğru cevap %70 üstü ise cevap
kısaca açıklanır ve diğer konuya geçilir.
Akran öğretimi yönteminin aşamalarından
kavram sorusunun özellikleri :
· Sorular sadece sayısal çözümlerden oluşmamalıdır.
· Soru çoktan seçmeli ve seçenekli olmalıdır.
· Soru açık ve net olmalıdır.
· Soru çok kolay veya zor olmamalıdır.
· Soru tek bir kavram üzerinde olmalıdır.
Akran öğretiminin
uygulanmasında, Alan yazında(literatür)
en fazla kullanılan yöntemler :
1.
El kaldırma: En kolay ve kısa sürede öğrenci yanıtlarını alıp değerlendirme
yapılabilecek yöntemdir. İşaret dili alfabesi kullanılabilir.
2.
Flaş kartlar: Öğrencilere farklı renk ve formlarda A, B, C gibi kartlar
önceden dağıtılarak yapılabilir.
3.
Tarama formları : Büyük gruplarda tercih edilebilir.
4.
Clickers : Derste tahtaya doğrudan cevap oranları yansıtılan teknolojik
uygulamadır.
5.
Çevrim içi yanıt sistemleri: Günümüz web 2.0 araçlarıyla kullanılabilir.
Akran Öğretiminin Avantaj ve Sınırlılıkları
Teknolojik uygulamalar kullanılması
öğrencinin ilgisini, sürece katılımını olumlu yönde etkiler. Teknolojik araçlar
maliyetlidir.
Akran Öğretimi Yönteminin Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi
Akran öğretimi uygulamaları öğrenci ve öğretmenin etkileşimde oldukları ve
karşılıklı eşgüdüm içerisinde bulunulan bir yaklaşımdır. Uygulamaların
değerlendirilmesi, niteliği artırmada ve
aksaklıkları görmeyi sağlar. Öz , Akran ve Grup Değerlendirmesi
yapılabilir.
Projeler ve takım temelli öğrenme yaklaşımları
gibi yöntemlerin kullanılmasıyla etki artırılabilir.